Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door just-sounds »

Ik ben bezig om een 4 kanaals ncore 400 met een smps1200 samen te stellen. O:)
Nu ben ik benieuwd hoe het geheel zich gedraagt als je gewoon op 230V in en uitschakelt.

Gaat dat vloeiend en netjes doordat de smps allerlei controle heeft ingebouwd of zou een schakelingetje a'la n555 (meen ik gezien te hebben) alles veel mooier laten verlopen. Ik wil tikken en ploppen vermijden als het even kan. (edit: op de standby of mute pin)

Mijn idee was om een aan/uit schakelaar op de voedingslijn te zetten en een van de aux voltages van de smps te gebruiken voor de led ring op die schakelaar.

Voor de rest:
Modu pesante/dissipante van 2u alukleur 300mm diep

4x XLR in
2x NL4 uit

1x powercon voor de voeding.

Grimm tpr signaalbedrading.
En redelijk gebruikelijk installatiedraad op de outputs.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door ds23man »

Ik heb nog niemand gehoord over in en uitschakelploppen.

Wel moet je je realiseren dat de smps1200 niet ontworpen is voor de Ncore en derhalve de bekabeling niet plug and play is. Wat vooral van belang is of de nFatal van de Ncore compatible is met de dc error ingang van de Smps.
SHagoort
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 13:22

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door SHagoort »

Alle smpsen hebben een softstartschakeling ingebouwd. Bij de smps400 heb ik nergens last van in ieder geval. Maar waarom gebruik je de smps1200? De smps600 is volgens mij speciaal gemaakt voor de nc400.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door ds23man »

Is een stuk goedkoper!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Is een stuk goedkoper!
geef je een bak extra uit aan NCores, en dan dagoberten op de voeding? onlogisch lijkt me...
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door just-sounds »

Toch wel :roll:

Maar volgens Bruno zou het wel los lopen :) De voeding gaat ver genoeg om de luidsprekers ruim voldoende aan te sturen. Waarschijnlijk geven die het eerder op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door Henkjan »

iirc moet je om de SMPS in stand-by te zetten een bepaalde ingang hoog zetten (3V ofzo), liijkt me idd dat dat het beste met een losse 555 schakeling of vergelijkbaar te doen
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door just-sounds »

http://www.hear.nl/forums/topic/11632-a ... _p__384314

Deze dieptebommen met feesthoed moet hij gaan aansturen. 8 stuks maar liefst. :rock:
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door just-sounds »

Henkjan schreef:
iirc moet je om de SMPS in stand-by te zetten een bepaalde ingang hoog zetten (3V ofzo), liijkt me idd dat dat het beste met een losse 555 schakeling of vergelijkbaar te doen
Ja dat had ik ook zo ongeveer in de datasheet gevonden. Maar ik wist niet helemaal zeker of het ding nog steeds zo netjes uitschakelde als de stroombron wegviel. Maar dat lijkt wel zo te zijn.

Ik ga hem in PA sferen gebruiken (redelijk high end dat wel) dus standby en afstandsbediening zijn voor mij niet zo van belang.
Aan en uit is voldoende en een lichtje om die te vinden :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door Henkjan »

wat dacht je dan van deze:
http://nl.farnell.com/marquardt/1935-31 ... dp/7892497

zolang er 230V op staat is die verlicht, dus ook in t donker te vinden, en ziet er vrij goed uit

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door b_force »

just-sounds schreef:
Henkjan schreef:
iirc moet je om de SMPS in stand-by te zetten een bepaalde ingang hoog zetten (3V ofzo), liijkt me idd dat dat het beste met een losse 555 schakeling of vergelijkbaar te doen
Ja dat had ik ook zo ongeveer in de datasheet gevonden. Maar ik wist niet helemaal zeker of het ding nog steeds zo netjes uitschakelde als de stroombron wegviel. Maar dat lijkt wel zo te zijn.

Ik ga hem in PA sferen gebruiken (redelijk high end dat wel) dus standby en afstandsbediening zijn voor mij niet zo van belang.
Aan en uit is voldoende en een lichtje om die te vinden :)
Die SMPS1200 heeft niet mega veel reserve hoor.
Ik weet niet in hoeverre je dat PA wilt laten knallen en de grenzen opzoekt?
(anders is een limiter ook wel verstandig, als laatste redmiddel tegen het slopen van je speakers)
Als je echter die vier SMPS1200 helemaal vol wilt gebruiken kom je wel te kort.

