A4-monitor MkII, welke componenten voor het filter?
Moderator: Beheerdersteam
A4-monitor MkII, welke componenten voor het filter?
Hallo mensen!
Inmiddels alweer zo'n zes jaar geleden voor het laats een luidspreker in elkaar gezet. http://members.lycos.nl/thefinlux
Tijd voor een nieuw project, deze keer samen met mijn vader. Ik heb opnieuw jullie hulp nodig. Ik hoop dat jullie mij net zo goed kunnen helpen als zes jaar geleden! Bekende namen hier en daar...grappig...
Goed...de vraag: welke componenten kan ik nu het beste gebruiken voor het filter van dit ontwerp? Zie hiervoor ~http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... SE-4_2.jpg~
Dit had ik in ieder geval in gedachten: op het laag 0,80mm Tritec en op het hoog een cap van Mundorf, de Mcap Supreme silver/oil Of is dit een beetje te veel van het goede en kan het ook wel een gewone Supreme zijn?
En dan de rest: weerstanden R1 en R2, cap C1 en spoel L2. Welke vorm/fabrikant etc.?
Ik heb het liefst de best mogelijke componenten.
Alvast bedankt!
P.S. Ik zal jullie de komende tijd nog meer vragen en ik houdt jullie met foto's en tekst op de hoogte van de bouw!
Inmiddels alweer zo'n zes jaar geleden voor het laats een luidspreker in elkaar gezet. http://members.lycos.nl/thefinlux
Tijd voor een nieuw project, deze keer samen met mijn vader. Ik heb opnieuw jullie hulp nodig. Ik hoop dat jullie mij net zo goed kunnen helpen als zes jaar geleden! Bekende namen hier en daar...grappig...
Goed...de vraag: welke componenten kan ik nu het beste gebruiken voor het filter van dit ontwerp? Zie hiervoor ~http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... SE-4_2.jpg~
Dit had ik in ieder geval in gedachten: op het laag 0,80mm Tritec en op het hoog een cap van Mundorf, de Mcap Supreme silver/oil Of is dit een beetje te veel van het goede en kan het ook wel een gewone Supreme zijn?
En dan de rest: weerstanden R1 en R2, cap C1 en spoel L2. Welke vorm/fabrikant etc.?
Ik heb het liefst de best mogelijke componenten.
Alvast bedankt!
P.S. Ik zal jullie de komende tijd nog meer vragen en ik houdt jullie met foto's en tekst op de hoogte van de bouw!
Ik ben zelf erg benieuwd naar de effecten van dure filtercomponenten.
Volgens velen zijn luchtkernspoelen met flinke draaddiameter en MKP's ruimschoots voldoende in een wisselfilter. Anderen praten over olie-condensatoren en bandspoelen.
Persoonlijk denk ik dat de eerstegenoemde componenten van voldoende kwaliteit zijn, maar ik heb nog nooit een goed verslag van een vergelijkingstest gezien.
Jeroen_d weet dat soort dingetjes altijd te vinden
Jeroen?
Volgens velen zijn luchtkernspoelen met flinke draaddiameter en MKP's ruimschoots voldoende in een wisselfilter. Anderen praten over olie-condensatoren en bandspoelen.
Persoonlijk denk ik dat de eerstegenoemde componenten van voldoende kwaliteit zijn, maar ik heb nog nooit een goed verslag van een vergelijkingstest gezien.
Jeroen_d weet dat soort dingetjes altijd te vinden
Jeroen?
Laatst gewijzigd door Martijn M op vr 03 feb 2006, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zal een van de aanwezigen zijn bij de DIY 2006...'t is ook lekker in de buurt!
Ben heel erg benieuwd naar jouw luidsprekers, vooral omdat ik graag wil weten of ik verschillen kan horen. Bedankt en tot ziens!
Maarruh...zijn bandspoelen doorgaans beter dan luchtspoelen dan? En trafokernspoelen dan? Lees ik ook nog wel eens goede verhalen over.
Ben heel erg benieuwd naar jouw luidsprekers, vooral omdat ik graag wil weten of ik verschillen kan horen. Bedankt en tot ziens!
Maarruh...zijn bandspoelen doorgaans beter dan luchtspoelen dan? En trafokernspoelen dan? Lees ik ook nog wel eens goede verhalen over.
Hoi
Een trafokern gebruik je alleen als je een spoel met erg lage weerstand nodig hebt, die als luchtspoel veel te duur of te groot zou zijn. het kern materiaal, blik in dit geval zorgt voor vervorming.
