bestaat er zo'n onderdeel?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- let_there_be_sound
bestaat er zo'n onderdeel?
Beste forumleden,
Ik ben samen met een vriend een raceauto op aan het bouwen, het gaat om een Mazda MX5 met een turbomotor erin van 300+pk. Het is erg belangrijk om de uitlaatgastemperatuur in de gaten te houden. Nu had ik een temp. meter geïnstalleerd, maar het is erg lastig om dit af te lezen als je met 250km/h op een bocht afkomt. Ik had dus bedacht om een schakeling te maken waarbij 4 felle ledjes aangaan zodra de 800 graden bereikt word ,maar aangezien de cijferledjes kathode gestuurd zijn is dit lastig. Ik ben nu op zoek naar een onderdeel dat een signaal afgeeft wanneer er stroom gaat lopen en niet wanneer er spanning opkomt, want die staat er altijd op.
Is er zoiets?
Het tekeningetje is een beknopt kladje van wat ik geknutseld heb.
Ik ben samen met een vriend een raceauto op aan het bouwen, het gaat om een Mazda MX5 met een turbomotor erin van 300+pk. Het is erg belangrijk om de uitlaatgastemperatuur in de gaten te houden. Nu had ik een temp. meter geïnstalleerd, maar het is erg lastig om dit af te lezen als je met 250km/h op een bocht afkomt. Ik had dus bedacht om een schakeling te maken waarbij 4 felle ledjes aangaan zodra de 800 graden bereikt word ,maar aangezien de cijferledjes kathode gestuurd zijn is dit lastig. Ik ben nu op zoek naar een onderdeel dat een signaal afgeeft wanneer er stroom gaat lopen en niet wanneer er spanning opkomt, want die staat er altijd op.
Is er zoiets?
Het tekeningetje is een beknopt kladje van wat ik geknutseld heb.
Re: bestaat er zo'n onderdeel?
Haha Ray, dat doen ze op die leeftijd nog wel, dat wordt later wel anders..
Maar TS, er was geloof ik een printje met een schakeling waar je aan de kleur van de LED kunt zien hoeveel spanning er staat.. Het fijne weet ik er niet van, maar dat kun je misschien gebruiken om te 'zien' hoe heet je uitlaatgastemperatuur is?
Maar TS, er was geloof ik een printje met een schakeling waar je aan de kleur van de LED kunt zien hoeveel spanning er staat.. Het fijne weet ik er niet van, maar dat kun je misschien gebruiken om te 'zien' hoe heet je uitlaatgastemperatuur is?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zal wel bestaan, ik heb ook nog ergens een printje liggen (van Conrad) met zo'n serie LEDjes om aan te geven of je moet opschakelen

dat zal wel lekker gaan
want het enige wat een MX5 mist, is een bak vermogen.
btw: ik denk dat 300 paarden niet genoeg zijn om 250kmh op een circuit te halen, of er moet wel een erg lang recht stuk op zitten
let_there_be_sound schreef:Ik ben samen met een vriend een raceauto op aan het bouwen, het gaat om een Mazda MX5 met een turbomotor erin van 300+pk.
dat zal wel lekker gaan
btw: ik denk dat 300 paarden niet genoeg zijn om 250kmh op een circuit te halen, of er moet wel een erg lang recht stuk op zitten
- let_there_be_sound
Deze MX5 is speciaal voor de nürburgring gebouwd, de nordschleife dan wel , die is zo'n 21 kilometer lang
Wat word er eigenlijk gebruikt voor EGT ? Kan me herinneren dat een EGT sensor spanning afgeeft aka bimetaaltje. Misschien kan je een comperator schakelingetje maken met een Opamp.
Maar het kan zijn dat als je twee schakelingen op één sensor doet problemen geeft.
Misschien een tweede sensor ? 't is prijzig.
Maar het kan zijn dat als je twee schakelingen op één sensor doet problemen geeft.
Misschien een tweede sensor ? 't is prijzig.
- let_there_be_sound
Er zit een thermokoppel (NiCr-Ni) net na de turbo, die is verbonden met een 4 digit display, maar die digits waren te klein, dus ik ben er nu grotere digits op aan het zetten, maar als je volluit gaat heb je geen tijd om die af te lezen, vandaar dat ik er led's op wil die aangaan bij 800 graden.
