Pagina 1 van 4

Sobex

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 21:42
door ovni
Small Open Baffle EXperiment

Na al dat geklus aan en in het huis wordt het tijd om weer eens wat voor mezelf te maken ...
Het eerste plan kan niet meer vanwege een te grote faceplate en dus maar een nieuw ontwerp.

Helemaal actief
te maken uit 1 plaat hout (244x122)
Bezetting: SS 7000 - SS 15m - 2xSLS315
Dan moet het dus een OB'tje worden

Na wat stoeien met Edge vervolgens een ontwerpje in Sketchup gemaakt.

Oh ja, er komt een kwartplaatje 12mm MDF bij, voor het maken van de mallen.

Verder zeg ik niets .... dit wordt een foto verslagje. Bij elke foto zonodig een kleine omschrijving.

Vandaag het maken van de mal.

Edit 26-9-2012, aanpassen van de mal

Re: Sobex

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 21:42
door ovni
Het overzetten van de mal op de eind platen.
Alle voorbereidingen tot het lijmen.

Re: Sobex

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 21:43
door ovni
Zo, de herfstvakantie* is begonnen. Nu maar hopen dat het droog blijft want er moet nog een hoop gefreesd worden.

Deze derde serie start special voor Weidok :mrgreen: met het onderwerp;

Interne bekabeling in een open baffle aanbrengen.

&

Het standaard freeswerk

De plaat waarin gefreesd wordt, komt straks midden in te zitten zodat er diepte genoeg blijft voor de montage schroeven van de units. De tegen liggende plaat is al op maat gefreesd aan de binnenkant, de volg/kant frees zou anders de bekabeling verwoesten. (of, nog veel erger, de bekabeling mijn freesje). Daar zijn geen foto's van. Er zijn ook geen foto's van het aanbrengen van de ruimte voor de connectoren met vleugel boor.

* De datum van deze post is 20-10-12.

Re: Sobex

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 21:43
door ovni
Het maken van de voetjes
&
het afronden van de baffle


We gaan productie draaien. Nog 2 dagen vakantie (en droog weer :D ).

Zit nog wel in mijn maag met de volgende 2 zaken;

1 - Afronding baffle, met de .5 incher of de 16 mm?

De halve inch frees is van JSO en veel stabieler dan de 16mm van CMT. Daarnaast blijft er op drie punten slechts 1,5 tot 2 mm speling bij gebruik van de 16mm, hoewel die natuurlijk de eerste 2 mm bijna niets weg haalt.

2 - De voetjes, moet er wel een stuk voor zoals in het sketchup plaatje, of alleen iets aan de achterkant?

Re: Sobex

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 21:43
door ovni
We gaan verder met het lakken.

Gezien het low budget karakter doen we dat zelf, er staat nog driekwart liter glitsa eigglans boven op zolder. Maar eerst een kleurtje erop. 2 of 3 lagen. Op de eerste foto is een proefstukje met 1 verdund, 1 maal, 2 maal en drie maal gebeitst. Er zit nog geen glitsa op.

De versie die mee gaat naar Beetsterzwaag zal dus nog niet afgelakt zijn.

Het aantal lagen Glitsa zal zo'n 8 à 9 bedragen. Maximaal 1 laag per dag aan te brengen.

Re: Sobex

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 21:44
door ovni
Afmonteren

Vandaag (25-11-2012) begonnen met de finale van het bouwproces :mrgreen:

Omdat dit project volledig 2e hands is moeten eerst een paar andere handelingen verricht worden.

Re: Sobex

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 21:44
door ovni
Meten en DSP inregelen

Na wat snelle acties vandaag er maar is voor gaan zitten.

Tis 2e kerstdag en ik ga mooi niet mee naar m'n schoonouders. Wordt toch niet gemist, als de kleinkinderen maar komen. O:)

Heb dus lekker het huis voor mij alleen. :mrgreen:

Re: Sobex

Geplaatst: wo 19 sep 2012, 23:53
door richard
Het project is toch wel vóór 3 november klaar? :mrgreen:

Re: Sobex

Geplaatst: do 20 sep 2012, 0:51
door ovni
Lijkt me een strak plan, iig iets toonbaars.

Alleen aankomend weekend een delivery tripje ivm de 200 myls. :D

Re: Sobex

Geplaatst: do 20 sep 2012, 8:03
door Vinculum
ovni schreef:
een ontwerpje in Sketchup gemaakt.
En dat plaatsen we hier dan niet? Ben juist zo benieuwd naar hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien.

