Advies Actieve filter/crossover

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

wilber
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 5:31

Advies Actieve filter/crossover

Bericht door wilber »

Hallo Dames/Heren, allereerst wil ik graag vermelden dat ik op het gebied van PA een nieuwkomer ben en ik hoop dan ook dat ik via deze forum veel kan leren. Mijn hobby is momenteel het opkopen van leuke PA sets deze opknappen er dan ervan genieten met een biertje in schuur :D en vervolgens van de hand doen.

Waar ik jullie advies over wil weten is het volgende. Ik heb de volgende speaker kasten en versterkers gekocht en ik zou graag willen weten welke Actieve filter (crossover) en equalizer het beste bij deze set past.

4 X Twister inpacts mid/high satelliet
Type Coaxial horn
Vorm Rechthoekig
Vermogen (music) 950 Watt
Vermogen (rms) 475 Watt
Frequen tiebereik 120-20.000 Hz
SPL (1W/1m) 104 dB
Continu geluidsdruk (1m) 131 dB
Impedantie 8 ohmEminence Kappa12
Woofer/midrange Eminence Kappa12
Tweeter Titanium horn tweeter
Filter 3000Hz/12dB
Protectie tweeter auto resettable fuse
Afmetingen HxBxD 55,5x61x62 cm
Volume 208 liter

4 x W-bin baskasten
Type Bass Horn (w-bin)
Vermogen (music) 2400 Watt
Vermogen (rms) 1200 Watt
Frequentiebereik 38-300 Hz
SPL (1W/1m) 104 dB
Continu geluidsdruk (1m) 135 dB
Impedantie 4 ohm
Woofer 2 x Eminence KAPPA15LF
Long stroke speaker
Afmetingen HxBxD 111x71x57 cm
Volume 450 liter

Versterkers
3x Mac mah VZX PRO serie, 2x1150Wrms/4ohm


Alvast bedankt voor de aandacht.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door Jerommel »

Ah, je beschrijft grote "court bins" met dubbel 15"
Ja, dat beukt wel he? :mrgreen:
Maar ze moeten dan best hoog gaan, want de tops kunnen het pas boven de 120 Hz over nemen.
En court bins klinken erg hard en bruusk (om niet te zeggen hufterig) boven de pakweg 100 Hz.
Ik vind de opgegeven 38 Hz overigens wel wat aan de lage kant.
Hun favoriete werkgebied ligt toch wel boven de 60 Hz.

Verder kom je een eindversterker te kort. 4 sets sub+top en maar 3 eindeversterkers...

Een cross over van bijvoorbeeld Behringer zou het prima doen. Niet duur ook.
Maar je zal je bins moeten kunnen EQ-en om het gewenste vette geluid te kunnen maken.
Of iets anders met een "sub-boost" onder de pakweg 60 Hz.

En als je met draaitafels draait is een low-sum zeer aan te raden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

actieve

Bericht door ray5150 »

Dat moet me nogal een schuur zijn... :shock:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door Marp »

wilber schreef:
ik zou graag willen weten welke Actieve filter (crossover) en equalizer het beste bij deze set past.
Wil je gaan bouwen of zoek je fabrieksapparatuur?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door ray5150 »

Een (grafische) EQ zelf bouwen is een hele klus....eentje kopen is mooier, beter, en goedkoper. 8-[
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door Marp »

Ligt er maar aan hoe uitgebreid je het wil hebben. :mrgreen: Een LR-filter met enkele correcties valt mee, en met een DSP-kit voor de zelfbouwmarkt ben je al helemaal snel klaar met bouwen.

Een fabrieksapparaat is voor PA-gebruik vaak wel flexibeler en praktischer, maar het topic staat in Elektronica Zelfbouw en tweaks. Het is dus niet duidelijk of Wilber inderdaad zelf wil bouwen en een geschikt schema of kit zoekt, of dat hij advies vraagt voor een kant & klaar fabrieksapparaat. Het is wel handig om eerst dat helder te hebben. O:)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door ds23man »

Het maakt trouwens wel even een verschil of je w-bins hebt of court bins. De laatste hebben basreflexgaten in het verbrede middendeel en gaan lager door. Heb jaren gewerkt met die court-bins en trouwens ook met de blackbox topkasten van Court Acoustics.
court.jpg
court.jpg (11.76 KiB) 1157 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: actieve

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Dat moet me nogal een schuur zijn... :shock:

In mijn schuur kan ik toch wel wat meer kwijt dan zo'n setje.... 100kw moet toch wel lukken :mrgreen:
wilber
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 5:31

Re: actieve

Bericht door wilber »

ray5150 schreef:
Dat moet me nogal een schuur zijn... :shock:
Ik ben zeer tevreden met mijn schuur en breng er ook verschillende uurtjes met mijn zoon er door :D . Ik zal graag een foto willen laten zien van de schuur (en set) maar het is even voor mij onduidelijk hoe ik een foto kan plaatsen op de forum
wilber
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 5:31

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door wilber »

Marp schreef:
Ligt er maar aan hoe uitgebreid je het wil hebben. :mrgreen: Een LR-filter met enkele correcties valt mee, en met een DSP-kit voor de zelfbouwmarkt ben je al helemaal snel klaar met bouwen.

