Uitgangselco versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mohawk

Uitgangselco versterker

Bericht door Mohawk »

Hallo allemaal.
Ik wil een hoofdtelefoon versterkertje bouwen met buizen.
Nu staat in het schema aangegeven dat de koppel- en uitgangs elco van het type "bipolair" moeten zijn, respectivelijk 1 en 220 uF. Nou is - bij een spanning van 200 volt - die eerste nog wel verkrijgbaar, maar één van 220 uF........... :(
Is het noodzakelijk hier een bipolaire voor te gebruiken (zit aan de kathode naar de koptelefoon)? In de meeste transistor eindtrappen zit er ook een gewone elko naar de speaker.
Kan ik zo'n elko samenstellen door b.v. 2 van 100 uF omgekeerd/parallel te zetten?
Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone elco en een bipolaire?
Wie helpt mij verder?
ray5150

Re: Uitgangselco versterker

Bericht door ray5150 »

Heb je ook een schema daarvan ? en mischien een link naar waar dat ontwerp vandaan komt ?
Mohawk

Bericht door Mohawk »

O.K. voor de duidelijkheid:

http://www.platenspeler.com/diy/headpho ... xt&lang=nl
832Martian-schema.GIF
Gaat dus om koppel - en uitgang C's

M'n hoofdtelefoon is 300 ohm.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

C1 koppelt de voorversterker aan de eindversterker/kathodevolger = heel hoge ingangsweerstand.Een waarde van 100nF (400V geen elko) is hier al heeeel groot.
Aan de uitgang kan C3 best een elko zijn van zeg 50µF minstens 100V van goeie komaf.Als die sneuvelt (kortsluit) is dat niet best voor de koptelefoon.De +kant aan de buis(zen).
Ik zou C2 weglaten.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

@mohawk, dat is geen bipolaire, maar een gewone condensator. het symbool van een bipolaire is twee witte vlakjes.
Naamloos.png
Maar ik snap iets niet, een condensator van die waarde zou het formaat van een colablikje moeten hebben, op de foto's is niks daarvan te zien. :?
martian_proto_1a.jpg
Mohawk

Bericht door Mohawk »

Dank voor de reacties, ik ga de boel eerst maar eens op een plankie opzetten, zodat ik e.e.a. kan uitproberen, meten en - het belangrijkste, - beluisteren. De koppelC vond ik zelf ook al een beetje aan de grote kant.
Kan de uitgang voor de tel. op één of andere manier beveiligd worden? Twee elko's in serie? (Hoe weet je dan dat de eerste doorgeslagen is?)
Blijft nog m'n vraag ter lering (en vermaak, 't is hobby):
Kan ik zo'n elko (bipolair) samenstellen door b.v. 2 van 100 uF omgekeerd/parallel te zetten?
Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone elco en een bipolaire?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je kunt wel twee 100µF in serie zetten met de minnen (of plussen) aan elkaar,hou je 50µF over.In een bipolaire zitten er denk ik ook zo twee in,maar dan de gemeenschappelijke elektrode maar een keer.
Parallel schakelen helpt niet,dan zit er steeds een omgekeerd.
De uitgang beschermen kan mogelijk met een thyristor die ontsteekt als de spanning te hoog wordt en dan de boel kortsluit,ook wel figuurlijk een crowbar genoemd (zoiets als een spaak tussen de wielen steken)
Anne
hanselchen

Bericht door hanselchen »

De 832 is niet echt een gangbare buis, maar evengoed een leuk projectje.
Mijn advies is voor een triode te gaan, bijvoorbeeld de 6AS7/6080.
Aangezien de hoofdtelefoon een relatief hoge impedantie heeft van 300 ohm, kun je bijvoorbeeld 1 triode helft voor elk kanaal gebruiken.
Vwb. de uitgangscondensator, een dikke MKP motor-C is hier ook mooi op zijn plaats.
Bijvoorbeeld Arcotronics/Siemens/Bosch.
Gangbare werkspanning van dit type C's is 400-700Vac, die slaan echt niet door bij ca. 300Vdc, superveilig voor je hoofdtelefoon.

Mvg. Hans
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Ah!buis schreef:
Aan de uitgang kan C3 best een elko zijn van zeg 50µF minstens 100V van goeie komaf.Als die sneuvelt (kortsluit) is dat niet best voor de koptelefoon.De +kant aan de buis(zen).
Wat betreft uitgangselco C3 ben ik het eens met Ah!buis. In het schema staat weliswaar een niet gepolariseerde condensator getekend, maar aangezien er circa 48V gelijkspanning over deze C staat kan hier gerust een gewone elco gebruikt worden. Hoeft dus niet bipolair te zijn.

Als er op de kathode van de buizen een een AC signaal staat gesuperponeerd op de DC spanning van 48V dan zal de uitgang deze AC spanning gewoon volgen. Op de uitgang staat derhalve dezelfde AC spanning als aan de andere kant van de elco, maar dan gesuperponeerd op een DC spanning van 0V. Ergo staat er altijd 48V DC spanning over de elco.

Een goede kwaliteit elco van 220uF/100V zal daarom prima voldoen.
Laatst gewijzigd door CornelisJ op zo 14 okt 2012, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
hanselchen

Bericht door hanselchen »

...en bij een eventuele overslag in de buis, dan staat de volle B+ op de uitgangs-elco...

Voor koppel C's altijd werkspanning > voedingsspanning @worst case aanhouden, zo niet dan krijg je vroeg of laat de welbekende deksel op de neus...

Mvg.
Hans
Plaats reactie