Evetuele nieuwe middentoner

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

EnjoyProg

Evetuele nieuwe middentoner

Bericht door EnjoyProg »

Op het moment speel ik met een Kef b110 sp1003 en in principe ben ik daar best tevreden mee. Speelt lekker. Door de jaren heen is het ook wel een speaker die zichzelf al bewezen heeft. Maar als ik de reactie over de unit op dit forum lees is de conclusie wel: Erg goede speaker, vooral vroeger, maar tegenwoordig wel gelijk(?) of minder dan een moderne unit van ong. 100,-.

Op het moment ben ik bezig met een nieuwe kast te bouwen. Ik speel nu in een 3-weg met de B&G neo3, Kef b110 en CSS Trio8 (dit gaan er 2 worden) in een gesloten kast. Als de kast af is wil ik het filter niet alleen meer op het gehoor maken, maar ook eens goed laten meten.

Waar ik dus erg benieuwd naar ben is als ik een nieuwe mid-unit wil gaan kopen, welke o welke van de zoveel is geschikt voor mijn systeem. Is het verstandig om een 4" of 5" te gebruiken? Het crossover van de Neo3 komt waarschijnlijk tussen de 2-3 kHz en de CSS ergens in het midlaag (tussen de 200 en de 600?).

Gevoelsmatig houd ik niet van aluminium unit, dus die vallen al af =; . Ik weet dat ze mooi kunnen klinken, maar houd er gewoon niet van.

Mijn budget is max 200,- per stuk. Dat is natuurlijk al meer dan genoeg. Ik denk niet dat nog duurder erg veel gaat toevoegen.

O.a. door zaph's site heb ik al wel wat favorieten uitgezocht:

SEAS Excel (12 of 15 serie) - vrij prijzig, ik weet niet wat de meerwaarde van deze tegenover de andere van Seas zijn.
Peerless HDS
Tangband W5-1685
SB-Acoustics SB15NRXC30-8

Maar er zijn vast nog wel meer goede modellen, dan hoor ik het graag. Hoe kies ik nou een geschikte uit?
asterduc
Contacteer:

Re: Evetuele nieuwe middentoner

Bericht door asterduc »

ik heb nog een nieuw setje Seas Prestige dat je misschien kan interesseren.

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=124

Heel muzikaal en fors meer detail dan de Kef B110.
Eenvoudig te filteren en een rendement dat goed matched met de meeste drivers.

40 Euro / stuk + verzending.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
h1262_mca15rcy_datasheet_.pdf
(109.51 KiB) 56 keer gedownload
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

EnjoyProg schreef:
Maar er zijn vast nog wel meer goede modellen, dan hoor ik het graag. Hoe kies ik nou een geschikte uit?
wat dacht je van de CSS VWR126X, die heb ik in m'n 3weg zitten en doet t daar naar volle tevredenheid :rock:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Met 200,- per driver is er wel heel veel lekkers te kiezen.

De eeuwige Scan-Speak 15M (189,-) zou kunnen, dus goedkopere alternatieven van o.a. scan-speak zijn dan niet eens noodzakelijk.

Seas Excel maar geen alu?

Jantzen Audio wordt nog wel eens vergeten... rumoh.eu
Laatst gewijzigd door wouter op wo 07 nov 2012, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Scan Speak 10F, eigenlijk een breedbander maar zal het prima doen.
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Die Tangband W5-1685 lijkt mij wel wat.
Kan je lekker laag over vanaf de trio8.
Die Scan Speak 10F gaat niet laag genoeg.

Paul.
markbakk

Bericht door markbakk »

Wavecor heeft ook nog heel leuke units. Is eens wat anders. Of de Aerogels van Audax. En ik zie niemand er wat mee bouwen, dus :mrgreen: de NE-basmiddentoners van Vifa zijn ook interessant.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Ok, al een hoop reactie! Bedankt!

Ik had ze al wel gelezen, maar nog geen tijd gehad om te antwoorden, hier gaat ie dan.
asterduc schreef:

Groeten,
Ed.
Bedankt Ed, ik zal het onthouden. Heb je ervaringen met de B110?
Henkjan schreef:
wat dacht je van de CSS VWR126X, die heb ik in m'n 3weg zitten en doet t daar naar volle tevredenheid :rock:
Ik heb nog niets kunnen vinden op Nederlandse sites (behalve Juoiga dan). Zijn ze hier al te koop? Weet je ook hoeveel ze gaan kosten?
wouter schreef:
Met 200,- per driver is er wel heel veel lekkers te kiezen.

De eeuwige Scan-Speak 15M (189,-) zou kunnen, dus goedkopere alternatieven van o.a. scan-speak zijn dan niet eens noodzakelijk.

Seas Excel maar geen alu?