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 12:18
door ovni
There you go

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 12:24
door SARK
Oei, dat wordt weer smullen van het fotoverslag :D
Ehhhmm, moeten de bovenste units van één van de baffles niet in spiegelbeeld worden geplaatst :?:

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 12:26
door Walt
Mid en tweeter bij voorkeur boven elkaar plaatsen, niet naast elkaar!

Groetjes Walter

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 12:27
door ds23man
Walt schreef:
Mid en tweeter bij voorkeur boven elkaar plaatsen, niet naast elkaar!

Groetjes Walter
Volgens mij is het daar inmiddels te laat voor! Hij heeft de mallen al klaar.

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 12:58
door ovni
SARK schreef:
Oei, dat wordt weer smullen van het fotoverslag :D
Ehhhmm, moeten de bovenste units van één van de baffles niet in spiegelbeeld worden geplaatst :?:
Ja, ze worden gespiegeld. Ik wist alleen niet hoe je dat snel in sketchup doet

(edit; typefout eruit)

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 13:00
door ovni
Walt schreef:
Mid en tweeter bij voorkeur boven elkaar plaatsen, niet naast elkaar!

Groetjes Walter
Edge dacht daar anders over.

Leuke bijkomstigheid is dat ze "lekker klein" worden.
Was ook een doel, de S in de naam staat ook voor Small.

Ger

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 13:04
door Walt
Heb je de afstraling onder verschillende hoeken bekeken? Doorgaans krijg je zeer grote uitdovingen offaxis door het weglengte verschil mid/tweeter. Dit zal bij jouw speaker ook het geval zijn.

Groetjes Walter

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 13:29
door ovni
Nee, niet naar off axis zaken gekeken. De mid is in een OB configuratie en de Tweeter is natuurlijk van zichzelf gesloten. Dit zal het berekenen van eea nog complexer maken, en ik weet niet hoe ik dat dan moet doen. Het is niet voor niets dat het eerste ontwerp uitging van een monitor met een Ob bas. Ik wil met de kerst echter een spelend systeem waar ik via de Hypex modules mee kan spelen. De ex in Sobex staat dan ook voor experiment. Doordat ik al het benodigde materiaal 2e hands bij elkaar heb gesprokkeld, is het ook een leuke uitdaging om het complete project onder de 1K te houden (Vandaar de goedkope 1 plank oplossing)

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 15:40
door hrscharft
Spegelen in sketchup is niet zo moeilijk hoor :)

selecteer datgene wat je wilt spiegelen en klik er met rechtermuis op

Vervolgens kun je in het menu kiezen voor: Flip along red- blue- en green axis.

Groet,

Harm.

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 15:54
door ovni
Mal aanpassen cq nieuwe maken kan altijd.
De beperking zit in de voor gezaagde plank. De units komen dan wel heel dicht bij elkaar.

Nou Walter, roep maar.

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 19:34
door MechanicalAnimal
ovni schreef:
There you go
Oewh! Leuk :goeie:

Ik vind die OB's wel erg gaaf altijd hoor :D

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 23:01
door ovni
Na wat pb's even aan het fröbellen geslagen .....

Hele zwikkie kan in lijn. Units komen dan wel heel dicht bij elkaar.
Zal even kijken of ik de mal nog kan aanpassen of dat er een nieuwe moet komen.

De felle kleurtjes in het plaatje zijn er slechts om het hoogte verschil goed zichtbaar te maken.

Re: Sobex

Geplaatst: za 22 sep 2012, 23:35
door Vinculum
Ja veel mooier zo!

Re: Sobex

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 10:21
door MechanicalAnimal
Keurig zo hoor!

Re: Sobex

Geplaatst: zo 23 sep 2012, 12:03
door weidok
ovni schreef:
Na wat pb's even aan het fröbellen geslagen .....

Hele zwikkie kan in lijn. Units komen dan wel heel dicht bij elkaar.
Zal even kijken of ik de mal nog kan aanpassen of dat er een nieuwe moet komen.

De felle kleurtjes in het plaatje zijn er slechts om het hoogte verschil goed zichtbaar te maken.
Als uitgangspunt de units in lijn plaatsen lijkt mij de beste keus
totdat het tegendeel is bewezen natuurlijk :)
3 november wordt krap denk ik !