Schema filter Mission 753 Freedom, Wie-O-Wie ???

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Marcel
Contacteer:

Schema filter Mission 753 Freedom, Wie-O-Wie ???

Bericht door Marcel »

Beste forummers,

Ik loop met het idée om het filter van mijn Mission 753 Freedom te gaan upgraden. Ik heb deze tweak al eens eerder gedaan met mijn toenmalig Canton Ergo RC-L en dat pakte goed uit.

Ditzelfde ben ik nu weer van plan maar dat begint natuurlijk met gedegen voorbereiding en als eerste ben ik op zoek naar het schema van het filter in deze speaker.

Voordat ik moeilijk moet gaan doen met waardes meten, kies ik voor de makkelijke weg en dat is via het forum.

Ik heb op internet wel diverse tweaks voorbij zien komen (Justblair), maar die gaan over de Mission 753 (eerste versie) en niet de Freedom.
Het is een totaal ander filter dan in de eerste versie dus aan dat schema heb ik niets.

Dus tips en suggesties zijn van harte welkom.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel
SARK

Re: Schema filter Mission 753 Freedom, Wie-O-Wie ???

Bericht door SARK »

Je kan de box toch wel even openschroeven en een plaatje schieten :?: dan hebben we iig al een idee van de opzet van het huidige filter.

ps.

Een van de eerste hits op Mission 753 Freedom: http://myoldvintagehifi.blogspot.nl/201 ... eedom.html
Hij blijkt ook nog eens bezig te zijn met tweaken :wink:
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hallo Sark,

Bedankt voor jouw reactie. Ik had die pagina op internet ook al gevonden en daar wordt al gesproken over bypass. Dat is in principe al iets om te proberen voordat een heel filter op de schop gaat.

Maar het zou gewoon handig zijn als er een schema zou zijn van het filter. Die bypass ga ik zeker proberen.

Groeten,

Marcel
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Beetje lachwekkende upgrades vind ik dat...

470uF bypassen met 0,33uF?

Sowieso zijn er grotere stappen te nemen, met al die kleine pruts spoeltjes.
Maar als je dat aanpast zal de gevoeligheid veranderen en daarmee de klankbalans.

Ik zou dus alleen gaan upgraden als je weet wat je anders wilt, of wanneer je kunt meten.
arjank

Bericht door arjank »

Inderdaad, het filter zomaar "upgraden" met "hoogwaardigere" componenten kan averechts werken. M.a.w. de kans is dat het slechter gaat klinken ipv beter. Het hele ontwerp is gebaseerd op deze wat mindere componenten.

Ik heb het zelf vaker meegemaakt als ik met een ontwerp bezig ben. Eerst bouw ik het filter op met el-cheapo componenten totdat ik de gewenste response en klank heb. Vervolgens bouw ik het na met dure componenten....klank en response gewijzigd :( . Vervolgens de waarden weer een beetje tweaken totdat ik het gewenste resultaat heb bereikt.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”