Als op een 7-segment uitlezing een 8 verschijnt zijn alle segmenten aan.Da's best te ontdekken.De moeilijkheid is dat zoiets meestal gemultiplext aangestuurd wordt.Het feit dat alle segmenten aan zijn moet dan alleen aanvaard worden als het desbetreffende cijfer gekozen is.
Iets voor te stellen gaat dus beter als de hele aansturing van de uitlezing bekend is;schema ?
Anne
Iets voor te stellen gaat dus beter als de hele aansturing van de uitlezing bekend is;schema ?
Anne
- let_there_be_sound
Sterker nog, ik heb alleen de bovenste 4 segmenten nodig, die branden namelijk alleen alle 4 bij de 8 of de 9.
Een schema van het apparaat heb ik niet, ik kan dus alleen werken met de aansturing van de segmenten.
Een schema van het apparaat heb ik niet, ik kan dus alleen werken met de aansturing van de segmenten.
Gaat het erom dat de 800gr berijkt is en enkel een melding? of wil je weten wanneer je eronder zit en erboven zit.
1. simpel temp.schakelaar van 800gr nemen en ledje eraan.
2. temp.sensor van 0-1000gr. nemen en een mA schakeling bouwen. (800gr is dan bijv. 18mA onder de 18mA ledje 1. 18mA ledje 2. boven 18mA ledje 3, je kan deze ook door een rgb-led vervangen en kleuren groen,oranje,rood gebruiken.
Groote kans dat je al een sensor gebruikt die geschikt is en een schakeling die je kan aanpassen.
Nu wordt een led-display aangestuurd, dit moet dan vervangen worden door een rgb-led.
Denk best wel kant en klare oplossingen voor te krijgen.
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... meter.html
Hier een schakeling die 7 leds aanstuurd afhankelijk van temp.
je kan natuurlijk meerdere kleuren kiezen voor de duidelijkheid.
Welke temp. is afhankelijk van de sensor bereik.
1. simpel temp.schakelaar van 800gr nemen en ledje eraan.
2. temp.sensor van 0-1000gr. nemen en een mA schakeling bouwen. (800gr is dan bijv. 18mA onder de 18mA ledje 1. 18mA ledje 2. boven 18mA ledje 3, je kan deze ook door een rgb-led vervangen en kleuren groen,oranje,rood gebruiken.
Groote kans dat je al een sensor gebruikt die geschikt is en een schakeling die je kan aanpassen.
Nu wordt een led-display aangestuurd, dit moet dan vervangen worden door een rgb-led.
Denk best wel kant en klare oplossingen voor te krijgen.
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... meter.html
Hier een schakeling die 7 leds aanstuurd afhankelijk van temp.
je kan natuurlijk meerdere kleuren kiezen voor de duidelijkheid.
Welke temp. is afhankelijk van de sensor bereik.
- let_there_be_sound
Het is inderdaad het belangrijkste dat ie aangeeft wanneer je boven de 800 graden komt als je op het circuit bent, maar voor de tests is het belangrijk dat je ook de temp. kan aflezen, dus we zitten aan de display vast.
De display is inmiddels wel wat beter af te lezen door de grotere cijfers.
De display is inmiddels wel wat beter af te lezen door de grotere cijfers.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
test log je toch op je laptop? of heb je een old school systeem?
- let_there_be_sound
Daar heb je gelijk in, maar op het circuit kan je de laptop niet in de gaten houden, en als de temp. boven de 800 graden komt gaat de motor kapot, die kost +/- 4000 euri en zo'n schakelingetje maar 4.
Ik heb inmiddels zitten prakkepiekeren, en het kan werken zoals ik wil met 4 relais, maar dan in inimini vorm. Een sigment werkt met 1,6V en 0,6mA, hoe heet zoiets en waar vind ik het?
Ik heb inmiddels zitten prakkepiekeren, en het kan werken zoals ik wil met 4 relais, maar dan in inimini vorm. Een sigment werkt met 1,6V en 0,6mA, hoe heet zoiets en waar vind ik het?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ja, de waarschuwing lijkt me zeker nodig, maar de preciese uitlezing lijkt me minder nodig als je toch met een laptop logt.let_there_be_sound schreef:Daar heb je gelijk in, maar op het circuit kan je de laptop niet in de gaten houden, en als de temp. boven de 800 graden komt gaat de motor kapot, die kost +/- 4000 euri en zo'n schakelingetje maar 4.
[ot]wat voor motor zit er in? is het in principe de gewone MX5 motor met een turbo, of is het een compleet ander blok?
