Ik zit eraan te denken om 2 woofers en 1 tweeter op 1 kanaal aan te sluiten. De woofer is zowel in 4 ohm als 8 ohm leverbaar. Als ik nou een 4 ohm woofer en een 8 ohm woofer in serie zet krijg ik 12 ohm. Laten we zeggen dat de tweeter die ik ga gebruiken (heb nog geen keuze gemaakt) 8 ohm is en parallel staat op de woofers. Dan zou de totale weerstand 4,8 ohm zijn volgens deze site http://www.bcae1.com/spkrmlti.htm.
Kan ik de woofers zo aansluiten? Of is het niet zo makkelijk. Woofer is trouwens de Monacor SP-60.
2 woofers en 1 tweeter op 1 kanaal aansluiten.
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2 woofers en 1 tweeter op 1 kanaal aansluiten.
Ik zou eerst eens iets lezen over een scheidingsfilter. Ik neem aan dat dit over een gewone luidspreker gaat, niet over een auto-installatie?
Re: 2 woofers en 1 tweeter op 1 kanaal aansluiten.
Meestal wil je dat allebei de woofers even hard gaan, dus dan moeten ze ook dezelfde impedantie hebben. Met 2x 8 ohm parallel krijg je 4 ohm.
Door het (scheidings)filter werkt de tweeter in een andere frequentiegebied dan de woofers. Wat versimpeld gezegd: je krijgt dus een impedantie van 4 ohm in het gebied waar de woofers werken en een impedantie van 8 ohm in het gebied waar de tweeter werkt.
Door het (scheidings)filter werkt de tweeter in een andere frequentiegebied dan de woofers. Wat versimpeld gezegd: je krijgt dus een impedantie van 4 ohm in het gebied waar de woofers werken en een impedantie van 8 ohm in het gebied waar de tweeter werkt.