Een meelezer stelt zich voor

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Een meelezer stelt zich voor

Bericht door beewee »

Ja, ik zal me ook maar eens voorstellen. Ik ben Bas, nader de 50 jaar en woon in Zutphen, en werk (nog even) als content manager voor een internetbedrijf, en ben ook bezig met de voorbereidingen voor het starten van een eigen dienstverlenend internetbedrijf. Maar dat terzijde.. Verder zeil ik graag (ik ben onder dezelfde username ook lid van het Zeilersforum) en maak ook stapels foto's.

Sinds kort is de interesse voor zelfbouw audio (met name luidsprekers) weer aanwezig. Ik ben al een maandje of 2 aan het meelezen op dit forum, en heb intussen ook wel een stuk of tig andere sites en fora bezocht. Ik heb wel gemerkt dat de techniek heel wat verder gaat dan vroegâh...

Toen ik vroegâh op de ETS zat heb ik jarenlang met (illegale) FM zendertjes, mengpanelen en audio-apparatuur geknutseld. Van het geld van mijn eerste baantje heb ik toen een Kenwood KA-660D en een stel Translators gekocht, de Impact 4. Die Translators vond ik na een paar maanden luisteren toch niet wat ik zocht, ze maakten de muziek voor m'n idee allemaal wat mooier dan het eigenlijk was. Na wat geëxperimenteer met andere filters en wat demping in de kamer zelf ben ik toen toch maar op zoek gegaan naar wat anders. Omdat ik toen inmiddels ook de beschikking had over een aardige timmermanswerkplaats zijn het zelfbouw luidsprekers geworden. Ik was erg gecharmeerd van de 3-weg Vifa Gamma, die kon ik echter niet zo makkelijk kwijt in mijn kamer vanwege het vrij lage schuine plafond aan de zijde waar de speakers stonden. De 2-weg Filigran klonk ook lekker, maar ik miste daar iets in het hoog. Dus werd het een compromis: de kast van de Filigran, met daarin de drivers van de Vifa. Ik heb het filter van de Gamma gehandhaafd, op advies van de leverancier is dit achteraf nog wel iets aangepast. Later heb ik vanwege een andere huiskamer met plavuizen met weerstanden de middentoner en tweeter nog een fractie gedempt. Dat geheel, met daarbij een Luxman T102 tuner en Sony CD-speler, heeft meer dan 20 jaar tot volle tevredenheid gedraaid, al begon ik me op den duur wel een beetje aan het uiterlijk van de luidsprekers te ergeren (zwart hoogglans, afgeschuinde hoeken en zwart doek is niet bepaald een staaltje van design).

Na mijn echtscheiding heb ik besloten om het interieur van de huiskamer, dat al tig jaar bestond uit best wel mooie maar ergens lukraak neergekwakte spullen, op te knappen en meer tot één geheel te maken. De dikke, onverwoestbare TV ging naar zolder, en er staat nu een 40 inch flatscreen TV. Bewust een goedkope, ik vond het geluid van geen enkele flatscreen voldoende en het beeld vond ik qua kwaliteit onderling veel minder schelen, vandaar.. Bovendien wilde ik, omdat we nogal veel films kijken, over naar een surround systeem. Omdat dat een aardige uitgave is heb ik om te proberen eerst een tweedehands setje gekocht, voor 4 tientjes was ik eigenaar van een smetteloze Pioneer NS 55 DV (foto). Een compact kastje met losse LCD display, waarbij de versterker in de kast van de subwoofer zit, een frontspeaker en 4 satellietjes. Nog uit de tijd voor de HDMI, maar dat vind ik niet zo'n bezwaar, ik hoef niet persé full-HD beeld. En natuurlijk is het geluid een stuk minder dan de vorige installatie, maar bij films is het surround effect wel erg leuk (maar kwalitatief nog onvoldoende). Omdat het geluid van de TV-luidsprekers zelf ronduit prut is heb ik de TV permanent op de surroundset aangesloten. Dat klinkt natuurlijk een stuk beter (voor TV kijken is het geluid dan meer dan voldoende), maar mijn kinderen en vriendin vinden het te lastig qua bediening, en het geluidsniveau is ook een stuk minder zodat je met overschakelen van TV naar tuner e.d. wel eens wakker schrikt.. ;). Dat, en het feit dat ik die surroundset wil voorzien van betere speakers, de units van de Gamma liefst (deels) wil herbruiken én eea wil laten passen bij het TV-meubel (dat ook omgekleurd wordt) geeft mij het volgende actielijstje waarvoor ik waarschijnlijk nog wel wat topics zal starten.

