Pagina 1 van 13

Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: vr 10 aug 2012, 11:45
door Pjotr
Het bouwen op plankjes (breadboard) en ook helemaal zonder plankje als spinnenweb (wire to wire) is een oud ambacht. Leuk om dat eens te laten zien. Dit is een showcase topic voor dat soort kunsten.

________________________________________________________________________


Heb je even snel een subamp nodig om te testen maar je hebt alleen nog maar de losse onderdelen. Wat doe je dan? Een plankje MDF en wat ander spul uit de rommelbaken even een avondje door rauzen. Niks weken forumoverleg :mrgreen: Deze gisteravond even snel in elkaar geflanst:
Quickie_1.jpg
Quickie_2.jpg
380W in 8 ohm gebridged schoon aan de haak, moet wel gaan lukken. :D

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: vr 10 aug 2012, 11:53
door Fokko
Een gebalanceerd uitgevoerde Classic Three voorversterker. Naar het ontwerp van Triode Dick. Inmiddels zit hij in een metalen behuizing. Hij is bijna klaar, alleen de aansturing nog. Wacht nog op wat onderdelen, tegen die tijd weer foto's :D

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: vr 10 aug 2012, 12:30
door BertDB
Zal ook maar mijn duit in het zakje doen.

Voorversterkertje met een ECC99 in SRPP.
Schema naar de MCM mod 2C van Menno VDV.
Meer uitleg hier te vinden.
Vervorming zou prima zijn, al is mijn voedingsspanning net iets lager (160 ipv 200V) waardoor mijn werkpunt lager ligt in de scharen en dus meer vervorming zal geven.
Komt mede doordat er een weerstand in PI filter in de voeding zit waar al snel een 30V over valt.
Moet nog even meten hoe dat uitpakt. Klinkt in elk geval voortreffelijk, al is de versterking van 11x toch wat veel.
Ik moet 'em niet ver opendraaien (pot op 9u is voldoende) om meer dan voldoende power uit m'n eindversterker te krijgen..
Geen ruis noch brom te horen wat mij uitzonderlijk bevalt ! :goeie:
Meeste componenten had ik nog liggen van vroegere brouwsels. Enkel de buisjes heb ik nieuw moeten kopen :sure:
Toch fijn dat ik voor die 30€ dan toch nog een leuke voorversterker heb kunnen ineensteken.
Zou 'em wel graag proper afwerken. Deze keer geen buizen bovenaan het chassis maar een strakke behuizing van Modushop met buizen binnenin.
Met wat passen en meten (en een andere koelplaat zonder ventilator voor de gloeivoeding - die zwarte die op de achtergrond ligt) moet alles in een 230x280 kunnen fitten.
MK3_1850.jpg
MCML05-MOD-2C klein.jpg

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: za 11 aug 2012, 19:43
door EppeRRR
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sCm8YZEbVt8[/youtube]


Mijn testopstelling, werkte op een niet zo'n goede voeding verder perfect. Helaas na inbouw in een kastje ging het mis, fikt telkens een weerstand uit :(

November 2010 alweer, :shock:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 22:46
door ray5150
Is een houten kast ook goed ?
Deze is ongeveer 7 jaar geleden gebouwd, het is een Velleman IC versterker, een eigen voeding, en een Velleman inschakelvertraging / DC beveiliging.
RIMG0061 (Medium).JPG

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 8:49
door Vinculum
Hier mijn plankprojectje. 2 LM4780's, dus 4 kanaals.

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 9:03
door SuperR
Wil je iets tussen D3 en D4 doen? Die tabs mogen geen contact maken. Volgens mij zijn pin 1 en pin 4 (de tab) met elkaar verbonden.

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 9:12
door Vinculum
SuperR schreef:
Wil je iets tussen D3 en D4 doen? Die tabs mogen geen contact maken. Volgens mij zijn pin 1 en pin 4 (de tab) met elkaar verbonden.
Verkeerd topic?

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 9:20
door SuperR
Nee :)

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 11:04
door ray5150
Da's inderdaad een fijn recept voor een lekkere kortsluiting... :?

