Mijn ampje speelde vandaag nog prima maar.... hij viel per ongeluk op de grond.
Nu komt er een hele harde brom uit de sub uitgang. Ik heb intussen de tuner afgekoppeld en zelfs de print los hangen zonder de opampjes. Dus nu is het alleen nog de symmetrische voeding en subje dat nog is aangesloten.
De 2x12v voeding heb ik gemeten. Ik heb de print nagezocht aan beide kanten naar kortsluitingen en breuken.
Niks gevonden.
Wat kan de oorzaak nu wezen?
Is mijn TDA2030A nu echt stuk?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Is mijn TDA2030A nu echt stuk?
Zonder de patiënt te onderzoeken is daar niets met zekerheid op te zeggen. Maar na een val is het meer dan waarschijnlijk een mechanisch defect.
Bedenk dat een onderbroken soldeerverbinding of een afgebroken pootje van een component lang niet altijd zichtbaar is. Vooral bij de zwaardere componenten, zoals condensatoren en trafo's, komt dat voor.
Vergeet ook de connector voetjes niet. Staan alle pinnetjes perfect recht? En hoe zien de klemmetjes in de connectors eruit, niets verbogen? Kabels krijgen bij een val wel eens een ruk.
Alles mechanisch ok, dan zou ik alle soldeerpunten een voor met de warme bout aanstippen.
Als het dan nog niet in orde is moet je kapotte componenten zoeken.
Bedenk dat een onderbroken soldeerverbinding of een afgebroken pootje van een component lang niet altijd zichtbaar is. Vooral bij de zwaardere componenten, zoals condensatoren en trafo's, komt dat voor.
Vergeet ook de connector voetjes niet. Staan alle pinnetjes perfect recht? En hoe zien de klemmetjes in de connectors eruit, niets verbogen? Kabels krijgen bij een val wel eens een ruk.
Alles mechanisch ok, dan zou ik alle soldeerpunten een voor met de warme bout aanstippen.
Als het dan nog niet in orde is moet je kapotte componenten zoeken.
Re: Is mijn TDA2030A nu echt stuk?
Geen breuken gevonden. Alles lijkt nog goed vast te zitten. Ik heb de condensatoren, gelijkrichter en halfgeleiders gecontroleerd op de solderingen.
Hoe kan er nou z'n 50hz brom eruit komen?
Hoe kan er nou z'n 50hz brom eruit komen?