- let_there_be_sound
de data logging kan idd met de laptop, maar die geeft de egt niet aan, dit is een los systeem, hij geeft wel de lambda aan.
Ik ben net bij de lokale electronicaboer geweest maar die kan me niet helpen want hij ken het bestaan van zo een onderdeel niet uit zijn hoofd, helaas geen succes dus.
Het blok is wel van een mx5, maar hij is van onderdelen van verschillende jaren samen gesteld. Een standaard onderblok met lage compressie turbozuigers erin 1,8l , een nieuwere kop met vaste klepstoders ipv hydraulische, kop is geflowed, race koppeling, grotere injectoren, dikke turbo die nu ongeveer 1,5 bar levert, intercooler, dit geheel aangestuurd door een megasquirt 2 ecu. Laatste rollerbank: 287pk op de achterwielen, 275km/h, natuurlijk zit er een diff onder met een kleinere overbrengingsverhouding. Hij is straatlegaal (nog net)
Ik ben net bij de lokale electronicaboer geweest maar die kan me niet helpen want hij ken het bestaan van zo een onderdeel niet uit zijn hoofd, helaas geen succes dus.
Het blok is wel van een mx5, maar hij is van onderdelen van verschillende jaren samen gesteld. Een standaard onderblok met lage compressie turbozuigers erin 1,8l , een nieuwere kop met vaste klepstoders ipv hydraulische, kop is geflowed, race koppeling, grotere injectoren, dikke turbo die nu ongeveer 1,5 bar levert, intercooler, dit geheel aangestuurd door een megasquirt 2 ecu. Laatste rollerbank: 287pk op de achterwielen, 275km/h, natuurlijk zit er een diff onder met een kleinere overbrengingsverhouding. Hij is straatlegaal (nog net)
Heb lijkt me een leuk project voor een PIC-programmeur (of student), de spanning over de segmenten sluit je aan op de controller en met een PWM-uitgang stuur je een bi-color LED aan voor groen/oranje/rood indicatie.
Kijk eens op http://www.circuitsonline.net/ voor een PIC-student, die jonge gasten vinden dat natuurlijk hartstikke spannend!
Kijk eens op http://www.circuitsonline.net/ voor een PIC-student, die jonge gasten vinden dat natuurlijk hartstikke spannend!
Haha,idd als segmenten b,e,f en g aan zijn is het een 8.Nooit zo op gelet(was ook nooit nodig)
In de veronderstelling dat de segmenten gemultiplext worden aangestuurd zou je het zo kunnen doen.
Bovenste comp. merkt dat het cijfer wordt aangestuurd en de onderste dat alle de 4 segmenten aan zijn.
Beide geven een puls aan de 555 die dat verlengt tot ong.1/2 sec.Zolang de 8 er is blijven de pulsen komen.
Anne
In de veronderstelling dat de segmenten gemultiplext worden aangestuurd zou je het zo kunnen doen.
Bovenste comp. merkt dat het cijfer wordt aangestuurd en de onderste dat alle de 4 segmenten aan zijn.
Beide geven een puls aan de 555 die dat verlengt tot ong.1/2 sec.Zolang de 8 er is blijven de pulsen komen.
Anne
- let_there_be_sound
Wat is die 555 precies? ik kan hem niet terug vinden op alldatasheet.com
Die 555 is een hele ouwe,wordt door veel fabrikanten gemaakt.Naar gelang hun hoedje waait zetten ze er iets voor.
Oorspronkelijk de NE555 (Signetics ooit overgenomen door Philips) maar ook LM555 van Nat.Semicondutor (ook weer overgenomen door Tx.Instruments meen ik) u.v.a.
Anne
Oorspronkelijk de NE555 (Signetics ooit overgenomen door Philips) maar ook LM555 van Nat.Semicondutor (ook weer overgenomen door Tx.Instruments meen ik) u.v.a.
Anne
- let_there_be_sound
Ik zal er volgende week weer eens induiken, nu is het opruimen en spullen klaarzetten voor morgen, dan is het weer een dagje nürburgring.
Bedankt iedereen voor de hulp tot zover.
Tot volgende week, en een prettig weekend.

Bedankt iedereen voor de hulp tot zover.
Tot volgende week, en een prettig weekend.