Jantzen Audio wordt nog wel eens vergeten... rumoh.eu
Er staat zeker veek lekkers tussen maar welke is de juiste :?
Die Scan-Speak 15m is maar geschikt tot 2kHz. Ik zoek eigenlijk wel een die makkelijk tot de 3 kHz kan komen.
Seas heeft ook Papierconus met nextelcoating.
pvanlingen schreef:
Die Tangband W5-1685 lijkt mij wel wat.
Kan je lekker laag over vanaf de trio8.
Die Scan Speak 10F gaat niet laag genoeg.

Paul.
Die lijkt me ook wel wat, ik ben benieuwd of hij onderin het laag ook goed klinkt.
markbakk schreef:
Wavecor heeft ook nog heel leuke units. Is eens wat anders. Of de Aerogels van Audax. En ik zie niemand er wat mee bouwen, dus :mrgreen: de NE-basmiddentoners van Vifa zijn ook interessant.
Tja zo blijkt maar weer dat er veel goede units zijn, maar waar moet ik nu naar kijken als ik naar de specifiacties van de units kijk?

Het idee van de SEAS Excel M15CH002 E0043 lijkt me ook wel wat. Dat het geluid niet gereflecteerd wordt tegen de magneet. Maar is de centreer ring dan ook meer open? Anders heeft het weinig zin lijkt me. Iemand ervaring ermee?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

EnjoyProg schreef:
asterduc schreef:
Bedankt Ed, ik zal het onthouden. Heb je ervaringen met de B110?
elke senior hier op het forum zal met de B110 wel 'iets' hebben, het was toendertijd zowat het enige wat je kon krijgen.
In de werkplaats heb ik nog steeds een piramide kastje spelen waar hij in zit (al meer dan 30 jaar ondertussen).
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Nieuwer is beter heb ik altijd discutabel gevonden, maar als voor iets anders wilt gaan en een goede match met de B&G neo3, waarom dan niet de B&G neo10? Beter zul je denk ik niet snel vinden
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Ik heb idd ook al aan een neo8-s of 10 gedacht, maar die zijn ten eerste een beetje te groot voor mijn kast en ten 2e leek de neo10 mij een beetje lastig te filteren.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

EnjoyProg schreef:
Mijn budget is max 200,- per stuk. Dat is natuurlijk al meer dan genoeg. Ik denk niet dat nog duurder erg veel gaat toevoegen.
Dat hangt ervan af: http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id ... 4%7C%7C%7C
Ik vind dat deze driver de scanspeak illuminators wegspeelt en hij is goedkoper, ook incl. BTW. Het is echter ook een kwestie van smaak, als je van het typische scanspeak geluid houdt dan wil je niet anders (lees: asterduc :mrgreen: )
De SEAS Nextel die je noemt is ook een hele mooie.

Wat ik wel vind: als je naar deze kwaliteit middentoners toe gaat, dan is de NEO3 echt niet toereikend. De tweeter verdient dan een upgrade. Het is zelfs zo, na aanvankelijk enthousiast over deze tweeter te zijn geweest, kan ik hem momenteel bijna niet meer horen. :-& Er zit gewoon geen dynamiek en rust in deze tweeter in vergelijk met de andere wat duurdere tweeters van rond de 100,- of meer.

-edit- Als je bij de NEO3 wil blijven, dan zou ik voor de middentoner een bedrag lager dan 100,- uitgeven. Er zijn al een aantal mooie suggesties genoemd.
AatV

Bericht door AatV »

jeroen_d schreef:
Het is echter ook een kwestie van smaak, als je van het typische scanspeak geluid houdt dan wil je niet anders (lees: asterduc :mrgreen: )
@Jeroen, ik had de impressie dat de Scan speaks vrij neutraal waren, wat versta je onder het typische Scanspeak geluid?

groet,
Aat
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Ja dag, als of metingen er niet meer toe doen. De Neo3 blijft een erg goede tweeter, ook al heb ik wat beters gevonden. Ik moet nog zien welke combi de Neo3 met een Neo10 gaat verslaan in een traditionele dipole opzet en dan doel ik vooral op powerresponse en klank.

Neo10 laat traditionele mid verbleken en matched het afstaalgedrag van de Neo3. Wat wil je meer in die configuratie?

Mzzl
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

JeroenKV schreef:
Ja dag, als of metingen er niet meer toe doen. De Neo3 blijft een erg goede tweeter, ook al heb ik wat beters gevonden. Ik moet nog zien welke combi de Neo3 met een Neo10 gaat verslaan in een traditionele dipole opzet en dan doel ik vooral op powerresponse en klank.

Neo10 laat traditionele mid verbleken en matched het afstaalgedrag van de Neo3. Wat wil je meer in die configuratie?

