Buizen HiFi versterker van oude rommel

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pcdg

Buizen HiFi versterker van oude rommel

Bericht door Pcdg »

Dag allemaal,

Laatst kocht ik een oud Philips radiochassis uit 1949 dat waarschijnlijk sinds de jaren zestig niet meer was gebruikt. Het was een uitvoering met een balanseindtrap voor 2 x EL41 in een enge schakeling zonder fasedraaier. Ik was benieuwd hoe de uitgangstrafo zou klinken in een nette configuratie. Ik heb het chassis voor 90 procent leeggehaald en weer opnieuw opgebouwd. Een tweede UGT van hetzelfde type was snel gevonden. Ze zijn geconserveerd in met teer gevulde blikjes dus ik heb goede hoop dat het gewoon goed werkt. Ik heb een simpel schakelingetje (schema van Peter van Willenswaard) er in opgebouwd met de 6CH6 als eindbuis. Maar dat is een video-eindversterker en geen audiobuis hoor ik u zeggen. Klopt, maar de buis is vooral een 'noval' vertaling van de EL33/KT61 en dat zijn wel degelijk audiobuizen. Er is ook vrij veel informatie over beschikbaar om de buis in audiocircuits op te nemen.

In de voortrap zit een 7F7 per kanaal. Dat is gewoon een 6SL7 met een Loctal voet. Geen gezicht natuurlijk, maar voor deze testopstelling maakt het niet zoveel uit. Wanneer ik het nog eens in het 'net' overdoe dan komen er 5751 buisjes in.

De buisvoeding heb ik, voor deze opstelling, vervangen voor twee BWY96E dioden en een extra weerstand. Dat scheelt voor de voedingstrafo weer 1,1A gloeistroom om de hogere belasting van een stereo eindtrap te kunnen opvangen. Schrik niet van de foto. Alles zit vrij degelijk. Die ene rode draad die vlak langs een van de buizen gaat maak ik nog even wat netter vast.

Naast het al genoemde had ik alle andere onderdelen nog liggen. Ik ben voor 95 procent klaar. Ik hoop er eind deze week geluid uit te hebben. Wordt vervolgd.

mvg, Paul
Bijlagen
6ch6 PP op radiochassis.jpg
nl3prc
Contacteer:

Re: Buizen HiFi versterker van oude rommel

Bericht door nl3prc »

Dus je wilt van mono naar stereo vraag me af of die voedings trafo dit wel gaat trekken.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Het wegstrepen van de AZ1 scheelt al een slok op een borrel, alle buizen van voor de eindtrap zijn natuurlijk ook verwijderd. Maar je opmerking is wel terecht, er zal meer vermogen worden gevraagd. Het is overigens maar een tijdelijke opstelling hoor. Zodra ik een beeld heb (of liever een geluid) van de uitgangstrafo's heb gaat deze configuratie weer uit elkaar. De voedingstrafo ga ik dan inzetten in een stereo EL84 SE, dat moet hij makkelijk aankunnen.

Overigens heb ik de trafo getest met alleen de gloei op de buisjes. Dan wordt hij volstrekt niet warm (logisch), maar hij bromt ook helemaal niet. Dat lijkt me een gezonde uitgangspositie. Maar ik hou de vinger wel aan de pols hoor, wanneer de warmte te snel oploopt gaat de spanning er weer af.

mvg, Paul
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik zie hier wel wat wakken en beren op de weg als er van je anode wikkel te veel gevraagd kan het ook nog wel eens voorkomen dat op het moment dat je dit aan de trafo voelt je al te laat bent.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Tja, de schadepost is dan niet bijzonder groot, maar dat zou toch zonde zijn. Ik kan hem eerst opstarten met slechts voor een kanaal de buizen er in. Alleen kloppen dan de spanningen natuurlijk niet meer..... Jammer van die beren, maar je hebt natuurlijk gewoon een punt. Ik denk er nog even over na.

mvg, Paul
ray5150

Bericht door ray5150 »

Goed bezig Paul.
Kan ik je toevallig niet een plezier doen met een Aristona SA3216A ?
Aristona_SA3216A.jpg
Aristona_SA3216A.jpg (6.92 KiB) 601 keer bekeken
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Nou Ray, daar zeg ik geen nee tegen! :lol: Details regelen we even PM.

Mvg, Paul
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Nou, het apparaat werkt! :D Ik heb zojuist Mozart's sonate voor twee piano's beluisterd via dit gekke apparaat. Ging uitstekend. Bij wat moderners (Sash) merk ik toch dat de bassen wat achterblijven. Ik mag ook geen wonderen van deze trafo's verwachten natuurlijk.

De spanning tussen ground en B+ blijft heel steady op 235 volt staan en de voedingstrafo wordt niet eens lauw! Bravo Philips! :goeie:

mvg, Paul
Plaats reactie