Makkelijk zat, maar dan moet je wel weten welke sensor er gebruikt wordt. De TS kan het ook zelf in een hele vriendelijke omgeving; Arduino. Toegankelijker wordt code/regels tikken niet.mtb schreef:Heb lijkt me een leuk project voor een PIC-programmeur (of student), de spanning over de segmenten sluit je aan op de controller en met een PWM-uitgang stuur je een bi-color LED aan voor groen/oranje/rood indicatie.
Je kan toch de segmenten van het LED-display gebruiken, zoals voorgesteld? en er is maar een uitgang nodig voor een bi-LED.
Je hebt dan genoeg aan een 8pens PIC, Arduino lijkt me wat overdreven.
Ik heb alle PIC-spullen liggen, maar ga daar pas volgend jaar mee beginnen, ik ben gewend in C of machine-taal te programmeren om de zaak zo compact/goedkoop mogelijk te houden.
Ik heb alle PIC-spullen liggen, maar ga daar pas volgend jaar mee beginnen, ik ben gewend in C of machine-taal te programmeren om de zaak zo compact/goedkoop mogelijk te houden.
Ik weet niet wat je precies wilt bouwen of hoeveel het mag kosten maar in de industrie werkt men meestal met kant en klare temperatuur, voltage en current limit switches waarmee je een grenswaarde instelt die vervolgens een relais schakelt. daarmee kun je vervolgens leds een toeter of wat dan ook mee schakelen.
Je hebt ze van enkele tientjes tot duizenden euro's afhankelijk van de complexiteit of toepassing.
Bij Conrad zag ik het volgende http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1565 ... RINTPL-12V
Misschien is dit voor jou bruikbaar?
Je hebt ze van enkele tientjes tot duizenden euro's afhankelijk van de complexiteit of toepassing.
Bij Conrad zag ik het volgende http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1565 ... RINTPL-12V
Misschien is dit voor jou bruikbaar?
Zo eenvoudig zit 't toch nietmtb schreef:Je kan toch de segmenten van het LED-display gebruiken, zoals voorgesteld? en er is maar een uitgang nodig voor een bi-LED.
Vandaar dat ik een vergelijking met instelbare drempel heb voorgesteld om aan en uit te kunnen onderscheiden.
Tussen een µC en de uitlezing moet,bij gebrek aan een schema,dan wel een soortgelijke schakeling zitten.
Om in machiene-taal te werken zou ik eerder een Atmel gebruiken.Die "kromme" instruktie-set van de PIC went op den duur wel maar blijft vervelend.Nu hebben de Atmels wel weer dat sommige instrukties niet overal op werken,je heb overal wel wat
Anne
- let_there_be_sound
Het pic verhaal is voor mij onbruikbaar, ik ken niemand die dat voor mij kan maken, laat staan voor maandag.
Het schema van Anne heeft voor mij de voorkeur omdat het nog redelijk begrijpelijk voor mij is en omdat ik het zelf snel kan maken.
Maar ik heb er nog wel een paar vragen oven.
1. In het schema staan een condensator en een weerstand zonder waarde, is dit afhankelijk van het aantal en type leds dat ik gebruik?
2. In het schema staan 2 potmeters van 50k, hoe stel ik die in?
Dus Anne, als je me hier wat meer info over kan geven ga ik morgen eens kijken of ik aan de componenten kan komen.
Een schema van het apparaat heb ik niet, maar dit is het apparaat wat ik gebruik.
Greisinger GTH2248/1 LED-display GTH 2448/1 NiCr-Ni, type-K
Ik ben geen complete leek op het gebied van elektronica, maar heel ver reikend is mijn kennis ook weer niet.
Het schema van Anne heeft voor mij de voorkeur omdat het nog redelijk begrijpelijk voor mij is en omdat ik het zelf snel kan maken.
Maar ik heb er nog wel een paar vragen oven.
1. In het schema staan een condensator en een weerstand zonder waarde, is dit afhankelijk van het aantal en type leds dat ik gebruik?
2. In het schema staan 2 potmeters van 50k, hoe stel ik die in?
Dus Anne, als je me hier wat meer info over kan geven ga ik morgen eens kijken of ik aan de componenten kan komen.
Een schema van het apparaat heb ik niet, maar dit is het apparaat wat ik gebruik.
Greisinger GTH2248/1 LED-display GTH 2448/1 NiCr-Ni, type-K
Ik ben geen complete leek op het gebied van elektronica, maar heel ver reikend is mijn kennis ook weer niet.