Pagina 1 van 1

Marantz CD Player kapot?

Geplaatst: di 21 aug 2012, 17:06
door Mphus
Beste mede forumleden,

Ik heb een Marantz cd speler (5001). Nu is hij gaar geloof ik, bij het indoen van een cd (maakt niet uit welke of wat dan ook) krijg ik de no disk error.
via internet ben ik er achter gekomen dat het misschien de lazer is die kapot is.

Is er een manier om dat te controleren en is het vervangen er van iets wat iemand met beperkte elektronische kennis kan vervangen?

foto's volgen.

groeten Daan

Re: Marantz CD Player kapot?

Geplaatst: di 21 aug 2012, 19:46
door ray5150
Je zou eerst eens het lensje kunnen schoonmaken met een wattenstaafje gedoopt in glassex.
En dan gelijk ook even de asjes van de geleiders (opnieuw) invetten.
Helpt dat niet dan is het in principe wel mogelijk om de laser te vervangen :
http://www.ebay.nl/itm/Original-SONY-KS ... 0550045389
Echter, sommige types moeten na inbouw ook nog worden afgeregeld met een scoop en service manual, kan niet zo zeggen of dat voor deze geldt.

Re: Marantz CD Player kapot?

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 18:12
door studiostevus
De meeste cd-spelers hebben een service-mode. Daarin worden foutmeldingen aangegeven. Je zou eens kunnen googlen hoe je in die service mode komt (meestal aanzetten met een paar knoppen ingedrukt houden)....

Re: Marantz CD Player kapot?

Geplaatst: do 23 aug 2012, 8:20
door Mphus
@ studiostevus en ray5150

Bedankt voor de tips, ga er morgen verder naar kijken.

Inmiddels heb ik wel de service manual gevonden, zie bijlage. Daar staat ook die toetscombinatie in.

Kan alleen niks vinden over het kalibreren van de lazer.

Eerst maar eens schoon maken, en anders gewoon proberen denk ik.

Groeten Daan

Re: Marantz CD Player kapot?

Geplaatst: do 06 sep 2012, 7:21
door SARK
lazer=laser :wink:
Als je de kap eraf hebt, je doet de la open en dicht (zonder CD) en het is vrij donker in de ruimte waarin je zit ... zie je dan een rode gloed als de laser op en neer gaat :?:
Waarschuwing :!: :!: :!: Niet van bovenaf recht in de laser kijken maar schuin vanaf de zijkant (45 graden of zo)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FMVZczPl ... re=related[/youtube]

Re: Marantz CD Player kapot?

Geplaatst: za 08 sep 2012, 10:26
door Mphus
Bedankt SARK!

Zojuist even geprobeerd! En mijn vermoedens zijn bevestigt, helemaal niks als de lezer op en neer gaat.

Dus net even een nieuwe besteld in Engeland, voor 16.76 euro inclusief verzending.

Nog even kijken hoe ik dit aan ga pakken! Foto's zal ik hier plaatsen.

Groeten Daan

Re: Marantz CD Player kapot?

Geplaatst: za 08 sep 2012, 10:52
door SARK
Kijk even goed na of je voor dit type laser nog zaken moet instellen/calibreren, ik denk het wel.

Re: Marantz CD Player kapot?

Geplaatst: za 08 sep 2012, 10:59
door Mphus
Dag SARK!

Ik heb daar niks over kunnen lezen in de service manual.

Ook heb ik gelezen dat meerdere marantz modellen (deze helaas geen info over gevonden) geen calibratie nodig hebben......

Ik hoop dat het goed komt! O:)

Groeten Daan

Re: Marantz CD Player kapot?

Geplaatst: za 15 sep 2012, 12:23
door Mphus
Zo de vervangende laser is binnen!

binnenkort samen (mijn elektronica kennis is beperkt.....)met een forumlid proberen te vervangen.

gr Daan