wellnut

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Roland
Contacteer:

wellnut

Bericht door Roland »

Hoi

Heeft iemand hier wel eens meegewerkt? Het schijnt iets van 80 procent van de trillingen tegen te houden en wordt veel in auto's en motorfietsen gebruikt om trillingen te ontkoppelen. Het is een rubber busje dat uitzet als je er een bout indraait. (trekt de onderkant aan en in het midden ontstaat een buik) Hij kan dus ook gebruikt worden in een blind gat met de diameter van het busje. De bedoeling is dan natuurlijk om er een chassis mee op een baffle te monteren.

http://www.onkenhout.nl/Wellnut.html
http://faq.f650.com/GSFAQs/WellnutFAQ.htm

Groeten Roland
bbbb

Bericht door bbbb »

Je zou toch ook om monsters kunnen vragen, kan je het zelf nog is uitproberen.
Caratje
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Roland,

Geinig, maar jammer genoeg voor jou nooit mee gewerkt.

Toch een theoretisch advies:

Het doel van die "wellnut" is niet dat dat de scherm van de motor niet gaat trillen (verwijzend naar een van jouw links), maar dat de schroef er zelf niet uit trilt. Daar kun jij je natuurlijk ook druk over maken, maar volgens mijn inzicht ben je meer geinteresseerd in het gedrag van de baffle in dit vraagstuk dan die schroef.
  • Voor fixatie zou je deuvels kunnen gebruiken (op diverse plaatsen) om links/rechts verplaatsingen en rotaties tegen te gaan.
    Je zit echter ook nog met voor/achter verplaatsingen (als je de woofer in de voorkant hebt zitten). Hiervoor zou je de deuvels 'te' lang kunnen houden, maar dan is de enclosure niet meer luchtdicht. Dus kun je het beste gaan voor wellnuts die 'te kort' zijn, dwz die je strakker kunt afstellen dan een rubber afdichting toelaat.
Kortom, in mijn ogen handig voor afneembare baffle, maar je moet nog steeds voor je fixaties zorgdragen middels een paar deuvels of een freesgleuf ofzo.
  • Oh, lijkt me ook goed te gebruiken om speakers uit twee/drie delen (hoog/midden/laag) op te bouwen, als alternatief voor spikes versus rubber matje. En natuurlijk ook om het tussenschot van een gevouwen TL mee te bevestigen, dan kun je er ook een BR of gesloten kast van maken.
    Dat laatste wil ik eigenlijk gaan doen voor mijn sub, maar ik wil van de buitenkant (het design) ook duidelijk laten doorschemeren dat het uiteindelijk (waarschijnlijk) een taps-toelopende-transmissie-lijn is. Dit zou kunnen door de interne scheidingswand dubbel uit te voeren en het mogelijk te maken er tussen door te kijken... Maar het mogen duidelijk zijn dat ik dan deze (potentiele) flexibiliteit grotendeels kwijt ben.
Maar goed, misschien zijn er mensen met praktische ervaring!!!

Groetjes,

Caratje
sietse

Bericht door sietse »

Hoi roland,

Heb die dingen wel eens toegepast in produkten op mijn werk. Denk dat ze wel voldoen om luidsprekerchassis mee vast te zetten. Ze beperken inderdaad de overdracht van trillingen.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik ga er wel eens wat mee bouwen de bedoeling is om trillingen van het chassis niet op de baffle over te dragen. Iemand nog een ander idee hoe je dit kan voorkomen andere rubbertjes ofzo? Ze zijn er vast.

groeten Roland
Caratje
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Roland (en Sietse),

Sorry als mijn berichtje als een afrader overkomt, want dat was zeker niet de bedoeling. Vond het een leuk discussie punt.

Maar om toch nog even op het technische vlak te reageren, met dit soort verbindingen kun je natuurlijk ook enigzins voorkomen dat trillingen worden overgebracht. Ik ging er echter vanuit dat bij een luidspreker de lucht in de kast de grootste veroorzaker van trillingen is, niet de kast zelf. Parameters waar je dan naar moet kijken zijn gewicht (kast versus woofer/tweeter) en resonatie frequentie.

Hmm, bij hoge frequenties durf ik hier niet veel over te zeggen, mijn buik gevoel zou zeggen dat het niet zo nauw komt...

Bij lage frequenties kan ik me wel zeker voorstellen dat het van invloed kan gaan zijn. Denk je niet dat die baffle de zwakste zijde van je kast gaat worden? Misschien is een dubbel uitgevoerde baffle een idee, waarbij de binnenste vast gelijmd zit aan de kast??? Zodat effectief alleen de units ontkoppeld zijn? Dan moet je natuurlijk geen deuvels meer gebruiken, is dat wat je zoekt?

Oh, ik zelf zit te denken aan een grote sub-woofer, zeg even 35 x 50 x 200, met twee woofers redelijk in het midden. Het lijkt mij geinig als ik hier middels verwijderbare tussen schotten een gesloten kast, bas reflex en transmissie lijn van kan maken, zonder dat je dat aan de buiten kant zien. Daarvoor moet een zijde afneembaar zijn!!! Als ik van de zijkanten dan 'wings' kan maken, ben ik helemaal klaar. :lol:

Dus eigenlijk zoek ik een woofer (keer twee) die in meerdere configuraties gebruikt kan worden. Maar zo'n randconditie beperkt natuurlijk direct het best haalbare resultaat. :?

Groetjes,

Caratje
richard

Bericht door richard »

Roland schreef:
Hoi

Ik ga er wel eens wat mee bouwen de bedoeling is om trillingen van het chassis niet op de baffle over te dragen. Iemand nog een ander idee hoe je dit kan voorkomen andere rubbertjes ofzo? Ze zijn er vast.

groeten Roland
het chassis moet wel genoeg massa om zich heen hebben om de rectiekracht van de membraanbeweging op te vangen. Japanse zelfbouwers vangen dit soms op door het chassis in zware bronzen ringen te bevestigen.
Caratje
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Richard en Ronald,

Bracing direct achter de woofer, zodat de baffle bij de bron wordt gefixeerd naar de zijkanten en achterkant van de speaker. Zeg maar een redelijk open kubus, ribbe bijvoorbeeld 3/4 diameter van de woofer, die op vier hoeken de woofer ondersteunt.

Helemaal "los" ophangen zal moeilijk worden, de wet van behoud van impuls kun je niet omzeilen, bovendien heeft de fabrikant dit al geprobeerd middels die rubber rand. Met meer gewicht, zoals Richard vermeld, en weer een rubber afsluiting (luchtdicht + beweegbaar), zou je de randcondities van de fabrikant (goedkoop + licht) kunnen omzeilen.

Groetjes,

Caratje
Plaats reactie