Welke 8 inch bass-mid driver kiezen?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hybride

Welke 8 inch bass-mid driver kiezen?

Bericht door hybride »

Hallo allen,

Ik zoek een (budget) bass-mid driver die tot ca. 1100 hz een snelle transient response kan geven. Hij moet aansluiten op een Fostex 108 sigma full range (4 inch)
Ben niet niet heel goed thuis in driver specs en focus tot nu toe op: lage inductie, vlakke SPL en een rendement van >88db.
Ik heb mijn oog laten vallen op deze twee:

http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\sba\SB23NRXS45-8.pdf
en
https://docs.google.com/viewer?url=http ... BR40NE.pdf

De Beyma heeft een hoog rendement met kleine magneet en de SB acoustics lager rendement met grote magneet. Heeft dit dit te maken met de mechanische demping?

Iemand advies?
threshold

Re: Welke 8 inch bass-mid driver kiezen?

Bericht door threshold »

Ik ken maar 3 speakers die aan je eisen voldoen:
1) Goedkoop: Visaton BG20, een klassieker, 35 Euro, zal de 88 dB wel kunnen halen in het laag maar heeft een grote kast nodig;
2) Iets duurder : Celestion TF-0818, 60 Euro, ziet er op papier erg fijn uit, zou weleens de 60 Hz kunnen halen in een 25 liter box met 5de orde filter (GHP met basreflex) bij bijna 90 dB;
3) High End: PHL 2460, bijna gelijke T&S parameters als de Celestion, met een lineaal vlakke frequentieresponse tot 3K zonder enige verstoring en een lagere Fs en grotere Xmax dan de Celestion, haalt de 50 Hz (-3 dB) in 35 Liter, kost wel 210 Euro, maar dan heb je ook dik 90 dB in het laag.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Ik vindt dat model fostex maar niets , doordat hij onder de 1100hz een brede zeer diepe dip heeft van -10 db , en een breedbander inzetten bij 1100 hz lijkt me ook niet optimaal , wel te doen maar dan raad ik aan om een andere breedbandertje te nemen van fostex en die bij 500 in te zetten , de fe83 bv .

Een woofer die de breedbander ondersteunt zegmaar .
arjank

Bericht door arjank »

Als budget optie de Eminence Alpha 8a. Deze heb ik eens gebruikt een een 4x8" kast voor basgitaar en met succes. De kapton spreekspoel driver zorgt tevens voor een lage Rms waarde, dus ook bij laag volume geeft deze genoeg details weer.
Ondanks die ietwat hoge Qts(qes) is hij toch te gebruiken in een bassreflex behuizing. 25 tot 35 liter en afstemmen tussen de 45 en 50hz.
Die 4x8" kast was 80 liter en afgestemd op 42hz, en hij ging echt behoorlijk laag, had ik nooit verwacht van het drivertje. De xmax is echter beperkt, maar als je niet onder de 45hz afstemd kun je met de meeste muziek aardig wat herrie produceren. :rock:

Andere opties zijn:
http://mivoc.de/homepage/de/produkt.htm ... zelchassis

en deze monacor die misschien nog wel de beste optie is 8)

http://www.monacor.de/produkte/lautspre ... rpubID=698
Tweety

Bericht door Tweety »

Hoi Arjank,

Toevallig heb ik ook wel eens naar die Mivoc gekeken. Ik vind het eigenlijk een geheim tip. Jij vind blijkbaar de Monacor beter (vanwege de 6mm Xmax?, mij lijkt op papier de Mivoc beter.
De heeel lage inductie en de veel lagere Rms (geen alu spoelkoker) en verkoperde poolplaat, lagere Fs, keurige F curve, geen nare dingen in spectrum.
Tjonge en dat voor dacht 45,-. Maar het hangt er van af wat je selectie criteria zijn natuurlijk wat je goed vindt.

