Heren van het Audio-leven,
Ik ben bezig met het opbouwen van een versterker, deze versterker is op basis van een LME49810. Deze versterker zal samen met een MiniDSP een subwoofer aansturen.
Deze versterker heeft twee verschilende voedingen nodig.
+/- 63v voor het leveren van de amperes.
+/- 70v voor de aansturing.
Zware voeding voor amperes
Deze bestaat uit twee 500va amperes met afvlakking van 8 RIFA 10000uF condensatoren.
Voeding voor aansturing
Deze voeding wordt opgebouwd rond een Coffin-regulator. Ik heb twee printjes opgebouwd, waarvan er nu eentje klaar is. Vandaag lopen testen, en kwam tot de conclusie dat er een volt verschil zit tussen de twee lijnen. De negatieve meet -71.1 en de positieve meet +72,1. Ik kan niet precies inschatten wat voor gevolgen dit heeft voor de versterker.
Afwijking differentiele voedingsspanning
Moderator: Beheerdersteam
Re: Afwijking differentiele voedingsspanning
Overigens, voor de onstilbare vraag naar afbeeldingen.
Heeft enkel gevolgen voor de clip eigenschappen van de versterker, maar zelfs dan eigenlijk nog niet, omdat die bepaald worden door de spanning van de eindtrap.
Trouwens, je MOET geen 2 verschillende spanningen gebruiken, je MAG dat, als iets minder vermogen geen probleem is laat die dan gewoon weg.
Je verliest zonder die extra voeding ~3.5V piek minder spanning, en dus minder vermogen ... of dat een ramp is dat bepaal jij.
En nog een klein detail, bij klippen in deze situatie heb je een kans dat je IC stuk is, de LME49810 is NIET kortsluitbeveiligd en wanneer die meer spanning uitstuurd dan de eindtrap aankan begint in je eindtrap je basis-collector ( in de transistoren ) diode te geleiden en heb je een kortsluiting van je IC naar de 63V. Iets wat je NIET hebt zonder hulpvoeding.
Langs de ander kant, en dit is het leuke nieuws, als je je regulator de stroom laat beperken op 50mA dan overleeft alles !
Hoeft niet altijd slecht nieuws te zijn he
mvg Rudy
Trouwens, je MOET geen 2 verschillende spanningen gebruiken, je MAG dat, als iets minder vermogen geen probleem is laat die dan gewoon weg.
Je verliest zonder die extra voeding ~3.5V piek minder spanning, en dus minder vermogen ... of dat een ramp is dat bepaal jij.
En nog een klein detail, bij klippen in deze situatie heb je een kans dat je IC stuk is, de LME49810 is NIET kortsluitbeveiligd en wanneer die meer spanning uitstuurd dan de eindtrap aankan begint in je eindtrap je basis-collector ( in de transistoren ) diode te geleiden en heb je een kortsluiting van je IC naar de 63V. Iets wat je NIET hebt zonder hulpvoeding.
Langs de ander kant, en dit is het leuke nieuws, als je je regulator de stroom laat beperken op 50mA dan overleeft alles !
Hoeft niet altijd slecht nieuws te zijn he
mvg Rudy
Beste Rudy,
Bedankt voor je reactie, goed om te weten dat het verschil geen serieuze consequenties heeft. Ik heb de voedingen al liggen, daarom ga ik ze gewoon toepassen. Binnenkort de andere voeding opbouwen, hopen dat die ook in één keer werkt
Bedankt voor je reactie, goed om te weten dat het verschil geen serieuze consequenties heeft. Ik heb de voedingen al liggen, daarom ga ik ze gewoon toepassen. Binnenkort de andere voeding opbouwen, hopen dat die ook in één keer werkt