Squeezer: multiroom audio amplifier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

Ik ben een nieuw project aan het plannen als thuis hobby project en mede om mijn kennis te verbreden van (embedded) software. Het gaat zoals de titel al aangeeft om een squeezeslave multiroom audio amplifier. Wat dit precies inhoudt zul je je afvragen.

Hier mijn wensenlijst:
  • * Compacte alluminium behuizing. (WAF)
  • * Voeding in de behuizing. (WAF)
  • * Ingebouwde versterker.
  • * Ingebouwde dac.
  • * LCD scherm voor muziek info.
  • * Streamen via wifi.
  • * Alles aangestuurd vanaf een tablet.
  • * Gesynchroniseerd afspelen tussen verschillende units en mijn HTPC.
Het volgende staat al in bestelling:
  • * Voeding: Meanwell PPS-125-24.
  • * Raspberry PI.
  • * 16 x 2 LCD display.
  • * TP-Link WIFI dongle.
  • * Google Nexus 7.
  • * 24V -> 5V printje voor RPi.
Het volgende moet nog besteld worden:
  • * Hifimediy T1-M TK2050.
Volgens mijn 3D tekening zou alles moeten passen in de behuizing.

Ik las dat de standaard audio uit van de RPi behoorlijk slecht is vandaar de USB dac. Maar ook dan is de PCM2704 niet de beste keuze maar door ruimte / geld gebrek misschien wel een goed begin. Upgraden kan altijd nog. Een andere optie zou zijn om via I2S audio te verkrijgen vanaf de DAC. Bijvoorbeeld http://www.ebay.com/itm//330709447675 maar deze heeft weer een 8V voeding nodig en dat betekend weer een extra printje en daar heb ik denk ik niet de ruimte voor. Iemand hier nog toevallig een suggestie voor?
Bijlagen
TK2050
TK2050
DACje
DACje
Behuizing
Behuizing
RPi
RPi
Meanwell PPS-124-24
Meanwell PPS-124-24
24V -> 5V
24V -> 5V
Laatst gewijzigd door Juicie op vr 21 dec 2012, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Squeezeslave multiroom audio amplifier

Bericht door SuperR »

Het gaat hier over een apparaat voor 1 zone van de multi-zones?
Dus eigenlijk een squeezebox met een versterker?

En dan wil je dus squeezeslave op een raspberry pi draaien zoals hier?
http://www.squeezeplug.de/ (lijkt me het meest compleet)
http://dabdig.blogspot.nl/
http://bovendeur.org/2012/08/22/squeeze ... pberry-pi/

En je wil dan een LCD aansturen met zoiets?
LCDproc? Dat wordt vast wel ff prutsen eer alles werkt.

Lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ben benieuwd
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezeslave multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

SuperR schreef:
Het gaat hier over een apparaat voor 1 zone van de multi-zones?
Dus eigenlijk een squeezebox met een versterker?

En dan wil je dus squeezeslave op een raspberry pi draaien zoals hier?
http://www.squeezeplug.de/ (lijkt me het meest compleet)
http://dabdig.blogspot.nl/
http://bovendeur.org/2012/08/22/squeeze ... pberry-pi/

En je wil dan een LCD aansturen met zoiets?
LCDproc? Dat wordt vast wel ff prutsen eer alles werkt.

Lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ben benieuwd
Helemaal correct. En ja het is ook de bedoeling dat het een uitdaging gaat worden; ik werk voor een (embedded) software bedrijf TASS waar ze projecten zoals dit sponsoren zolang wij er maar iets van leren. Bij deze nog een bedankje daarvoor.
Laatst gewijzigd door Juicie op do 11 okt 2012, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Squeezeslave multiroom audio amplifier

Bericht door John P »

Het grootste probleem bij de RPi als muziekclient ligt op dit moment nog bij de kwaliteit van de uitvoer. Als je echt een uitdaging zoekt ligt daar het grootste onontgonnen gebied. Lees deze en deze draadjes eens door over de ervaringen die hier op het forum zijn langsgekomen.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezeslave multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

John P schreef:
Het grootste probleem bij de RPi als muziekclient ligt op dit moment nog bij de kwaliteit van de uitvoer. Als je echt een uitdaging zoekt ligt daar het grootste onontgonnen gebied. Lees deze en deze draadjes eens door over de ervaringen die hier op het forum zijn langsgekomen.
De 2e generatie van de RPi zou I2S/PCM output moeten hebben. Misschien dat ik die wil gaan gebruiken als audio output naar een DAC.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezeslave multiroom audio amplifier

Bericht door ds23man »

Voor die I2S/PCM uitgang zal eerst een driver geschreven moeten worden en dat kan nog wel even duren. Voorlopig zou ik uitgaan van usb naar I2S converter.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Squeezeslave multiroom audio amplifier

Bericht door Marp »

Juicie schreef:
Ik las dat de standaard audio uit van de RPi behoorlijk slecht is vandaar de USB dac. Maar ook dan is de PCM2704 niet de beste keuze maar door ruimte / geld gebrek misschien wel een goed begin. Upgraden kan altijd nog. Een andere optie zou zijn om via I2S audio te verkrijgen vanaf de DAC. Bijvoorbeeld http://www.ebay.com/itm//330709447675 maar deze heeft weer een 8V voeding nodig en dat betekend weer een extra printje en daar heb ik denk ik niet de ruimte voor. Iemand hier nog toevallig een suggestie voor?
Volgens mij ben je beter af met een TE7022-gebaseerde DAC, zoals bijv. deze of deze. Die laatste bevat dezelfde receiver en DAC-chip als de oorspronkelijke HK-DAC, en in dit topic op diyaudio wordt hij besproken.