Groetjes,
Wido
arjank

Bericht door arjank »

Tweety schreef:
Hoi Arjank,

Toevallig heb ik ook wel eens naar die Mivoc gekeken. Ik vind het eigenlijk een geheim tip. Jij vind blijkbaar de Monacor beter (vanwege de 6mm Xmax?, mij lijkt op papier de Mivoc beter.
De heeel lage inductie en de veel lagere Rms (geen alu spoelkoker) en verkoperde poolplaat, lagere Fs, keurige F curve, geen nare dingen in spectrum.
Tjonge en dat voor dacht 45,-. Maar het hangt er van af wat je selectie criteria zijn natuurlijk wat je goed vindt.

Groetjes,
Wido
Ze zijn beide erg goed, de Monacor heeft bij nader inzien inderdaad een Alu spreekspoeldrager en een vrij lage Qms...daar doet die Mivoc het een stuk beter.
Denk dat die Mivoc toch wel een erg goede zoniet de beste optie is!
Bijlagen
wm8_seite1_mid.jpg
hybride

Bericht door hybride »

Bedankt voor alle tips en suggesties!

De Mivoc ziet er op papier erg goed uit. Wow, slechts een inductie van 0,2mH! Dat is wel erg laag en gunstig voor de transient response denk ik. Ga die zeker eens overwegen.
Wat is hier mogelijk een addertje onder het gras, want hoe kan dit nu zo goedkoop zijn?

Met de Fostex108 Sigma heb ik geen slechte ervaringen zolang je hem niet te laag inzet. Prijs/kwaliteit vind ik overeenkomstig.
Ik kies de wisselfrequentie bewust rond de 1100hz. Vastgesteld op gehoor heb ik geen goede ervaring met een lagere wissel omdat je dan de noodzakelijke energie/druk mist in dat gebied. Dan vind ik toch minimaal 8 inch noodzakelijk.

EDIT: heb net 2 Mivoc's besteld :) Minder dan 100 euro voor 2 stuks thuisbezorgd en al. Ben benieuwd. Voor dit geld is het wel een gokje waard.
Als jullie het leuk vinden laat ik nog weten of het wat is.
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

hybride schreef:
Als jullie het leuk vinden laat ik nog weten of het wat is.
Sterker nog... ik zou het je kwalijk nemen als je dat niet deed! :mrgreen:
hybride

Bericht door hybride »

Vorige week de Mivoc WM8 drivers binnen gehad. Prachtige units die er ondanks de lage prijs voor mijn oog erg professioneel uitzien. Wat me onmiddellijk opvalt is dat de conussen erg strak zijn opgehangen zowel via de spider als de rand van de conus. Dat doet me even achter de oren krabben wat ze nu bedoelen met 'moving mass' van x gram. Dit kost zoveel kracht om in beweging te zetten. Snap dan eigenlijk niet wat een moving mass van een paar gram er dan toe doet.

Ik heb de driver in mijn speaker gemonteerd en gaan luisteren. Het geluid is droog en gecontroleerd, weinig swung in de klank. Hij valt redelijk snel af naar ik vermoed door de stijve ophanging.
Hij klinkt als een nieuwe driver en heb de indruk dat inspelen nog wel wat verbetering gaat brengen. De aankoop was een gok en ik denk dat deze driver niet goed in mijn toepassing past. Niet dat het een verkeerde driver is, integendeel. Ik stuur de unit slechts aan met 20 Watt en lijkt te weinig om hem lekker losjes te late klinken. Deze jongen heeft wat spierballen nodig. Ik zie het nog even aan, maar denk dat ze weer in de verkoop gaan. Ze passen beter in een systeem met wat meer Watts..

Dit wetende zou ik eigenlijk een driver moeten hebben met een soepele ophanging, maar goede demping. Weet niet of dat bestaat?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een 8 inch EN diepe krachtige bass EN een beetje hoog rendement samen bestaat gewoon niet.

Of je gaat niet zo laag of je gooit er flink wat vermogen tegen aan. Anders kom je gewoon op een grotere speaker uit.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Misschien is de http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-4534g00.pdf wel iets?
In een 50 liter bassreflex kast haal je ongeveer een f3 = 38Hz daarmee (QB3 afstemming).
En dat ook nog eens met een vrij hoog rendement dat tegen 90dB/1W aanhikt.

Deze woofer heb ik laatst in een ghettoblaster project toegepast (daar speelt hoog rendement ook een grote rol).
Ik was aangenaam verrast van hoeveel laag er uit kwam en de fijne klank daarvan.
Heel dynamisch en luchtig.

Helaas heb ik de woofer alleen in combinatie met een klasse D chipamp (Tripath TA4100) kunnen beluisteren, dus ik weet niet of het ook goed uitpakt met een buizenversterker.
De ophanging is namelijk zeer soepel, wat ook gelijk betekent dat de dempingfactor van de versterker een grote rol speelt om de woofer in bedwang te houden.
En buizenversterkers staan nu niet echt bekend om hun lage uitgangsimpedantie :cry:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Is i.d.d. een mooie optie Chris. Voor wat TS wil kom je sowieso op een BR uit. Of dat met buizen kan is altijd afwachten gezien het grillig impedantieverloop. Kan soms best goed uitpakken.
hybride

Bericht door hybride »

Ben er nog eens goed voor gaan zitten en de Mivoc's doen het zo slecht nog niet eigenlijk. Het 'probleem' is dat ze richting 1-2khz iets oplopen in luiheid. Als ik ze in het wisselgebied goed inregel kom ik dan wat midlaag tekort. Ik heb eens gekeken naar SPL's van verschillende drivers en dit gedrag zie je feitelijk bij veel grotere drivers. Eigenlijk zou een driver in mijn geval eerder het omgekeerde moeten doen. Naarmate de frequentie hoger wordt gelijk in luidheid of ietsje afvallen, zoals deze:

https://docs.google.com/viewer?url=http ... 0011096720

Maar deze zijn aardig aan de prijs..
threshold

Bericht door threshold »

Deze Eton heeft in de praktijk een rendement van zo'n 86 dB. Misschien zoek je een driver met een hoger rendement. Maar er zijn er maar weinig die met dat formaat in het laag nog boven de 90 dB uitkomen. En echt diep gaan ze niet.
De PHL die ik noemde redt het nog maar net. Maar die doet ca. 90 dB in het laag en gaat dan recht naar boven tot over de 96 dB, om vanaf 3KHz resonanties te vertonen. Dus die heeft wat correctie nodig. Maar dan ken ik ook geen enkele 8 inch driver die beter presteert op alle vlakken tussen de 60 en 3000 Hz. En anders had ik die ooit wel gekocht. :lol:
En deze heeft een nog strakkere ophanging. Is echt gemaakt voor de professionele markt en kost 200 Euro.

Trouwens, die Beyma ziet er nog niet eens zo verkeerd uit. Volgens de fabriek haalt deze ook een rendement van 90 dB in het laag (@"2pi"). Maar of dat echt klopt?
Bijlagen
hh_test_phl2460-1.jpg
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik heb nog wel een setje Seas L21RNXP in de aanbieding voor een zacht prijsje, lijkt me voor dit doeleinde uitermate geschikt.

Mvg Reinder
Bijlagen
h0955_l21rnxp.pdf
(131.35 KiB) 142 keer gedownload
Agent327

Bericht door Agent327 »

Nou ja! :shock:
Andere drivers kopen als de klank balans je niet helemaal bevalt is wel een heel dure manier om wat equalizen te vermijden. Waarom pruts je niet wat in de filters?
Je gaat vast geen driver vinden die zonder correctie goed in je systeem past.

Edit: Hee, oud onderwerp, :-#
Laatst gewijzigd door Agent327 op wo 05 dec 2012, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
markbakk

Bericht door markbakk »

Het is mij niet duidelijk hoe de TS de Mivoc's 'inregelt', in welke kast hij ze heeft ingebouwd of welke andere randvoorwaarden er gelden. Zonder dat soort informatie is serieus reageren op een vraag nauwelijks mogelijk. Maar laat het toch, 't is goed voor de handel. :mrgreen:
Agent327

Bericht door Agent327 »

Da's ook zo, vrijwel nieuwe tweedehands drivers jummie.
Plaats reactie