TV units Seas

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

TV units Seas

Bericht door sphere »

Eigenlijk een vrij eenvoudige vraag. Kan je "zomaar" de afgeschermde versies van Seas drivers gebruiken voor bijv. een center of fronts die vlak naast een CRT staan? Of wordt dat toch het filter aanpassen?

Is uberhaupt de klankkleur van tweeter/woofer nog wel vergelijkbaar als je een unit magnetisch afschermt? Bij onderstaande units kan ik in de sheets op de Fs na niet zo bar veel verschil (1dB SPL) ontdekken.

27 TDFC
27 TDFC/TV
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

volgens verandert er niks aan een speaker. als je een bucking magneet toepast?

en als er iets verandert, is het hoorbaar?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je alleen een magneet toepast dan vernderen de TS parameters wat, met een magneet en afschermkap vrijwel niet [Hobby Hifi HT special]
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

[Hobby Hifi HT special]
Is dat een blad dat ik nog niet ken? Niet eerder van gehoord.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
[Hobby Hifi HT special]
Is dat een blad dat ik nog niet ken? Niet eerder van gehoord.
de Hobby Hifi heeft een keer een special uitgebracht over thuis bios speakers, die bedoelde ik http://www.hobbyhifi.de/Archiv/HOBBY_Hi ... zial_.html
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Mij ontgaat het verschil tussen magneet en magneet met afschermkap. Ik dacht dat je magneten alleen kon afschermen met andere, tegengestelde magneten en dat stukken metaal er niet of nauwelijks invloed op hadden (magnetische velden).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het is de combinatie van tegenmagneet en afschermkap die t m doet, ik zal ff zoeken of ik een plaatje kan vinden
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

sphere schreef:
Ik dacht dat je magneten alleen kon afschermen met andere, tegengestelde magneten en dat stukken metaal er niet of nauwelijks invloed op hadden (magnetische velden).

Is geen gewoon metaal, maar Mu-metaal (een legering van nikkel-ijzer-koper)
Mu-metaal buigt magnetische straling af en in dit geval houdt het dus het magnetische veld tegen van de magneten.
http://www.vego.nl/4/m/m_270.htm schreef:
Mumetaal.

Een legering van ijzer en nikkel die een zeer hoge permeabiliteit heeft. Hierdoor heeft het metaal een zeer hoge magnetische weerstand en kan worden gebruikt om onderdelen af te schermen tegen externe magnetische velden. Vroeger bracht men rond de beeldbuis in een oscilloscoop een mantel van mumetaal aan, zodat de afbuiging van het apparaat niet beïnvloed kon worden door externe magnetische velden. Ook de gevoelige microfooningangen van goede mengtafels worden afgeschermd tegen de magnetische velden van bijvoorbeeld de voedingstrafo door een mumetalen plaat.
Plaats reactie