Is een I2S voldoende, dan ligt er voor €15,50 een Tenor TE7022L met printje op de deurmat. De datasheet noemt de volgende aansluitingen:
- USB naar S/PDIF
- S/PDIF naar USB
- I2S naar USB
- USB naar I2S

--
Correctie: de 2e DAC bevat helaas geen TE7022L maar een CM102S, welke geen 98kHz/24-bit biedt i.t.t. eerstgenoemde.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezeslave multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

Marp schreef:
Volgens mij ben je beter af met een TE7022-gebaseerde DAC, zoals bijv. deze of deze. Die laatste bevat dezelfde receiver en DAC-chip als de oorspronkelijke HK-DAC, en in dit topic op diyaudio wordt hij besproken.

Is een I2S voldoende, dan ligt er voor €15,50 een Tenor TE7022L met printje op de deurmat. De datasheet noemt de volgende aansluitingen:
- USB naar S/PDIF
- S/PDIF naar USB
- I2S naar USB
- USB naar I2S
Maar ik zou dan willen gaan of van USB -> Analoog of van I2S -> Analoog. Zodat het direct op het versterker printje aangesloten kan worden.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezeslave multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

Inmiddels zijn we ongeveer twee maanden verder en heb ik ondertussen binnen gekregen:
  • TK2050
    24V voeding
    24V -> 5V printje
    16 x 2 LCD
    raspberry pi
    WIFI dongle
    SD kaartjes
Wat heb ik werkend, squeezeslave is geinstalleerd op de raspberry pi en kan nu dus via wifi muziek afspelen van mijn server.
Versterker en 5V printje aangesloten op de 24V voeding, en de raspberry pi weer op het 5V printje. Dit alles werkt goed. Vanavond versterker uitproberen, zal er dan ook wat foto's van maken.

Wat staat nu nog in bestelling:
  • SPI interface printje voor de LCD module
    Connectors en kabeltjes
Wat moet ik nog bestellen:
  • Behuizing
    USB dac
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door SuperR »

Fijn dat de squeezeslave werkt. De versterker komt vast goed. Ik weet niet goed wat voor interface je wilt maken tussen het lcd en de raspberry. Heb je daar voorbeelden van?
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door IJsbier »

Welk OS draai je? Ik heb met XBian gedraaid, maar als HTPC ben ik niet kapot van de Raspberry PI.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

SuperR schreef:
Fijn dat de squeezeslave werkt. De versterker komt vast goed. Ik weet niet goed wat voor interface je wilt maken tussen het lcd en de raspberry. Heb je daar voorbeelden van?
Ik zou het LCD via SPi aan willen sturen: http://www.bitwizard.nl/wiki/index.php/SPI_LCD
IJsbier schreef:
Welk OS draai je? Ik heb met XBian gedraaid, maar als HTPC ben ik niet kapot van de Raspberry PI.
OS heet Squeezeplug, maar is gewoon Raspbian met een setup menu waar je dingen als Squeezeserver, Squeezeslave, DLNA en dergelijk kunt installeren zonder gedoe.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door SuperR »

Ahh ok. Die PSI print is natuurlijk gewoon om er voor te zorgen dat je niet je volledige header aan PCB pinnen kwijt bent. Ik neem aan dat het een HD44780-lcd is. Dat is een vrij gebruikelijke chip.

Hier gebruikt iemand het met XBMC (en i2s ipv SPI)
http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=1864
En daarbij hebben ze het over een LCD-config file binnen XBMC. Heeft de squeezeslave dat ook of stuurt die simpelweg XBMC aan?
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Userdata/LCD.xml

Ik zal vanavond eens kijken hoe dat squeezeslave werkt en hie het welke programma's aanstuurt.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

Vandaag een proefopstelling gemaakt :) wel nog op de analoge uitgang van de RPi, zonder LCD.
Bijlagen
tn_DSC_3857.JPG
tn_DSC_3865.JPG
tn_DSC_3867.JPG
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door SuperR »

Hoe pak je straks je volumeregeling aan? Je hebt een tablet voor de besturing (en volumeregeling?) en je hebt die knop op de voorkant zitten voor je volume. Welke ga je toepassen? Kun je met de Raspberry bijvoorbeeld een decoder uitlezen waarmee je de volumeregeling doet?
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

Volume regeling moet ik nog even uitzoeken. Kan via Squeezebox, maar als ik gesynchroniseerd afspeel gaan volgens mij alle slaves mee met de volume wijziging wat niet altijd gewenst is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door hannesie »

Ik ben benieuwd of je de USB uit met een dacje aan de praat krijgt.
Een BB29xx gaat nog wel.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

We zijn weer een stap dichter bij het eind gekomen. Vandaag na lang zwoegen het LCD schempje werkend gekregen via I2C met LCDproc. Uiteindelijk LCDproc opnieuw moeten compileren omdat deze niet samen kon werken met de I2C module op mijn schermpje, iets met andere pin layout.
Bijlagen
tn_2013-01-27 22.20.11.jpg
tn_2013-01-27 22.18.13.jpg
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

Afgelopen week zijn de behuizingen binnen gekomen. Zeer mooie en complete behuizing voor het geld vind ik.