Als het even kan dus luchtspoelen gebruiken. Ik meen een verschil te kunnen horen tussen een gewone luchtspoel en een bandspoel en een gewone audyn en een audyn plus. Heel erg groot is het verschil niet en ik ben er eerlijk gezegd zelf ook nog niet helemaal uit of het ingebeeld is of niet. Vandaar ook die A-B luistertest.
De andere kant van het verhaal is dat ik wel op mijn oren vertrouw als ik mijn filter afstel, door redenerend zou die methode ook onder psycho akoustiek vallen.
Groeten Roland
Een trafokern gebruik je alleen als je een spoel met erg lage weerstand nodig hebt, die als luchtspoel veel te duur of te groot zou zijn. het kern materiaal, blik in dit geval zorgt voor vervorming.
Als het even kan dus luchtspoelen gebruiken. Ik meen een verschil te kunnen horen tussen een gewone luchtspoel en een bandspoel en een gewone audyn en een audyn plus. Heel erg groot is het verschil niet en ik ben er eerlijk gezegd zelf ook nog niet helemaal uit of het ingebeeld is of niet. Vandaar ook die A-B luistertest.
De andere kant van het verhaal is dat ik wel op mijn oren vertrouw als ik mijn filter afstel, door redenerend zou die methode ook onder psycho akoustiek vallen.
Groeten Roland
Welke spoel zou jij gebruiken bij L2? Welk merk/type?
~http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... SE-4_2.htm~
~http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... SE-4_2.htm~
Hoi
Ik begrijp dat je graag die luidspreker wilt verbeteren, maar stel je nu eens voor dat er een tritec spoel van die dikte er inzit omdat dat beter klonk als een bandspoel. Je mag er van uitgaan dat ze bij audio components beide gewoon in de het magazijn hebben liggen en de beste klinkende genomen hebben. Je kan het beste contact opnemen met audio components. De ontwerper van deze luidspreker werkt daar als het goed is en heeft eerder mensen op dit forum goed geholpen met scan speak bouwpakket vragen. (poort met rietjes, schuine baffle ja of nee zoiets staat me er nog van bij)
Groeten Roland
Ik begrijp dat je graag die luidspreker wilt verbeteren, maar stel je nu eens voor dat er een tritec spoel van die dikte er inzit omdat dat beter klonk als een bandspoel. Je mag er van uitgaan dat ze bij audio components beide gewoon in de het magazijn hebben liggen en de beste klinkende genomen hebben. Je kan het beste contact opnemen met audio components. De ontwerper van deze luidspreker werkt daar als het goed is en heeft eerder mensen op dit forum goed geholpen met scan speak bouwpakket vragen. (poort met rietjes, schuine baffle ja of nee zoiets staat me er nog van bij)
Groeten Roland
oh nee...neenee...daar begin ik niet aan hoor
Ik ben een amateur en dat wil ik graag blijven. Ik wil me niet al te veel bezig houden met luidsprekertechnologie. Ik ben op dit gebied wat simpeler...gewoon kijken wat ik moet doen, dan doen en dan jaren genieten van een mooi luidsprekertje.
Maar ik wil het gewoon graag meteen GOED doen...geld speelt geen rol...
Ik kan wel een beetje schema's lezen, maar ik weet niet waar ik die spoelen moet kopen en welk type van welk merk...snappie?
Het enige wat ik weet is de waarde in Mh, maar ja...dan nog laat het ontwerp duizend-en-een mogelijkheden over, zoals voor de spoel tussen de plus en min op het hoog. De waarde hiervan is 0,33 Mh en er staat achter D=0,71mm (lucht)
Tja...ik weet dan niet welke spoel van welk merk ik het beste kan nemen, zonder er later spijt van te hebben.
Ik ben een amateur en dat wil ik graag blijven. Ik wil me niet al te veel bezig houden met luidsprekertechnologie. Ik ben op dit gebied wat simpeler...gewoon kijken wat ik moet doen, dan doen en dan jaren genieten van een mooi luidsprekertje.
Maar ik wil het gewoon graag meteen GOED doen...geld speelt geen rol...
Ik kan wel een beetje schema's lezen, maar ik weet niet waar ik die spoelen moet kopen en welk type van welk merk...snappie?
Het enige wat ik weet is de waarde in Mh, maar ja...dan nog laat het ontwerp duizend-en-een mogelijkheden over, zoals voor de spoel tussen de plus en min op het hoog. De waarde hiervan is 0,33 Mh en er staat achter D=0,71mm (lucht)
Tja...ik weet dan niet welke spoel van welk merk ik het beste kan nemen, zonder er later spijt van te hebben.
Hoi als geld geen probleem is...
"Geld geen probleem modus aan"
Kan je beter zelf even luisteren wat je mooier vindt klinken, een folie, tritec of geimpregneerde luchtspoel op het laag. Hou dan wel dezelfde interne weerstand aan van de originele tritec spoel daar is het kast volume namelijk op berekend.