Ik heb trouwens nog nooit ploppen gehoord met de SMPS1200
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door just-sounds »

Niet :-) het is een systeem dat wordt ingezet bij akoestische muziek.
Met omni microfoons en omni speakers. Feedback is eerder aan de orde. Meer speakers en versterkers de oplossing!
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door just-sounds »

Ik heb een vandaalbestendige knop (on/on 250v)met blauwe led ring.
Die led ring is nog een uitdaging. Die wil ik laten pulseren als er 230v ac aanwezig is en gedimt laten branden als de versterker aanstaat. Ideas???? :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door Henkjan »

just-sounds schreef:
Ik heb een vandaalbestendige knop (on/on 250v)met blauwe led ring.
die zijn, iirc, meestal niet geschikt om netspanning veilig mee te schakelen :!: zie ook dit topic
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door just-sounds »

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/7013 ... --LAS1-AGQ

Deze heeft ook 5A rating net als de zekering van de smps 1200. Denk je dat het voldoet?

Dan moet ik alleen nog een 12V ledschakelingetje verzinnen hoop ik.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door Henkjan »

het punt is niet dat de schakelaar niet tegen 230V kan, maar dat de veiligheids afstanden onvoldoende zijn
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door just-sounds »

OK even verder gewerkt.
Aanvullingen :)
1x velleman 1A regelbare voeding met trafo
1x conrad power relais printje.
1x velleman knipperled printje.

Vooruit wat je al niet nodig hebt voor een mooie knop met een knipperlampje. :cry:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door Henkjan »

just-sounds schreef:
Vooruit wat je al niet nodig hebt voor een mooie knop met een knipperlampje. :cry:
breek me de bek niet open :-#
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door b_force »

Overigens zijn die regels hier en daar ook echt wel een tikkeltje overdreven.
Isoleer ze anders gewoon netjes met krimpkous, geïsoleerde kabelschoentjes en hot glue.
(sowieso wel handig om te doen)

Het gaat er meer om dat je zeker weet dat er niet ineens zomaar kortsluiting zal komen.
(overslag valt met 230V namelijk wel mee).
Kijk je moet natuurlijk ook weer niet een schakelaar nemen waarbij de pinnen zowat tegen elkaar zitten.
Die schakelaar van Conrad is sowieso wel te gebruiken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door ds23man »

Ik zou hem niet gebruiken om rechtstreeks netspanning te schakelen. Heb even gegoogeld, tis een chinees ding zonder enige europese keur! Afblijven i.c.m. netspanning!
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door just-sounds »

Ik had het al uit mijn hoofd gezet ! Ik twijfel nog of ik met een relais de 230V ga schakelen of dat ik 3,5 V op een pin van de smps zet. Wordt vervolgt, als vrijdag alle spulletjes binnen zijn ga ik even rustig puzzelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door ds23man »

Ik zou gewoon gaan voor het aansturen van de standby pin. Je gebruikt het locatie toch, dus dan staat het niet dagenlang onder stroom.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Ik zou gewoon gaan voor het aansturen van de standby pin. Je gebruikt het locatie toch, dus dan staat het niet dagenlang onder stroom.
heb jij daar een schakelingetje voor zodat je dat met een push button kan doen? met een non latching knop dus? de Hypex soft start heeft dit ingebouwd, maar die is niet bruikbaar met de SMPS iirc (was ooit een commetaar van Bruno in een ander topic in die richting)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Ik zou gewoon gaan voor het aansturen van de standby pin. Je gebruikt het locatie toch, dus dan staat het niet dagenlang onder stroom.
heb jij daar een schakelingetje voor zodat je dat met een push button kan doen? met een non latching knop dus? de Hypex soft start heeft dit ingebouwd, maar die is niet bruikbaar met de SMPS iirc (was ooit een commetaar van Bruno in een ander topic in die richting)
Daar heb ik inderdaad een printje voor liggen, voor touchbediening of met een latching schakelaar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex SPMS 1200 (+ncore) inschakel en uitschakelgedrag

Bericht door ds23man »

Plaats reactie