Zoek goede 50mm dome
Moderator: Beheerdersteam
Zoek goede 50mm dome
Voor mijn grote systeem ben ik op zoek naar een 50mm dome voor een bereik vanaf 1000Hz tot 6000Hz, ik denk aan Visaton maar wellicht zijn er nog meer interessante opties. Met keramische drivers ga ik niet snel vrienden worden en ik vind ze ook te duur, het staat ook niet in verhouding tot de rest van het systeem dat geen echt budget is maar zeker ook niet top priced.
De rest bestaat uit:
Laag: CSS Trio12
Laag mid: SEAS L18RN
Mid Hoog: xxxx
Hoog: Philips Circular ribbon
De rest bestaat uit:
Laag: CSS Trio12
Laag mid: SEAS L18RN
Mid Hoog: xxxx
Hoog: Philips Circular ribbon
Re: Zoek goede 50mm dome
Je hebt een PBrikpost schreef:
Die DSM50 FFL's van Visaton zouden inderdaad in aanmerking komen, zeker als ze tot 6khz moeten spelen.
De Dayton RS52 is ook zeer zeker aan te raden, wel effe met een LCR de resonantiepiek de kop indrukken als je hem tot 6khz laat lopen.
De Dynaudio D54's zijn ook goed, het kleine hoorntje geeft ze in het werkgebied een kleine "bump", dit zou mooi passen in jouw concept.
Het enige wat mij van een dergelijk concept weerhoud is het slechte afstraalgedrag in verticale richting. Zie ook de simulaties die ik in mijn topic gedaan heb http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=17083
Ik stap nu dus ook af van die 50mm dome en hou het bij een tweeweg met waveguide voor de tweeter.
De Dayton RS52 is ook zeer zeker aan te raden, wel effe met een LCR de resonantiepiek de kop indrukken als je hem tot 6khz laat lopen.
De Dynaudio D54's zijn ook goed, het kleine hoorntje geeft ze in het werkgebied een kleine "bump", dit zou mooi passen in jouw concept.
Het enige wat mij van een dergelijk concept weerhoud is het slechte afstraalgedrag in verticale richting. Zie ook de simulaties die ik in mijn topic gedaan heb http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=17083
Ik stap nu dus ook af van die 50mm dome en hou het bij een tweeweg met waveguide voor de tweeter.
Een andere leuke zou deze zijn (zie plaatje), zou leuk zijn in combi met die Philips circular ribbon
Zie ook deze advertentie:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/lui ... -sq-8.html
Zie ook deze advertentie:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/lui ... -sq-8.html
OK bedankt voor de reacties, ik ga de D54s van Rik overnemen dus de kogel is door de kerk.
nu nog kijken hoe te filteren tussen de mid en de tweeter, ik ga standaard van 12dB uit en dat moet wel kunnen denk ik.
De Dayton is ook een leuke maar ik heb wel wat bedenkingen betreft het opbreken boven de 10KHz, volgens mij ga ik daar last van krijgen omdat ik hoog af wil filteren. Ik kies juist een dome omdat deze dingen een mooie vlakke response hebben zonder vervelende pieken die je weer weg moet filteren.
Is die bulb wel zo gunstig?
bij mij leeft het idee om een vlakke face plate te maken waarop de mid dome samen met de tweeter gemonteerd zitten, ze kunnen dan weer iets dichter bij elkaar zitten.
nu nog kijken hoe te filteren tussen de mid en de tweeter, ik ga standaard van 12dB uit en dat moet wel kunnen denk ik.
De Dayton is ook een leuke maar ik heb wel wat bedenkingen betreft het opbreken boven de 10KHz, volgens mij ga ik daar last van krijgen omdat ik hoog af wil filteren. Ik kies juist een dome omdat deze dingen een mooie vlakke response hebben zonder vervelende pieken die je weer weg moet filteren.
Is die bulb wel zo gunstig?
bij mij leeft het idee om een vlakke face plate te maken waarop de mid dome samen met de tweeter gemonteerd zitten, ze kunnen dan weer iets dichter bij elkaar zitten.
In jouw opzet denk ik wel.Mr Tube schreef:Is die bulb wel zo gunstig?
De modellen met vlakke feespleet hebben een groter frequentiebereik maar een lager rendement.
Jij hebt een model nodig dat mooi "past" tussen de 1 en 6khz en dat is met name het model met die "bulb".
Ik verwacht zelfs dat je met een zeer vlakke filtering(elektrisch gezien) al mooi uit komt.
Die modellen van Dynaudio heb ik nog ergens in mijn Lautsprecherjahrbuch 1986/87 staan
Het rendement is volgens mij geen thema, het systeem rendement hangt op een 84dB, ik moet dus al flink verzwakken.... ik denk ergens tussen de 6 en 10dB. De huidige midrange (een chinese ringradiator) wordt ook al 6dB verzwakt.
Het voordeel van een goed rendement is weer minder energie benodigd en dus ook minder vervorming als dat langs akoestische weg wordt verkregen.
Het voordeel van een goed rendement is weer minder energie benodigd en dus ook minder vervorming als dat langs akoestische weg wordt verkregen.
Gut, heb jij dat grijze boekje ook nog? Tijd voor een ouwelullenclubje hier.arjank schreef:in mijn Lautsprecherjahrbuch 1986/87 staan![]()
Het gaat ook niet om het rendement maar om het frequentieverloop, deze is bij de versie met bulb gunstiger voor jouw setup van 1-6khz.Mr Tube schreef:Het rendement is volgens mij geen thema, het systeem rendement hangt op een 84dB, ik moet dus al flink verzwakken.... ik denk ergens tussen de 6 en 10dB. De huidige midrange (een chinese ringradiator) wordt ook al 6dB verzwakt.
Haha, ja dat boekje had ik toen voor Sinterklaas gekregen toen ik 14 wasmarkbakk schreef:Gut, heb jij dat grijze boekje ook nog? Tijd voor een ouwelullenclubje hier.arjank schreef:in mijn Lautsprecherjahrbuch 1986/87 staan![]()
Dan had de Sint ook wel verstand van zaken!
BOT, wat ik weet van Dynaudio-units is dat ze niet altijd even eenvoudig uit elkaar te halen zijn. Meestal zit de dome vast aan de faceplate (
). Ik zou niet puur om optische redenen zo'n ding uit elkaar gaan halen.
BOT, wat ik weet van Dynaudio-units is dat ze niet altijd even eenvoudig uit elkaar te halen zijn. Meestal zit de dome vast aan de faceplate (
Dat risico zullen we dan ook maar niet nemen.markbakk schreef:Dan had de Sint ook wel verstand van zaken!
BOT, wat ik weet van Dynaudio-units is dat ze niet altijd even eenvoudig uit elkaar te halen zijn. Meestal zit de dome vast aan de faceplate (). Ik zou niet puur om optische redenen zo'n ding uit elkaar gaan halen.