Mzzl
Ik ben wel nieuwsgierig naar die combi, ik heb jaren geleden geprobeerd zonder al teveel kennis van zaken de Fostex FS21RP in dipool te gebruiken.
Dat zou ook moeten kunnen, en met de Neo 10 zit je een beetje op een vergelijkbaar gebeuren.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JeroenKV schreef:

Mzzl
Los even van het feit dat de TS het helemaal niet over dipolen had, ben je bereid een demo te geven? Ik begrijp daarnaast niet helemaal wat je bedoelt. Eerst zeg je dat volgens mij metingen er niet meer toe doen (waar leid je dat uit af?). Vervolgens verslaat volgens jou de NEO3 + NEO10 andere combinaties op power response en klank (welke relatie heeft de klank, die ook jij niet anders dan subjectief kan bepalen, met je opmerking over metingen?).
Metingen zijn volgens mij heel belangrijk, dat geeft je de richting voor een goed ontwerp en een goed filter. Maar daarna blijf je zitten met het klankkarakter van de drivers. En dat van de NEO3 vind ik tekort komen ten opzichte van de andere wat duurdere tweeters. De NEO10 ken ik niet, vandaar dat ik geinteresseerd ben in een demo.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

AatV schreef:
jeroen_d schreef:
Het is echter ook een kwestie van smaak, als je van het typische scanspeak geluid houdt dan wil je niet anders (lees: asterduc :mrgreen: )
@Jeroen, ik had de impressie dat de Scan speaks vrij neutraal waren, wat versta je onder het typische Scanspeak geluid?

groet,
Aat
Tja, wat heb ik nu weer gezegd. :-#
Het is vrij moeilijk te omschrijven. Aan de ene kant klinken ze zeer neutraal, aan de andere kant meen ik te horen dat er iets bijgemaakt wordt, een soort van extra geluidslaagje. Slechts mijn mening, maak er niet teveel van.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

De Neo10 kun je al een tijd bij Partsexpress krijgen. Proraum heeft hem in een dipole toegepast met de Neo3, ook in Hobbyhifi getest in 2008. Voordeel is dat ze uitgaan van het zelfde concept en dat is zeker in het afstraalgedrag en klank belangrijk.

Een opzet die ik nog wel eens wil proberen is de Neo3, Neo10 en Tymphany LAT500. Ultra slim dipole to the max. Alleen de Neo10 heb ik niet liggen, dus duurt nog wel even.

Ik heb het serieus overwogen, maar huidige CD opzet heeft even voorrang, er zijn ook nog andere dingen dan luidsprekers.... 8)

Klank heeft vooral te maken hoe wij geluid waarnemen en dat is minder subjectief dan vaak gedacht. Geluidstechnisie kunnen daar het e.a. over vertellen. Elke track die wij horen is door hun handen gegaan.
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Bertje schreef:
Scan Speak 10F, eigenlijk een breedbander maar zal het prima doen.
Ook erg goed is de Scan Speak 15W/8434G00. Dit is eigenlijk een midwoofer, en daarom kan deze met een lagere overname frequentie ingezet worden dan de 10F. Deze driver is getest in Hobby-Hifi 4/2012, met als eindconclusie: "Perfekt in allen Belangen". Daarnaast is de prijs relatief laag. Als je een moderne vervanger zoekt voor de KEF B110 dan lijkt mij dit een goede kandidaat.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JeroenKV schreef:
De Neo10 kun je al een tijd bij Partsexpress krijgen. Proraum heeft hem in een dipole toegepast met de Neo3, ook in Hobbyhifi getest in 2008. Voordeel is dat ze uitgaan van het zelfde concept en dat is zeker in het afstraalgedrag en klank belangrijk.

Een opzet die ik nog wel eens wil proberen is de Neo3, Neo10 en Tymphany LAT500. Ultra slim dipole to the max. Alleen de Neo10 heb ik niet liggen, dus duurt nog wel even.

Ik heb het serieus overwogen, maar huidige CD opzet heeft even voorrang, er zijn ook nog andere dingen dan luidsprekers.... 8)

Klank heeft vooral te maken hoe wij geluid waarnemen en dat is minder subjectief dan vaak gedacht. Geluidstechnisie kunnen daar het e.a. over vertellen. Elke track die wij horen is door hun handen gegaan.
Geluidstechnici weten bijzonder weinig over hoe het klinkt in de huiskamer, ze brengen uren en uren door in een geluidstudio met totaal andere speakers en akoestiek. Die mensen hebben ook een heilig geloof in directe stralers en moeten niets hebben van dipolen en rondstralers.

