Kontakt KT-7 Modificaties ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

Hallo !

Begin dit jaar heb ik een Kontakt KT-7 op de kop kunnen tikken.
Dit was mijn eerste buizenversterker en ja, ik ben verkocht.
Heb met veel plezier de Kontakt KT-7 een grondige revisie gegeven.
Ondertussen ook erg veel geleerd over buizenversterkers. Zelfs enkele boeken van Menno Van der Veen aangeschaft.

Ik heb wat basis modificaties gedaan zoals door menno van der veen omschreven A & B grond punt. (werkt echt perfect ! had daarvoor steraarde)
Tevens de ECC83 vervangen voor 6n2p-EB en de EL84's vervangen door 6p14p-EB

Nu weet ik dat hier aardig wat koppen rondstruinen op het forum die een stuk meer ervaring en kennis dan mij hebben (ben nog groentje...)
Zo doende mijn vraag is. Wat zijn leuke modificaties en/of modernisatie waarmee de weergave nog fijner wordt ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door RobertD »

Ik ben deze mod weleens tegengekomen, nogal een verbouwing hoor:
kontakt7v1cl9.jpg
En voor de RIAA:
kt7riaach0.jpg
Zijn wel zeer betrouwbare mods van KT88, die is vooral actief op een ander forum.

Hoe bevalt die 6N2pi? Ik heb er geen goede ervaringen mee, er zijn meerdere forummers en een collega die dat onderschrijven.

Kun je iets meer vertellen over het A & B grond punt?

Ik ben ook wel nieuwsgierig wat voor speakers je eraan hebt hangen.
Toonregeling laten vervallen is vaak een enorme verbetering.

Kijk ook eens in de Sticky over de EL84 Single ended.

Ik heb een EL84SE in zo'n behuizing geknutseld, maar met andere UGT's en een andere voedingstrafo.
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

Inderdaad die modificaties zijn nogal.. ingrijpend :|
Ik had meer wat gehoopt in de gemakkelijkere trend, was niet echt van plan om de hele schakeling overhoop te gooien.

Betreft A & B punt.
Zoals wel vaker in de opbouw vanuit fabriek zijn er wel tig aardpunten te vinden en/of gewoon het hele chassis
Menno omschreef dat het beter is om twee aardpunten te leggen.
Punt A komt bij de eindbuis en punt B bij de fase/voor.
Alle hoogspanning ( rechtstreeks van trafo & de ontkoppel C van de voeding et cetera ) wordt geaard bij aardpunt A
Alle laagdrempelige (volume regeling et cetera ) wordt geaard bij aardpunt B bij de
( Maak nog wel even een afdruk van die tekst, menno kan het beter omschrijven dan mij )

De buizen ze bevallen me zeer prima ! heb natuurlijk de EB varianten die qua eigenschappen zeer dichtbij de 7189A ligt althans voor de eindbuis
Tevens vind ik het een rustig fijn gedetailleerd weergave met strakke bass geven.
Ook merk ik aanzienlijk minder hum in vergelijken met mijn setje normale EL84's (RSD)
En ja.. voor de prijs hoef je ze echt niet te laten koste mij 8,- P.S

Luidsprekers die ik gebruik zijn niet bepaald bijzonder. Des ondanks klinken ze absoluut niet verkeerd samen met de versterker ( één of ander sony model.. )
Ben nog op zoek naar een leuk setje KEF ofzo.

Betreft wat je zei over de toonregeling.
Kan ik die gewoon omzeilen ? ( eventueel schakelaartje er tussen )
*zie afbeelding
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door RobertD »

Je kunt de uitgang van een cd-speler rechtstreeks aan de volume potmeter aansluiten. Dan sla je het eerste triodetje en de koppelcondensator daarachter ook over.
Die eerste triode zit er alleen maar om het signaalverlies in de toonregeling wat te compenseren.

Ik begrijp al wat je bedoelt met de A + B aarding. Heel belangrijk om de versterker bromvrij te krijgen.

Deze versterkers klinken heel leuk met breedbanders met een redelijk rendement.

Heb je ook een foto van de versterker zoals deze nu is?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door RobertD »

Hier vind je mijn brouwsel (waar ik dagelijks naar luister) http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=12920
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

Ah weer wat geleerd :P bedankt doe ik het rechtstreeks vanaf de volume pot. eens zien of het een positief invloed heeft :D (na alle waarschijnlijkheid wel.)

