MM phonovoorversterker op accu/zonnecellen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
koifarm
Ook commercieel actief

MM phonovoorversterker op accu/zonnecellen.

Bericht door koifarm »

[-X

Mod: belediging verwijderd. De oorspronkelijke inhoud was al door de auteur zelf verwijderd.
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 05 okt 2014, 20:58, 6 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Re: MM phonovoorversterker op accu/zonnecellen.

Bericht door ds23man »

Bespaar je de moeite, accu's geven meer ruis dan een goede spanningsregelaar. Heb daar ergens een linkje over, maar nu niet zo bij de hand.....
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

ds23man,

ik heb een voeding met spanningsstabillsatoren, zonnecellen en accu getest. alle drie geven geen hoorbare ruis. Maar de accuvoeding creeert een dusdanige rust in de stille passages dat ik nu het lager van mijn draaiplataeu kan horen. Voorheen met de normale voeding dus hoor ik dit niet.

Verder kun je ook alleen de voorversterker bouwen en je eigen favourite voeding toevoegen.

Ronny
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

koifarm schreef:
ds23man,

ik heb een voeding met spanningsstabillsatoren, zonnecellen en accu getest. alle drie geven geen hoorbare ruis. Maar de accuvoeding creeert een dusdanige rust in de stille passages dat ik nu het lager van mijn draaiplataeu kan horen. Voorheen met de normale voeding dus hoor ik dit niet.

Verder kun je ook alleen de voorversterker bouwen en je eigen favourite voeding toevoegen.

Ronny
Voor die ene plaat die ik per jaar draai??
Pjotr

Bericht door Pjotr »

koifarm schreef:
Zo'n draaitafel is ook net een waterbed hè, duw je het ene probleem naar beneden komt er een ander ergens anders weer naar boven :roll: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En dat met een signaal ruis afstand van 50db bij een LP :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

De discusie over draaitafels is al zo vaak gevoerd en deze is voor mij niet interressant. Wat wel interressant is dat aanbieders van highend apparatuur duizenden euro's vragen voor hun producten en dat wij als zelfbouwers deze apparaten voor 1/10 van de kosten kunnen nabouwen of verbeteren. Hierdoor is de electronica hobby nog interressant.

Verder zijn er onder de zelfbouwers nog genoeg platen liefhebbers dus een goed na te bouwen ontwerp zal hier altijd passen. De kosten voor de voorversterker zijn ongeveer €40,- , de voeding met accu en zonnecellen kost ook €40,- en de kast ongeveer € 20,-. Dus deze uitvoering is €100,- aan materiaal.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Maar je hebt het wel keurig netjes opgebouwd, en dat mag ook wel eens gezegd worden ! :goedzo:

(ps, om dat geluid van het lager tegen te gaan zou je een er een steile high-pass filter voor kunnen zetten ?)
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Beste Ray,

ik hoor het lager cq rumble geluiden alleen met de volumepot vol open en daardoor is het bij normale luister niveaus totaal niet hoorbaar. De uitgangscondensator is zo gekozen dat deze samen met de ingangsimpedantie van de navolgende trap al een subsonic filter vormt van -6db . Waarbij -12 db ongeveer op 5Hz zit. Ik voeg liever zo weinig mogelijk extra componenten toe.

Ronny
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Sorry hoor, maar als je je lager boven de rumble uit kan horen is ie straal verrot! Of je hebt een hele slechte draaitafel! :rofl: :rofl:
tn_22GA104b_small.jpg
tn_22GA104b_small.jpg (3.76 KiB) 476 keer bekeken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

koifarm schreef:
De discusie over draaitafels is al zo vaak gevoerd en deze is voor mij niet interressant. Wat wel interressant is dat aanbieders van highend apparatuur duizenden euro's vragen voor hun producten en dat wij als zelfbouwers deze apparaten voor 1/10 van de kosten kunnen nabouwen of verbeteren. Hierdoor is de electronica hobby nog interressant.

Verder zijn er onder de zelfbouwers nog genoeg platen liefhebbers dus een goed na te bouwen ontwerp zal hier altijd passen. De kosten voor de voorversterker zijn ongeveer €40,- , de voeding met accu en zonnecellen kost ook €40,- en de kast ongeveer € 20,-. Dus deze uitvoering is €100,- aan materiaal.
Wat mij dan weer verbaast is dat je erg veel moeite doet met zonnecellen en accu's om de ruis te minimaliseren maar dan een op-amp kiest en een configuratie die verre van optimaal is qua ruis performance voor een MM. In dit draadje is e.e.a. grondig uit gepluisd: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=14156 En hier staat een tabelletje van de haalbare SNR van de diverse op-amps: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1538075 Je ziet dat een AD8671 zo'n 7 dB beter presteert dan de door jou gekozen LM4562. Maar goed het is hobby... :mrgreen:
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Bedankt Peter voor de interressante link,

jullie hebben daarin veel aandacht besteed aan ruis. Ik zal de AD8671 zeker proberen, als ik die een keer kopen kan op een soic dip8 adapter. In mijn 1e prototype gebruikte ik 2 x OPA627 deze klonken ook zeer goed. Ik zal dit via een 2 x mono naar dual adapter ook gaan uitproberen. Maar de meeste winst haal ik uit de mogelijkheid om via de dipschakelaars de voorversterker aan het element aan te passen.

Ronny
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach, aan de ander kant is de SNR van de plaat zelf meestal ook niet veel beter dan 70 dB. Ben wel benieuwd wat je gehoormatig aan verschil waarneemt als je eens een AD8671 probeert.

Dit soort zaken uitvogelen en proberen is ook een deel van de lol, vind ik tenminste :mrgreen:
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

ds23man schreef:
En dat met een signaal ruis afstand van 50db bij een LP :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
En een signaal stoor verhouding van nog lang geen 50dB in je woonkamer. . . . . . . .
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dalojan schreef:
ds23man schreef:
En een signaal stoor verhouding van nog lang geen 50dB in je woonkamer. . . . . . . .
15 db als de werkster met de stofzuiger langskomt! :mrgreen:
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Dan staat de muziek wel heel hard aan als je dan nog 15 dB signaal stoor verhouding haalt.
Plaats reactie