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 11:33
door knuisje
SuperR schreef:
Wil je iets tussen D3 en D4 doen? Die tabs mogen geen contact maken. Volgens mij zijn pin 1 en pin 4 (de tab) met elkaar verbonden.
Hoe kom je daar nou bij? Die diodes staan keurig los van elkaar. :roll:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 11:40
door sterremuur
Maar bij een stevige windvlaag, of als je wat rond zit te pielen in de versterker.... :?

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 11:52
door FR_Aad
Ik zie een trend.
Denk dat ik mijn Modushop aandelen maar verkoop. :lol:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 12:00
door hannesie
Mag het ook op een metalen plankje? :oops: :lol:
DSC_0341.jpg

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: di 28 aug 2012, 16:58
door Jerommel
Geen plankje, een accu.
YDA148 DX.JPG
Yamaha YDA148 chippie.
Belachelijk wat daar nog uit komt!
http://dx.com/p/93121

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: di 28 aug 2012, 17:42
door ray5150
Jerommel schreef:
Belachelijk wat daar nog uit komt!
Een Aardbeien-milkshake ? :mrgreen: :beer:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: di 28 aug 2012, 23:12
door RobertD
IMG_0755.JPG
Al een tijd geleden gebouwd en verbouwd. Als plankje verkocht (!) met een Darling versterker erop.
Speelt bromvrij.

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: do 30 aug 2012, 16:40
door Jerommel
ray5150 schreef:
Jerommel schreef:
Belachelijk wat daar nog uit komt!
Een Aardbeien-milkshake ? :mrgreen: :beer:
Helaas niet...
Niet eens een ardbei-kleurig lichtje, want ik heb het LEDje er verkeerd om in gesoldeerd... 8-[

Ik vind het wel straf dat zo'n chippie van ca. 4 x 6 x 1 mm op 15 Volt gewoon 2 x15 Watt @ 8 Ohm (10% THD) kan leveren.
:shock:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: do 30 aug 2012, 16:59
door ray5150
Eigenlijk hoort hier ook zo'n foto van die bijzondere DAC van 1000 Euro die op een (berken ?) plankje geleverd worden, hoe heten ze ook alweer ?

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: do 30 aug 2012, 17:08
door ds23man
Ik zit eigenlijk nog te wachten op een plankje bekleed met olifantenlullenleder en bavianenschaamharen kussentjes..... :mrgreen:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: do 30 aug 2012, 19:41
door audioot
dempt dat niet te veel? :rofl:
mvg
audioot

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: do 30 aug 2012, 20:12
door ds23man
audioot schreef:
dempt dat niet te veel? :rofl:
mvg
audioot
Hoe meer demping hoe beter toch???

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: do 30 aug 2012, 20:29
door Pjotr
ds23man schreef:
Ik zit eigenlijk nog te wachten op een plankje bekleed met olifantenlullenleder en bavianenschaamharen kussentjes..... :mrgreen:
En dan nog zeggen dat je niet met VooDoo bezig bent :roll:

Kun je wel zo'n Chinees yin-yang oscilloscoopje op de foto zetten maar dat helpt natuurlijk niks :rofl:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: do 30 aug 2012, 20:36
door ds23man
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Ik zit eigenlijk nog te wachten op een plankje bekleed met olifantenlullenleder en bavianenschaamharen kussentjes..... :mrgreen:
En dan nog zeggen dat je niet met VooDoo bezig bent :roll:

Kun je wel zo'n Chinees yin-yang oscilloscoopje op de foto zetten maar dat helpt natuurlijk niks :rofl:

Ik ga binnenkort Bio Stabil Audio producten op de markt brengen onder de merknaam BSA, mijn verschijning hier is slechts om ongemerkt dit nieuwe product te introduceren! :mrgreen:

Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase

Geplaatst: do 30 aug 2012, 20:44
door ds23man
bruno.jpg
bruno.jpg (9.67 KiB) 8899 keer bekeken
De beste man woont 6km bij vandaan, ik voel de straling......................................

Praise the Lord!!!!! I'm feeling how to make audio better!!!!!! Use BSA products and you will hear all the differences. Halleluja, let's pray...............