Ik heb een foto van m'n creatie.
[img]before.jpg[/img]
Zoals ik hem gekocht heb (met dat afschuwelijk lelijke bouwwerk bij de ingangen)

Na heel wat knutselen/aanbouw gesloopt/kabels en ander gepust eruit gehaald te hebben :
[img]kontakt.jpg[/img]

* heb geen foto van de ingewanden op dit moment.
Maar die wil je ook niet zien :oops: elektro tape hier, wat gepruts daar. klodder tin dat soort praktijken.

PS jouw bouwsel is dat een behuizing van de NS-12 ? lijkt er verdacht veel op :P
die heb ik hier ook nog liggen voor toekomstige projecten. (kan eventueel denk ik jouw beestje als inspiratiebron daarvoor gebruiken)
Daarnaast ook nog tweemaal multi-tone m50's liggen. (ook voor toekomstige projecten) maar eerst wat geld sparen ben maar een student + heb nog veel te leren
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door AatV »

Vind dat vintage front eigenlijk wel heel fraai om te zien! Ik zou deze versterker zoveel mogelijk intact laten, wellicht wat restaureren, elco's vervangen en eventueel de genoemde toonregeling bypass aanbrengen. Bij een schakelaartje voor bypass aan/uit dit zeker niet op het front bevestigen!

groet,
Aat
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

AatV schreef:
Vind dat vintage front eigenlijk wel heel fraai om te zien! Ik zou deze versterker zoveel mogelijk intact laten, wellicht wat restaureren, elco's vervangen en eventueel de genoemde toonregeling bypass aanbrengen. Bij een schakelaartje voor bypass aan/uit dit zeker niet op het front bevestigen!

groet,
Aat
bedankt ! is inderdaad een fraaie front waar ik van af blijf ( misschien nog eens even heel goed poetsen)
Qua C's en de hele mikmak. alles is vervangen maar dan ook echt alles.

Heb vanochtend de passby geprobeerd (Signaal in rechtstreeks op volume pot). echter.... de volume is daardoor een stuk gedempt en de lage tonen komen veelste veel naar voren?
Niet echt plezier om naar te luisteren.
Ook ben ik persongeluk erachter gekomen dat er ergens een hum bevind in de toonregeling.
Zonder toonregeling = muis en muis stil geen enkele brom of wat dan ook.
Met toonregeling hoor ik een zeer lichte brom wanneer er geen muziek afgespeeld word


Iemand enig idee waarom de volume zo gedempt is en tevens wat dof klinkt zonder toonregeling ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door RobertD »

Dat het dof klinkt is vreemd. Waarschijnlijk moet de kathode weerstand van de ECC83 ontkoppeld worden met een elco. Deze weerstand moet dan wel gesplitst worden zoals in het schemaatje dat ik heb gepost. Hierdoor neemt de versterking toe.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door nl3prc »

Er is natuurlijk maar weinig over te zeggen met een half schema maar het kan zijn dat omdat je hem nu een beetje op een rare manier doorkoppelt dat het voltage op pin 2 VB2 te hoog wordt terwijl deze op 0 moet staan.

Zie RX en CX in het schema hieronder daar kan je voor RX 470K nemen en voor CX 100nF tot 470nF nemen
Ik hoop wel dat je de aansluiting van pin2 BUIS naar R19 en die potmeter los hebt genomen
Bijlagen
passby-001.JPG
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

nl3prc schreef:
Er is natuurlijk maar weinig over te zeggen met een half schema maar het kan zijn dat omdat je hem nu een beetje op een rare manier doorkoppelt dat het voltage op pin 2 VB2 te hoog wordt terwijl deze op 0 moet staan.

Zie RX en CX in het schema hieronder daar kan je voor RX 470K nemen en voor CX 100nF tot 470nF nemen
Ik hoop wel dat je de aansluiting van pin2 BUIS naar R19 en die potmeter los hebt genomen
Schema is compleet @ eerste post, daarnaast had ik het op tip van robertD rechtstreeks op de volume pot ipv ecc83.
Zal jouw methode rechtstreeks overnemen. eens zien hoe dat uitpakt en ja had de ecc83 losgekoppeld van toonregeling :)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door nl3prc »

Oke
Maar ik blijf erbij dat er een weerstand en condensator bij moet zoals ik al eerder heb gemeldt
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan helpen.
Sinds dat ik de audio in rechtstreeks op de volumepot heb gesoldeerd is de volume zeer laag en dof/gedempt.
Zo doende heb ik het teruggebracht naar hoe het was daarvoor. Signaal komt dus binnen weer bij de toonregeling.

Vreemde is.... mijn volume is alsnog zeer zacht ook al draai ik de pot helemaal open.
Ik ben de hele ochtend bezig geweest alles dubbel gecheckt maar nergens vind ik iets aparts wat dit probleem kan verklaren. Heb immers niks veranderd aan de apparaat. Zelfs m'n reserve setje buizen erin gezet maar helaas probleem blijft bestaan.