Nu ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de gekozen voeding + versterker niet helemaal past in de behuizing. Ook de aanwezige potmeter op de TK2050 is niet bruikbaar. Deze los solderen bleek niet te doen. Ik denk dat ik daarom de versterkers + voeding in de verkoop doe. Ik heb nu het volgende op het oog:

http://connexelectronic.com/product_inf ... cts_id/115
of
http://connexelectronic.com/product_inf ... cts_id/147

Voeding + versterker compacter als mijn huidige voeding alleen.

Daarnaast ook een simpel PCM2704 dacje binnen gekregen. Werkt zeer behoorlijk.
Bijlagen
tn_DSC_4214.JPG
tn_DSC_4212.JPG
tn_DSC_4213.JPG
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

We zijn eindelijk weer een stap dichter bij het eindresultaat. Een van de versterkers is bijna af echter zit ik met een probleem: een heel verveld geruis/getik/gekraak vanaf mijn usb dacje. Iets met groundloop, settings of wifi storing? Als ik het dacje op de PC aan sluit is het muis stil.

Als laatste probleem: ik ben de volume knoppen kwijt.
Bijlagen
DSC_4850.JPG
DSC_4854.JPG
DSC_4859.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door hannesie »

Het bekende probleem met de USB uit en de Pi.

Er zijn nu al wel mensen die het nu wel goed aan de praat hebben met de TDA 1541, en wat varianten.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

Maar toch zijn er genoeg mensen die een PCM2704 goed werkend hebben: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?t=20866

Daarnaast lijkt het vooral CPU of SD-kaart noise te zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door hannesie »

Ik weet dus niet wat dat voor sets zijn, en hoe kritisch de mensen zijn, en dan kan het ook nog zijn door een grotere afstand met een kabel, dat de storingsbron dan minder invloed heeft.

Probeer eens een kabeltje er tussen te leggen, met dus alleen meer afstand.

Dan weet je of de schakelende voeding misschien wel de bron van de ergernis is.
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Juicie »

Dit weekend weer wat geëxperimenteerd.

Als de PI gevoed wordt door mijn pc is alles nagenoeg stil, ik moet mijn oor tegen de speakers houden om een heel lichte ruis te horen. Maar als ik de PI dan uit zet door de usb kabel te verwijderen gaat de versterker hard brommen. Als ik in deze setup de ground tussen PI en versterker verbindt met een kabeltje hoor ik de eerder gemelde geruis wel maar gaat de versterker niet brommen als ik de PI uit zet.

Als ik de PI voedt door een printje die van 15v komende van de versterker 5v maakt voor de PI hoor ik heel veel CPU en SD-kaart geruis/getik. Als ik een met een kabeltje de ground tussen PI en versterker verbindt wordt het iets minder. Als ik in deze setup de PI uitzet wordt alles stil.

Ik heb nu twee losse printjes besteld die 220v naar 5v omzetten voor de PI. Kijken wat dat als resultaat gaat geven.
Douchekop
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 jul 2013, 14:09

Re: Squeezer: multiroom audio amplifier

Bericht door Douchekop »

Ik ben met ook met een Raspberri Pi muziekspeler bezig. Ik ga ook de PCM2704 DAC gebruiken en ik heb zelfs dezelfde behuizing op het oog. Al twijfel ik wel over de behuizing, want het achterpaneel is een gatenkaas en dat heb ik niet nodig.

De PCM2704 DAC die je gebruikt heeft een S/PDIF uitgang, die zou je kunnen proberen. Al zie ik dat het printje dat jij hebt gekocht de S/PDIF niet uitvoert.

De PCM2704 heeft ook de mogelijkheid om met een aparte voeding gevoed te worden. Als je de analoge uitgang van de PCM2704 gaat gebruiken, is dat waarschijnlijk noodzakelijk om ruisvrij geluid te krijgen. Daarvoor kun je gewoon een 3,3 volt regelaar aansluiten op de 24V voeding. Hou wel rekening met de maximale dissipatie van de regelaar als je een lineaire regelaar gebruikt. Uit de datasheet van de PCM2704 haal ik op dat deze zo'n 100mA verbruikt op 3,3V. De regelaar zal dus (24 - 3,3)*0.1 = 2,7 Watt moeten wegstoken. Op een koelblokje kan de LD1117V33 dit gemakkelijk aan.
Plaats reactie