Pagina 1 van 2
Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 10:43
door Berre
MDF blijkt vaak problemen te geven met scheurtjes bij de naden. Plamuren brengt niet altijd de oplossing.
De meeste "gewone" plamuursoorten voor de huisschilder hebben niet de goede eigenschappen voor luidsprekers. Ze harden te sterk uit en vormen een broze laag die makkelijk scheurt en breekt door de trillingen en de krimp van de panelen.
Al meer dan 30 jaar gebruik ik twee componenten polyester plamuur, die dient voor de herstelling van blikschade aan auto's. Dat spul is ontworpen voor sterke temperatuurschommelingen in weer-en-wind en het heeft niet het minste probleem met trillingen.
Polyesterplamuur bestaat ook in een extra fijne versie voor de eindafwerking. Het laat zich ook makkelijk zeer glad schuren. Het is tenslotte bedoeld voor autolak. En het heeft een uitstekende hechting voor verf. Op MDF hecht het ook zeer goed.
Wel altijd een stofmasker dragen. Het spul is niet bijzonder gezond voor de longen.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 12:47
door dre
en ook dat werkt niet.

Re: Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 12:59
door Berre
Misschien eraan toevoegen dat ik polyesterplamuur niet op of in de naden aanbreng, maar over de volledige oppervlakte in een flinke laag van enkele milimeter dik. Het nadeel is dat er daarna veel schuurwerk volgt. Maar het resultaat is (en blijft) prima.
Een uitzondering: op de hoeken van in verstek gezaagde panelen kan je geen laag leggen, dus dat werkt niet.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 14:00
door CoenvanDongen
Ja
.....maar
Dan is een 4mm dik laagje MDF over de gehele zijkant goedkoper en makkelijker toch?
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 15:08
door Berre
CoenvanDongen schreef:Ja
.....maar
Dan is een 4mm dik laagje MDF over de gehele zijkant goedkoper en makkelijker toch?
Dat werkt prima bij platte vlakken, maar helaas niet op afgeronde hoeken of bolstaande vlakken met een te korte straal. Daarvoor heb je een plastisch materiaal nodig of fineer. Maar dat is ook niet makkelijk rondom te kleven .
Voor een project waar ik nu aan werk zoek ik trouwens een stevige kuntstoffolie, liefst zelfklevend, die zich mooi strak laat aanbrengen op een gebogen vlak met straal 270 mm en die daarna gegarandeerd niet meer loskomt. Als dat lukt is het gelijk gedaan met verven.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 16:36
door MechanicalAnimal
Berre schreef:
Voor een project waar ik nu aan werk zoek ik trouwens een stevige kuntstoffolie, liefst zelfklevend, die zich mooi strak laat aanbrengen op een gebogen vlak met straal 270 mm en die daarna gegarandeerd niet meer loskomt. Als dat lukt is het gelijk gedaan met verven.
Autowrap-folie?
of anders een spuitbus plastidip? Dat wordt uiteindelijke na opspuiten een plastic film/laag
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 17:08
door ds23man
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 18:27
door Pjotr
Berre schreef:Misschien eraan toevoegen dat ik polyesterplamuur niet op of in de naden aanbreng, maar over de volledige oppervlakte in een flinke laag van enkele milimeter dik. Het nadeel is dat er daarna veel schuurwerk volgt. Maar het resultaat is (en blijft) prima.
Een uitzondering: op de hoeken van in verstek gezaagde panelen kan je geen laag leggen, dus dat werkt niet.
Als je toch de
hele kast doet kun je hem net zo goed in de polyester top-coat zetten. Stukkie goedkoper ook en eventueel gelijk op kleur.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 20:06
door Marp
Berre schreef:Voor een project waar ik nu aan werk zoek ik trouwens een stevige kuntstoffolie, liefst zelfklevend, die zich mooi strak laat aanbrengen op een gebogen vlak met straal 270 mm en die daarna gegarandeerd niet meer loskomt. Als dat lukt is het gelijk gedaan met verven.
Oracover.
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=kq_WH9T_HHs[/youtube]
Zelfs naadloos het
hoekje om.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: vr 14 sep 2012, 22:18
door MechanicalAnimal
ja, maar niet eens gezien
spul is hier al eerder de reveu gepasseerd in enkele topics en ik heb het eens gebruikt zien worden op het BMW GS forum op allerlei motorondelen, van tanks tot zijkoffers.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 10:20
door EppeRRR
Wat is er mis met glasvliesbehang? En nee, glasvezel heeft een structuur
Verlijmen met epoxy en geen last van scheuren, werkt met gipsplaten en scheuren en beton/stenen muur ook prima

Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 16:24
door Berre
EppeRRR schreef:Wat is er mis met glasvliesbehang? En nee, glasvezel heeft een structuur
Verlijmen met epoxy en geen last van scheuren, werkt met gipsplaten en scheuren en beton/stenen muur ook prima

Heb glasvlies ook al overwogen maar is dat niet wat dun? Ik heb het al gebruikt voor andere toepassingen, maar ik ben er niet kapot van. Iedere oneffenheid tekent zich af. En het is ook vrij kwetsbaar. Verlijmen met epoxy heb ik nog niet gedaan. Is dat spul dun vloeibaar? Twee componenten? Hoe lang kan je het verwerken? Dan liever zelfklevend.
Mijn voorkeur gaat uit naar iets dikkere folie. Ik heb ook nog enkele mooie lappen echt leder, gerecycleerd van een oud bankstel. Een lederen speaker zou origineel kunnen zijn. Helaas zijn die lappen te klein voor een wat grotere kast.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 16:29
door dre
gewoon bison 2k nemen,lijmt erg goed en geen rare reacties als jer spuitplamuur overheen zet.
http://www.bison.nl/static/products/ass ... 5704_2.pdf
weinig krimp en enorm vulvermogen vind ik ook altijd wel handig.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 16:30
door ds23man
Dit misschien iets?

Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 16:46
door rikpost
Gewoon een mat glasvezel er op en je dan te pletter schuren ,vervolgens in de twee componenten spuitplamuur.
Dan weer je te pletter schuren
Elke ander techniek faalt ,in ieder geval op termijn .
Of je maakt van de naad een decoratief iets en freest er precies op de naad een 90 graden sleufje in, staat ook mooi !
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 16:54
door dre
ook die laag plamuur stort na verloop van tijd in helaas.......
verstek en verders niets!

Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 17:01
door rikpost
Als je er glasvezel op zet gebeurt er echt niets meer mee ,ik heb die van mij vijf jaar geleden gebouwd en nog niets te zien .
En ! ,ze zijn in hoogglans zwart gespoten met een aparte vernislaag dus dat zou dan zeker zichtbaar moeten zijn !.
Maar verstek is natuurlijk wel veel minder werk ,dat dan weer wel
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 17:06
door dre
helemaal niets?
geloof er geen bal van.

Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 17:16
door rikpost
Twee minuten geleden speciaal voor jou gemaakt

Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 17:24
door ds23man
De kasten van Speaker en Co Groningen werden ook eerst door de spuiter in een speciale epoxy of polyster laag gezet. Helaas door het verscheiden van deze vestiging kan ik niet meer achterhalen waarmee.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 17:26
door dre
bedankt voor de plaatjes!
de rest schrijf ik maar niet op.

Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 17:35
door ds23man
dre schreef:bedankt voor de plaatjes!
de rest schrijf ik maar niet op.

Wat niet?
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 17:38
door dre
eigewijs vol blijven houden dan ik best wel wat kan vinden.
zinloos dus.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 17:39
door Berre
rikpost schreef:DSC02242.JPG
DSC02239.JPG
Twee minuten geleden speciaal voor jou gemaakt

Er zullen altijd wel mensen zijn die het licht van de zon ontkennen.
Heb zelf nooit problemen gehad met polyester op MDF. Heb bij (bolle) gelaagde MDF constructies met veel naden ook polyester gebruikt; wel de volledige oppervlakte vooraf gewapend met zelfklevend Gyproc glasvezel wapeningstape. Nooit barsten gezien.
Re: Polyester plamuur
Geplaatst: za 15 sep 2012, 17:41
door ds23man
dre schreef:eigewijs vol blijven houden dan ik best wel wat kan vinden.
zinloos dus.
Ik heb nu dan wel een leesbril, maar dat kan ik toch echt niet lezen!