Ik zou zo snel niet weten waar ik naar moet kijken om dit op te lossen. Help?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door RobertD »

Waarschijnlijk is ergens een massaverbinding los. Heb je ook al een andere bron geprobeerd?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door nl3prc »

Foto's van de plek(ken) waar je hebt lopen rommelen kunnen mischien wat meer licht geven op de foutjes
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

Massapunten gecheckt alles zit nog zoals het hoort.
Heb ook een andere bron geprobeerd echter zelfde resultaat.

Alles nagelopen met schema naast me, kwam er meteen ook achter dat de mijne niet bepaald orgineel is. Waardes van weerstanden wijken af o.a bij de tegenkoppeling en bij de phone stage.
En kwam een C tegen die ook nergens op het schema staat.

Ik zal later wat foto's schieten

Echter ik denk er steeds meer aan om opnieuw te bouwen volgens schema van kt88.
Bedrading is ook al niet meer geweldig en er zit veel spilling op de buis sockets
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

Probleem opgelost. Ontkoppel C bij fasedraaier maakte contact met zn buurman :-#

Als nog ga ik dit beestje opnieuw opbouwen volgens kt88 zijn schema.
Dit hoop ik te doen in januari.
December pakt altijd zo duur uit....
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door nl3prc »

Wijs dat maar eens aan op het schema want voor zover ik weet zit er niet een echte fase draaier in want dit is single end en heeft geen fase draaier nodig.
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

Macht der gewoonte.
Bedoel bij voorversterking
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

Heb de input nu direct op volumepot.
Met weerstand en C. Maar de lage tonen oveeheersen enorm.

Omdat op te losssn moet ik dan een lagere waarde C gebruiken ? Heb nu een sozo 180nf ertussen. Of hogere waarde ?
JJRT
Berichten: 65
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 20:58

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door JJRT »

Voorgaande probleem ook opgelost.

Nu wil ik nog van een irritante hum afkomen.
Ik heb de verdachte gevonden de humfilter in mijn geval een zogenoemde "Hum dinger"
potentiometer (Rheostat) op heater, deze functioneert verre van goed en ziet er ook niet meer zo gezond uit.
Waarom vervang ik gewoon de rheostat niet ? Omdat ik ze wat prijzig vindt... daarnaast heb ik niks liggen thuis wat ik kan gebruiken
Echter wel een hoopje weerstanden

Nu zou ik het graag via deze methode willen doen :
Afbeelding
Zou ik deze waarden van 100 Ohm zo kunnen overnemen ? of neemt dat teveel mA ?
* qua plaatsing.. is het een optie om het direct op de kathode te zetten van de EL84 ?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door nl3prc »

Wat je laat zien zit tussen de twee draden van je gloei - stroom/spanning dat heeft niks met je cathode te maken die staat daar los van.

Of het gaat werken met weerstanden is nog maar de vraag.
Met die potmeter kan je namelijk de fase zo draaien dat er geen doorslag plaats vindt naar je cathode.
Maar meestal zijn de eindbuizen daar niet zo gevoelig voor denk dat je het probleem eerder krijgt bij je voorversterker buizen.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door Pcdg »

RobertD schreef: wo 28 nov 2012, 21:39


En voor de RIAA:
kt7riaach0.jpg

Ik wil dit preampje gaan bouwen dat getekend is door wijlen KT88. Alleen komt hij wel met een volgend trapje in een behuizing. Ik zie een B+ van 200 volt en vroeg mij af hoe kritisch dat was. Ik heb een voedingslijn van 300 volt en 100 met een weerstand naar beneden werken is best veel. Met een zener wellicht.

Maar als dit op zeg 270 volt ook nog prima werkt ga ik niet moeilijk doen. Ideeën iemand?

Mvg, Paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door RobertD »

Volgens mij is de inwendige weerstand van een buis ook afhankelijk van de instelling. Met een hogere spanning gaat dat er heel anders uitzien en dan kloppen ook de parameters voor de RIAA correctie niet meer. Die zullen ook weer berekend zijn met Ri en Ro van de trapjes erachter en ervoor.
Van 300V naar 200V brengen met een weerstand is met deze kleine stroompjes helemaal niet zo'n probleem hoor. Wel aan de 200V kant ook weer een elco erover zetten.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Kontakt KT-7 Modificaties ?

Bericht door Pcdg »

Dank! Gaan we doen! Een zener in de voedingslijn van een RIAA versterker leek mij ook niks. Ik ga er mee aan de slag!
Plaats reactie