Voor de hoog condensator wordt in het bouwpakket al een audyn plus of tin folie aangeraden beide dik in orde denk ik. Mundorf helpt je vast graag aan een goud olie condensator. Als je nog veel meer geld kwijt wil kan je met teflon condensatoren gaan experimenteren http://v-cap.com/tefloncapacitors.html Twee keer 3.3 uf parallel en een 0.22 ufje maakt 6.8 uf.Weerstandje erbij?
http://www.soundlabsgroup.com.au/audioc ... s.htm#swcr Prijstechnisch daar tussenin zitten Jensen condensatoren.
Voor de parallele spoel in het hoog heb je weer de keuze tussen backlack lucht, folie en tritec.
Hoeveel geld je er ook aangeeft je zit eigenlijk te tweaken aan een luidspreker die al erg mooie filter componenten heeft, en je tweakt aan de klank, of het er beter op wordt is dus niet eens zeker.
"geld geen probleem modus uit"
Zo en nu weer verder met mijn drieweg ter waarde van 1 supreme gold
groet Roland
PS een beetje flauw mischien maar als je gelijk al beslist veel geld uit geven aan super componenten hoe weet je dan eigenlijk dat het de moeite waard is? Zou je niet liever eerst eens het originele filter proberen en luisteren of je verschil kunt horen tussen een mkt en een mkp om het eens scherp te stellen?
"Geld geen probleem modus aan"
Kan je beter zelf even luisteren wat je mooier vindt klinken, een folie, tritec of geimpregneerde luchtspoel op het laag. Hou dan wel dezelfde interne weerstand aan van de originele tritec spoel daar is het kast volume namelijk op berekend.
Voor de hoog condensator wordt in het bouwpakket al een audyn plus of tin folie aangeraden beide dik in orde denk ik. Mundorf helpt je vast graag aan een goud olie condensator. Als je nog veel meer geld kwijt wil kan je met teflon condensatoren gaan experimenteren http://v-cap.com/tefloncapacitors.html Twee keer 3.3 uf parallel en een 0.22 ufje maakt 6.8 uf.Weerstandje erbij?
Voor de parallele spoel in het hoog heb je weer de keuze tussen backlack lucht, folie en tritec.
Hoeveel geld je er ook aangeeft je zit eigenlijk te tweaken aan een luidspreker die al erg mooie filter componenten heeft, en je tweakt aan de klank, of het er beter op wordt is dus niet eens zeker.
"geld geen probleem modus uit"
Zo en nu weer verder met mijn drieweg ter waarde van 1 supreme gold
groet Roland
PS een beetje flauw mischien maar als je gelijk al beslist veel geld uit geven aan super componenten hoe weet je dan eigenlijk dat het de moeite waard is? Zou je niet liever eerst eens het originele filter proberen en luisteren of je verschil kunt horen tussen een mkt en een mkp om het eens scherp te stellen?
Ik doe voorlopig nog even niets...we zien elkaar straks bij de DIY 2006 wel!
Als blijkt dat een duurder filter beter klinkt, dan ga ik voor die optie. Als ik het verschil niet kan horen, dan gebruik ik goede, maar relatief goedkopere componenten. Simpel dus.
Ik ben eerst nog even aan het uitpluizen voordat ik ga bouwen. Dat had ik al moeten doen voordat ik begon aan mijn eerste project...heb ik later een beetje spijt van gekregen namelijk...iets te snel mee begonnen. Ik neem nu alle tijd.
Bedankt
Als blijkt dat een duurder filter beter klinkt, dan ga ik voor die optie. Als ik het verschil niet kan horen, dan gebruik ik goede, maar relatief goedkopere componenten. Simpel dus.
Ik ben eerst nog even aan het uitpluizen voordat ik ga bouwen. Dat had ik al moeten doen voordat ik begon aan mijn eerste project...heb ik later een beetje spijt van gekregen namelijk...iets te snel mee begonnen. Ik neem nu alle tijd.
Bedankt
Ik zou zeggen dat het geheel net even detailleerder is. Pringeltjes en kleine dingen hoor je in eens. Maar het maakt het geheel mooier.Roland schreef:Hoi Fireman
Heb jij een groot verschil kunnen horen tussen m cap silver en een gewone mkp? Jij zit met je filter en speaker toch het dichts bij de speaker die Finlux wil gaan bouwen.
Groeten Roland
Daarbij komt dat de filtering tussen de eVe en de A4 natuurlijk totaal anders is. (ander rendement)
Maar ik ben best te vrde zo.