1) Autonoom, redelijk goed geluid voor de TV, bestaande uit onopvallende, compacte, redelijk goed klinkende luidsprekerboxjes met een eigen versterkertje. Ik heb een klasse-D versterkertje op Ebay besteld (is onderweg), evenals een setje Peerless PLS 830985 mini-breedbandertjes. De speakertjes zijn al binnen, eentje draait nu op proef in een 2,7 liter bassreflex boxje. Dit klinkt voor de TV alleen wel voldoende, dus die ga ik inzetten voor een "soundbar" voor onder de TV, met precies in het midden daarvan de nog uit te zoeken center-luidspreker voor de surround set. Misschien hang ik de TV dan meteen aan de muur, of maak ik een gecombineerde TV-steun/soundbar (met plek voor het Pioneer-LCD display)omdat de TV nu maar een paar cm boven het dressoir staat zodat er geen luidsprekers tussen passen.

2) Een nog uit te zoeken center luidspreker.

3) Nieuwe frontluidsprekers. Uitzoeken in hoeverre de M-110 en HT-200 units van de Vifa Gamma te gebruiken zijn.

4) Een dilemma: ga ik de Pioneer subwoofer demonteren (ik vind de bouwvorm: losse LCD-display annex infrarood oog, compacte tuner/DVD-speler en losse subwoofer/versterker wel erg mooi) en in een exact bij mijn lage Pastoe dressoir passende kast bouwen, én zou ik dan het laag kunnen verbeteren door dan meteen de Vifa woofers te gebruiken? Of laat ik dit zo even zitten en koop ik op termijn een andere, betere en eveneens heel compact surround receiver?

5) Betere achterluidsprekers. Dit zullen wel breedbandertjes worden.

Alternatief voor 3 en 4: alle Vifa units in een kleinere basreflexbox monteren, van ca 40 x 20 x 20 cm, en uitzoeken hoe dat qua bedrading gaat. Kasten van een meter hoog en 20-30 cm breed zijn niet meer de bedoeling. Smalle én ondiepe zuiltjes (a la B&O) zijn ook een overweging. En wie weet kan ik de Vifa units, met of zonder kasten, maar beter verkopen om het niet al te ingewikkeld te maken....

Ook zal ik uit moeten zoeken hoe het met de filters in die Pioneer set zit... de surroundluidsprekertjes hebben in ieder geval geen ingebouwd filter. Verder vind ik het een uitdaging om e.e.a. met een minimale investering te doen... Daarnaast ben ik ook bezig om een oude, hele compacte PC te voorzien van SSD schijf en Linux om als muziekspeler te gebruiken. Een heel verhaal zo, maar wees niet bevreesd, ik ga niet voor alles een topic openen.... :P
Pioneer NS 55 DV
Pioneer NS 55 DV
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een meelezer stelt zich voor

Bericht door Henkjan »

Ha die Bas, welkom hier!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een meelezer stelt zich voor

Bericht door ray5150 »

Zo dan, da's geen voorstellen meer, maar een complete auto-biografie online gooien... :shock:
Maakt niet uit, ook namens mij welkom ! :lol:
Gebruikersavatar
mikeyg1183
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 2:15
Locatie: Den Haag

Re: Een meelezer stelt zich voor

Bericht door mikeyg1183 »

Hallo!

Ook ik ben TOEVALLIG mijn opties aan het bekijken, om met DEZELFDE set van pioneer (maar dan zonder de speakertjes; die moet ik zelf nog kopen, sub ed. is al wel aanwezig doch met 1 kapotte eindtrap) een soundbar te fabriceren, voor mijn ouders die in de slaapkamer een lcd scherm hebben hangen aan een paal aan het plafond.

Ik zou heeeeeel graag je vorderingen bijhouden aangezien het mijn eerste project is waar ik me aan waag 8-[

Met vriendelijke groeten en warm welkom,

Michael
Plaats reactie