Een fabrieksapparaat is voor PA-gebruik vaak wel flexibeler en praktischer, maar het topic staat in Elektronica Zelfbouw en tweaks. Het is dus niet duidelijk of Wilber inderdaad zelf wil bouwen en een geschikt schema of kit zoekt, of dat hij advies vraagt voor een kant & klaar fabrieksapparaat. Het is wel handig om eerst dat helder te hebben. O:)
Ik denk dat ik voor de opties een KIT of een fabrieksapparaat
wilber
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 5:31

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door wilber »

ds23man schreef:
Het maakt trouwens wel even een verschil of je w-bins hebt of court bins. De laatste hebben basreflexgaten in het verbrede middendeel en gaan lager door. Heb jaren gewerkt met die court-bins en trouwens ook met de blackbox topkasten van Court Acoustics.
court.jpg
Mijn w-bins kasten lijken heel veel op de kasten van deze foto.
http://home.scarlet.be/van-thienen/fotogal/EQ+TW.jpg
wilber
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 5:31

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door wilber »

Jerommel schreef:
Ah, je beschrijft grote "court bins" met dubbel 15"
Ja, dat beukt wel he? :mrgreen:
Maar ze moeten dan best hoog gaan, want de tops kunnen het pas boven de 120 Hz over nemen.
En court bins klinken erg hard en bruusk (om niet te zeggen hufterig) boven de pakweg 100 Hz.
Ik vind de opgegeven 38 Hz overigens wel wat aan de lage kant.
Hun favoriete werkgebied ligt toch wel boven de 60 Hz.

Verder kom je een eindversterker te kort. 4 sets sub+top en maar 3 eindeversterkers...

Een cross over van bijvoorbeeld Behringer zou het prima doen. Niet duur ook.
Maar je zal je bins moeten kunnen EQ-en om het gewenste vette geluid te kunnen maken.
Of iets anders met een "sub-boost" onder de pakweg 60 Hz.

En als je met draaitafels draait is een low-sum zeer aan te raden.
Aller eerst bedankt voor je reactie.

Ik heb de set afgelopen zaterdag opgehaald en omdat ik nog geen goede filter heb ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om gehele set volledig te testen. Ik heb al wel enigszins 1 set kunnen testen en het klonk al heel naar behoren.

-Wat bedoel je met "sub boost" mogelijk kun je een URL linkje sturen van een site waarop dit wordt uitgelegd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door Jerommel »

Ik heb in het verleden veel met oud hout gespeeld.
We hadden een 5-weg systeem, dus 5 eindversterkers...
Actieve cross-overs, waarbij van de 1e cross-over het midden-gebied door een 2e cross-over weer in 3 wegen werd gescheiden.
In jouw situatie ben je in principe met een stereo 2 weg cross-over al klaar.
Die bass-boost kan je met een 2 x 33 bands equalizer doen.
Wij gebruikten Behringer spul. Goed (genoeg) en goedkoop.

Ik heb wat uren gevuld met die equalizer en cross-overs...
want het kan altijd beter en elke situatie is weer anders..
Buiten / binnen, volle zaal / lege zaal, vinyl / CD's,
Of er komen speakers bij of vervanging...
Maar, voor de stapels ouwe zooi die we hadden klonk het best puik. :wink:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door cobaltjeh »

Of de duurdere alternatieven zoals een http://www.xilica.com/.

Je kan ook eens kijken naar de nieuwe MiniDSP producten: http://www.minidsp.com/products/minidsp ... sp-4x10-hd
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: actieve

Bericht door ray5150 »

wilber schreef:
Ik zal graag een foto willen laten zien van de schuur (en set) maar het is even voor mij onduidelijk hoe ik een foto kan plaatsen op de forum
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 53&t=11189
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door ray5150 »

wilber schreef:
Ik denk dat ik voor de opties een KIT of een fabrieksapparaat
http://www.dbxpro.com/DriveRack_Family.php
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
wilber schreef:
Ik denk dat ik voor de opties een KIT of een fabrieksapparaat
http://www.dbxpro.com/DriveRack_Family.php
Doe maar weer duur Ray, het is een schuursetje! :mrgreen:

http://www.bax-shop.nl/luidspreker-mana ... fAod6zQACQ
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door Jerommel »

Lijkt me een goeie tip. Ben je in 1 keer klaar.
Bovendien vond ik Behringer's uitleg in hun handleidingen altijd erg duidelijk voor wie nog niet zo veel weet.
Weet niet of dat nog zo is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door ray5150 »

wilber
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 5:31

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door wilber »

leuk maar kan iemand mij helpen met het afstellen van de EQ en FILTER van de 2496 reeks.
wilber
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 5:31

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door wilber »

ray5150 schreef:
wilber schreef:
Ik denk dat ik voor de opties een KIT of een fabrieksapparaat
http://www.dbxpro.com/DriveRack_Family.php
Welke dpx adviseer je?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door ray5150 »

Ik heb werkelijk geen flauw idee, ik heb die dingen nog nooit in het echt gezien... :lol:
Degene die binnen jouw budget valt, mischien ?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door Jerommel »

Nederlandstalige gebruiksaanwijzing, 7,5 MB, dus ongetwijfeld uitgebreid:

http://www.behringer.com/assets/DCX2496_P0036_M_NL.pdf
wilber
Berichten: 11
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 5:31

Re: Advies Actieve filter/crossover

Bericht door wilber »

Hallo,

Ik ben momenteel de trotse bezitter van DEQ2496 en DCX2496 maar nu zoek ik iemand die de set kan afstellen Wie kan mij helpen?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”