Pagina 1 van 2
18 of 21" subwoofer
Geplaatst: za 28 jul 2012, 19:16
door Peertje
Waarom 18 of 21 inch?
Sja CSS SDX 15" is natuurlijk niet genoeg, dat begrijpen jullie toch ook?
Ik wil optisch mooie subwoofer die maar net in het baffle past qua afmetingen.
Gewenste kast grote voor 18 of 21": 100 liter a 130 liter max!
Diverse drivers opgezocht en in winisd gegooid. (20 stuks)
Er zijn een aantal drivers waar mijn oog op viel.
In de linker hoek, de 18 inchers:
-Mach 5 audio UXL-18
-TC-Sounds LMS Ultra
In de rechter hoek, de 21 duimers:
-Precision Devices PD 2150, redelijk makkelijk verkrijgbaar, 543 euro bij thomann
-Mach 5 audio 21" FTW
Gezien de goede simuleringen en goede reviews van de TC-Sounds LMS Ultra 18" ben ik wel verkocht van die driver.
En bovendien zeer mooi om te zien.
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-666
Iemand ervaring om die driver hier in nederland te krijgen?
Hebben jullie nog driver suggestie?
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: za 28 jul 2012, 20:03
door architect
goede vraag; zit zelf ook rond te neuzen hoe je nou het beste een goede kwaliteit laag kunt maken voor muziek. groot helpt om de uitslag te beperken. lastig om goede info te vinden; ik hoef natuurlijk niet heel veel volume in mijn woonkamer, een pro driver of toch een hifi? allemaal vragen.
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: za 28 jul 2012, 22:43
door bas focal m180
Een beetje van beide monacor SPH-450TC
TC Sounds LMS Ultra 5400 ga je bassreflex al snel richting 250liter netto , dus zonder kast en bracing .
Gesloten kan ook maar dan moet je het laag gaan boosten en zo iets gaan we dan niet aansturen met een lullig plate ampje hoor .
Ik wil optisch mooie subwoofer die maar net in het baffle past qua afmetingen.
Gewenste kast grote voor 18 of 21": 100 liter a 130 liter max!
Hoe laaaaag moet het gaan ?
Hoe lager hoe groter de kast .
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 0:41
door Peertje
bas focal m180 schreef:Een beetje van beide monacor SPH-450TC
sph-450tc.gif
TC Sounds LMS Ultra 5400 ga je bassreflex al snel richting 250liter netto , dus zonder kast en bracing .
Gesloten kan ook maar dan moet je het laag gaan boosten en zo iets gaan we dan niet aansturen met een lullig plate ampje hoor .
Ik wil optisch mooie subwoofer die maar net in het baffle past qua afmetingen.
Gewenste kast grote voor 18 of 21": 100 liter a 130 liter max!
Hoe laaaaag moet het gaan ?
Hoe lager hoe groter de kast .
De subs worden gesloten.
Hoe laag? Minstens het zelfde als mijn SDX15 subs in 100L
Ik denk niet dat de monacor in het zelfde rijtje past als bovenstaande voorbeelden.
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 9:04
door rho
De info die ik verkregen heb i.v.m. verzending van 1 enkele sub vanuit de USA (ook Parts Express) naar NL liet blijken dat het niet de moeite is. Ik was ook naar die TC Sounds aan het kijken (maar dan een 12" versie) en dan kwamen de verzend- en bijkomende kosten bijna even hoog uit als de kostprijs van de sub.
Wat is eigenlijk de hoofdreden om voor groot te gaan? Gaat je 15" niet luid genoeg of wil je beter geluid?
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 11:02
door morca
Waarom geen 2e unit erbij?
SDX is wel niet zo snel met het nieuwe type,maar links en recht,s een sdx15 zou ook niet verkeerd zijn
Jammer die van Vinnie is net verkocht,had je er 2 gehad ,is imo een mooi oplossing
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 12:45
door Peertje
morca schreef:Waarom geen 2e unit erbij?
Ik heb nu al 2 units, 2x een sdx15 met 2x 1000w amp
rho schreef:Wat is eigenlijk de hoofdreden om voor groot te gaan? Gaat je 15" niet luid genoeg of wil je beter geluid?
Ik wil graag optisch een mooiere subwoofer met een grote conus (18" of 21") die maar net in het baffle past.
rho schreef:De info die ik verkregen heb i.v.m. verzending van 1 enkele sub vanuit de USA (ook Parts Express) naar NL liet blijken dat het niet de moeite is. Ik was ook naar die TC Sounds aan het kijken (maar dan een 12" versie) en dan kwamen de verzend- en bijkomende kosten bijna even hoog uit als de kostprijs van de sub.
Een inkoop actie houden?
Voor de duidelijkheid:
Ik zoek
2x een 18 of 21 inch in een kleine gesloten behuizing van ongeveer 100 a 130 liter.
