Pagina 1 van 3

houtwurm krijgt soldeeradvies....

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 17:29
door Henkjan
ds23man schreef:
Alleen moet Henk Jan wel even op zoek gaan naar een zwaardere soldeerbout, diverse solderingen zien er niet echt lekker uit! :(
:cry: fijne vent, ik trots op m'n beste soldeerwerk ooit, krijg je zo'n compliment :cry:

aan de bout zal t niet liggen, dat type wordt door velen hier op t forum gebruikt. ik zal later wel een fatsoenlijke foto *) maken, mag je je oordeel concreet maken.

*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 17:33
door dre
beter doorsolderen vriend! :mrgreen:

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 17:41
door Henkjan
dre schreef:
beter doorsolderen vriend! :mrgreen:
kom eens voordoen :D

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 17:42
door dre
Henkjan schreef:
dre schreef:
beter doorsolderen vriend! :mrgreen:
kom eens voordoen :D
da`s goed!

morgenavond?

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 18:55
door Pjotr
Henkjan schreef:

*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Ha ha, daar hoef je echt geen betere foto voor te maken hoor :P :lol:

Het ligt ook niet aan je bout (het lijkt wel of je een kippenbout gebruikt hebt) maar aan een te kleine punt denk ik en een te lage temperatuur. Afijn Dre komt het je wel piekfijn laten zien morgenavond :D

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 19:17
door ray5150
Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Alleen moet Henk Jan wel even op zoek gaan naar een zwaardere soldeerbout, diverse solderingen zien er niet echt lekker uit! :(
:cry: fijne vent, ik trots op m'n beste soldeerwerk ooit, krijg je zo'n compliment :cry:

aan de bout zal t niet liggen, dat type wordt door velen hier op t forum gebruikt. ik zal later wel een fatsoenlijke foto *) maken, mag je je oordeel concreet maken.

*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Er mag wel wat meer tin bij.... :hide: en die koperfolie zou ik rondom vastsolderen... :hide:

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 16:43
door ds23man
Mmmmm, nu begin ik een beetje aan mezelf te twijfelen: dacht dat ik hier diverse ambulances heb voorbij zien komen! Of wordt ik nu gek? :-s

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 16:49
door Henkjan
ds23man schreef:
Mmmmm, nu begin ik een beetje aan mezelf te twijfelen: dacht dat ik hier diverse ambulances heb voorbij zien komen! Of wordt ik nu gek? :-s
wordt? :rofl: die zijn naar elders gegaan, zodat het hier on topic kan blijven

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 17:30
door ray5150
Om nog even op het solderen terug te komen, Henkjan, Je gebruikt toch wel loodhoudende soldeer ?

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 17:44
door ds23man
Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Mmmmm, nu begin ik een beetje aan mezelf te twijfelen: dacht dat ik hier diverse ambulances heb voorbij zien komen! Of wordt ik nu gek? :-s
wordt? :rofl: die zijn naar elders gegaan, zodat het hier on topic kan blijven

Was even bang dat ik aan de pilletjes moest! :bounce: :bounce: :bounce:

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 18:13
door Henkjan
ray5150 schreef:
Om nog even op het solderen terug te komen, Henkjan, Je gebruikt toch wel loodhoudende soldeer ?
ja

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 18:44
door ds23man
En welke bout?

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 19:48
door ray5150
ds23man schreef:
En welke bout?
Ik meen dat HJ zo'n Ali-jojo van 3 geeltjes heeft.

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 20:05
door Henkjan
ray5150 schreef:
ds23man schreef:
En welke bout?
Ik meen dat HJ zo'n Ali-jojo van 3 geeltjes heeft.
idd, een Aoyue 937. ingesteld vlak onder de 400gr

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 20:28
door Pjotr
Ach als ie een dikke stift (3mm beitelstift) op zijn Ali Jojo schroeft braadt ie dat ook wel goed bruin hoor.

Weller heb je alleen in de woestijn nodig :P

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 20:45
door ray5150
ds23man schreef:
Koop nou gewoon een Weller, daar bak en braad je dat soort printen probleemloos mee!

Zucht, af en toe voel ik me een roepende in de woestijn.......
Onzin, met deze vriend bak ik het koper van de epoxy af als het moet, bij wijze van spreken....
soldeerstation_48W.jpg
soldeerstation_48W.jpg (69 KiB) 1383 keer bekeken
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 21:09
door Henkjan
Pjotr schreef:
Ach als ie een dikke stift (3mm beitelstift) op zijn Ali Jojo schroeft braadt ie dat ook wel goed bruin hoor.
3.2mm zelfs :!:

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 21:23
door Pjotr
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Ach als ie een dikke stift (3mm beitelstift) op zijn Ali Jojo schroeft braadt ie dat ook wel goed bruin hoor.
3.2mm zelfs :!:
Dan moet je zeker beter werk af kunnen leveren! Met zo'n stift op 350 - 380 graden moet het goed door kunnen vloeien. Wees ook niet te benauwd om in 1 keer voldoende soldeer toe te voegen. Voldoende soldeer zorgt ook voor een goede warmtegeleiding naar het koper. Het moet echt goed uitvloeien en niet als van die bolletjes zoals je nu hebt.

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 21:59
door Bertje
Inderdaad wat ietwat te voorzichtig geweest, kan aan die koperfolie weinig stuk, dus langer braaien :lol:

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 22:40
door jeroen_d
Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Alleen moet Henk Jan wel even op zoek gaan naar een zwaardere soldeerbout, diverse solderingen zien er niet echt lekker uit! :(
:cry: fijne vent, ik trots op m'n beste soldeerwerk ooit, krijg je zo'n compliment :cry:

aan de bout zal t niet liggen, dat type wordt door velen hier op t forum gebruikt. ik zal later wel een fatsoenlijke foto *) maken, mag je je oordeel concreet maken.

*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Ha Henkjan,

Ik heb ook bij jou thuis zitten solderen, nadat ik zag hoe je met die soldeerbout omging jeukten mijn handen teveel. Je moet flink heet stoken en goed laten doorvloeien. Dit lijkt nergens op zo. Maar met die soldeerbout is niks mis, daar kon ik prima mee werken.

Groetjes, even wat kritischer zijn op je werk, je kan het best. :mrgreen:

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: di 23 okt 2012, 19:47
door sietse
Er zijn toch ook nog steeds diverse soldeerbouten in de handel? Ik heb er ééntje voor het "zware" werk, 60watt en ééntje voor elektronica op printplaten 30 watt. En vooral voor de zwaardere bouten zijn er meestal verschillende stiften verkrijgbaar die er in passen met verschillende puntdiktes en dus flexibel in gebruik. Althans toen ikke nog jong was.

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: di 23 okt 2012, 20:00
door ray5150
Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: di 23 okt 2012, 20:17
door Marp
Idemdito. De gebruikte 3.2mm punt moet prima zijn voor dat filter, en zoals Jeroen al zegt zal dat boutje ook geen probleem vormen. Het lijkt inderdaad een kwestie van heter stoken en beter laten vloeien. Gewoon even Henkjan de gelegenheid geven om wat vaardigheid met zulke printjes op te doen. ;)

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: di 23 okt 2012, 20:22
door Henkjan
ray5150 schreef:
Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.
ook daarvoor verschillende stiften. die 3.2mm was de breedste die ik er bij heb

Re: zware 3weg met CSS

Geplaatst: di 23 okt 2012, 20:28
door ds23man
Gewoon doorstoken met die bout van je, die print is je schoonmoeder niet!
:mrgreen: