Er zijn talloze Vifa 17cm midbas luidsprekers in fabrieksluidsprekers ingezet. Dit maakt ze niet exclusief maar het had een goede reden, ze waren gewoon erg goed. Troels Gravessen heeft met oude Vifa drivers als de C17 en C20 een aantal dynamische ontwerpen gemaakt. Helaas is er vrijwel niet meer aan deze drivers te komen.
http://www.troelsgravesen.dk/C17.htm
Ik ben een zoektocht gestart, naar fabrieksluidsprekers die gebruikt verkrijgbaar zijn waar de drivers in zitten. Omdat ik de beschikking had over de Vifa M17WH-09-08 uit MC Systems luidsprekers heb ik deze ook meegenomen in de vergelijking.
Voor wie het leuk vindt:
Hier nog een vergelijking tussen metingen die ik gedaan heb - niet eens geprobeerd om zo te meten als Troels - en die Troels gedaan heeft. Het duidelijkste verschil tussen beide drivers is de stofkap, de ene is van papier en vrij plat, de andere is een geimpregneerde geweven dome.
De driver die het dichtst bij de afstemming van Troels komt is de Vifa C17WG-56. De C17WH met platte papieren stofkap heeft een dip rond 1,5kHz en die blijft in de afstemming zichtbaar. Het filter corrigeert voor het verloop van de conus met geweven stofkap, in mijn geval een C17WG-56
Vifa 17 cm midbas vergelijk
Moderator: Beheerdersteam
Re: Vifa 17 cm midbas vergelijk
Mooie vergelijking! Die M17WH geeft nog altijd een mooie vlakke curve, zonder vervelend opbreekgedrag. Ik vind trouwens de 13-cm papierconusjes van Vifa te prefereren boven die van 17cm, heb daarvan nog een stel liggen (M13WG0908) dat gewoon heel netjes meet en goed klinkt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Vifa 17 cm midbas vergelijk
De C13WH zit ook in veel BNS luidsprekers, de Soundcolumns.
Ik heb nog een paartje P13WH op de plank...
Wat jammer is, is dat die C17 en C20 ontwerpen van Troels inmiddels niet meer na te bouwen zijn 
Ik heb nog een paartje P13WH op de plank...