Weer on-topic: Nogmaals het advies aan de TS: blijf gerust bij de NEO3, prima tweeter, maar ik denk dat je onder de 100,- daar een prima middentoner bij kan zoeken die je veel meer brengt dan de B110 (die ik ook erg goed ken). De allereerste suggestie, die van asterduc, was een prima keuze. Die CSS waar Henkjan mee kwam trouwens ook, klinkt echt subliem in zijn 3-weg. Het zijn allebei drivers die je probleemloos op een hogere scheidingsfrequentie kan gebruiken. De scanspeak 10F is ook erg mooi. De laatste twee zijn echter beter om wat hoger in te zetten, en dan zou je inderdaad aan de suggestie van JeroenKV kunnen denken, de NEO8 is ook mogelijk. Maar als je graag de middentoner wat lager in zet, kom je toch al gauw op een normale 15cm unit uit.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Tja, wat heb ik nu weer gezegd. :-#
:lol:
ik hou mijn mond

"maar dat Scan-Speak-klank verhaal vind ik toch wel passée sinds de discovery en illuminator serie"
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Over kennis van geluidstechnici moeten we maar eens apart discussiëren, want ik denk dat die kennis juist heel goed toepasbaar is.

Om topic:
Voor de Neo8 zou je naar het laatste S model kunnen kijken, die schijnt weer een aárdige stap vooruit gemaakt te hebben als ik de ervaringen lees. Proraum heeft ook nog een opzet met een Neo3 en 2 Neo8's gehad in het verleden.
dre

Bericht door dre »

"maar dat Scan-Speak-klank verhaal vind ik toch wel passée sinds de discovery en illuminator serie"
de tweeters wel inderdaad,maar voor mid,midlaag en woofers blijft het hoorbaar.
hetzelfde is het geval met accuton.

en als we toch zitten te janken:de neo3 vind ik ook erg beperkt,zeker in vergelijk met een amt.(prijstechnisch niet helemaal eerlijk......)
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Nou ik heb alle reactie even laten bezinken en rustig over nagedacht.

Ik heb nog 1 ding wat een beperking oplevert. De kast voor het midden en hoog wordt een losse kast en daar ben ik al aan begonnen. De bedoeling is dat de kast 250mm hoog wordt. Hierdoor passen niet alle midwoofers erin in combi met de neo3 (90mm). Als het moet (liever niet) kan ik nog wel iets afwijken van die maat. Maar ik wil een maximale hoogte van 1100mm hebben voor m'n luidsprekers, dus hoe groter de boven kast hoe kleiner de kast/volume voor de woofers. De neo8-s of 10 vallen dan al af net als de Audio Technology. Ik heb eerder getwijfeld over de Neo8-s en ze beweren dat je ze in kan zetten op 250Hz, maar ik heb zelf het idee dat hij pas echt mooi gaat spelen vanaf min 500Hz. En de vervormingscijfers waren onderin ook niet zo best volgens mij. Misschien spelen ze wel de sterren van de hemel.....daar zal ik voorlopig niet achter komen :)

Op het moment staan m'n huidige luidsprekers weer in de schuur voor een kleine operatie, er komt een CSS Trio8 bij. Om niet helemaal zonder muziek te blijven heb ik mijn Torretta CHR-70 naar beneden gehaald en ik werd wederom weer prettig verrast door het geluid van deze dingetjes. Ze geven niet zo'n natuurgetrouwe klank en klinken ook niet zo gedetaileerd, maar hebben wel een mooi stereobeeld en een bepaalde aanwezigheid dat het net lijkt als of er in je kamer iemand staat te zingen. Dat doet ie in iig beter dat de b110 (die het misschien ook wel kan als ie beter gefilterd is?) Waar ik heen wil :D is: dat ding klinkt best goed voor zo'n 37,- per stuk.

Ik moet even minder kijken naar die dure jongens. Laat ik gewoon bij het begin beginnen en laten luisteren en filteren bij de gewone units dan kan ik later als ik groot ben :) wel beslissen over de luxe units. Want het veschil tussen 2x200,- en 2x40 (van Ed) is toch 320,-!

Dan beperk ik me even voor het gemak tot de volgende beslissingen.

CSS VWR126X Nog even door sparen en dan in een keer voor deze jongens gaan en gelijk in m'n nieuwe kast zetten. Dat wordt waarschijnlijk pas als de blaadjes weer aan de bomen groeien :lol:
Heeft het een voordeel als ik deze middentoner met de woofer van het zelfde merk bij elkaar zet?

Seas h1262 Nu kopen en alvast in m'n huidige kast zetten. Dan moet ik wel een adresje vinden om hem te laten meten, want dat is die unit wel waard.

CHR-70 MKII geen geld kwijt, maar moet hem of zelf naar gehoor filteren of laten meten. Dan kan ik wel goed door sparen voor een andere.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Jullie lopen idd wel te janken over die neo3 :lol:
De tweeters kunnen later altijd nog wel. Ze spelen nu gewoon goed! (beter dan de b110). Er is altijd een zwakste schakel in deze prijsklasse, toch?
Plaats reactie