Deze moeten minimaal op het zelfde niveau liggen als 2x SDX15
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 13:06
door Henkjan
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 13:42
door rho
+1

Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 14:17
door Peertje
Na vergelijken is de PD2150 de beste PA woofer, voor hifi subwoofer toepassing.
Als het een sub voor muziek is lijkt me dit de beste keus. (grote motor, relatief licht membraan)
Nu worden de subs meestal voor films gebruikt, en luister graag op flink volume, de 2 rode clip lampje van de sub amp knipperen wel eens
Is het dan nog steeds de beste subwoofer?
ik heb gehoord dat conussen van pa woofers gaan kantelen / vervormen als ze flink belast worden?
Daarin tegen is de PD2150 wel lekker cheap, 1086 euro voor 2 stuks.
En mijn versterker heeft vermogen zat om ze aan te sturen en controleren, 2x700W 20-20khz @ 8 Ohm
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 18:40
door bas focal m180
Waar ik op let en wel handig om mee te nemen in keuze en ontwerp van je speaker is hoe luid wil je halen in het laag , want klein en gesloten is veel vermogen toe voegen .
bv outputt gesloten speaker in een te kleine kast bij 1 watt bij 30hz is bv 80db , +10 db is maal 10 aan vermogen , +20 db x100 +30db = x1000
110db wat al erg luid is vraagt wel om 1000watt
Monacor sph450tc doet 95db bij 30hz met 1watt wel in bassreflex .
115db daarvoor heb je maar 100watt nodig .
Ik wil alleen aangeven dat een hele grote subwoofer in een (hele)kleine behuizing om heel veel vermogen vraagt .
Gelukkig heb je dat ter beschikking .
ik heb gehoord dat conussen van pa woofers gaan kantelen / vervormen als ze flink belast worden?
Als ze ook in vochtige ruimtes worden gebruikt .
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 18:51
door Pjotr
Peertje schreef:
Als het een sub voor muziek is lijkt me dit de beste keus. (grote motor, relatief licht membraan)
Een grote motor is prima maar een licht membraan is van geen waarde als je hem in een kleine gesloten kast gaat stoppen. Daar wil je juist een wat zwaarder membraan zodat Fb niet al te hoog gaat worden. Een zwaarder membraan is doorgaans ook dikker en daarmee steviger --> minder doorbuigen t.g.v. de de tegendruk in de kast.
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: zo 29 jul 2012, 19:17
door architect
hoe maak je nou een goede sub voor muziek?
- speaker zo groot mogelijk, 18" veel gebruikt voor pro/pa, wellicht daardoor hoge prijs-kwaliteit verhouding
- veel oppervlak kan ook door meerdere speakers te gebruiken, xmax wordt dan minder belangrijk,
- bovengenoemde speaker heeft ook maar 10,5mm xmax, mijn gevoel zegt dan meer sd en minder xmax beter is dan andersom; minder vervorming dus, maar zijn hier ook onderzoeken van?
- grote gesloten kast
- . . .
interessante vraag : hoe maak je nou een goede sub voor muziek?
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: di 31 jul 2012, 11:00
door architect
peertje waar ben je?
misschien de vraag wat specifieker maken, ik neem je draadje maar even over
insteek
1. veel oppervlak is goed
2. meerdere kasten op verschillende plekken is goed
3. doel muziek met goed laag
4. budget nu 500 euro, in toekomst uitbreiden
vraag : welk kastontwerp past hierbij en hoeveel kasten?
welke speaker?
antwoord 1 : beter meerdere goedkope subspeakers, veel Sd/euro
antwoord 2 : hele dure subspeakers, deze route is kostbaar en een gebruikelijk antwoord, zie google
hoe kenmerkt zich een goede economisch efficiënte subwoofer?
- stalen chassis ipv gegoten aluminium
- pro ipv hifi?
- ventilatie achter spider?
- ventilatie poolkernboring?
welk kasttype?
antwoord 1 : gesloten, klinkt strak, geen gebruik maken van vertraagd geluid
antwoord 2 : open baffle, vraagt heel veel meer oppervlak en is ingewikkelder
antwoord 3 : basreflex, door gebruik energie achterzijde conus meer laag, maar met vertraging
welke kastafmetingen?
antwoord 1 : groter betekent dieper laag en minder versterkervermogen nodig
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 9:36
door bartsegers
Wellicht dat Eighteensound nog wat moois heeft!
deze 18" met bizarre powerhandling, en een xmax van 13,5mm, lage distortion, 300gr cone.
(wel een lage gevoeligheid, dat wel)
http://www.eighteensound.com/index.aspx ... le&pid=324
Ze hebben mooie units, die ook optisch wellicht in de smaak vallen.
BMs heeft ook een hele dikke trouwens.
Deze 18" met 19mm xmax, en een goed rendement.
Fs ligt ergens rond de 24hz, dus dat is een stuk lager dan de eighteensound.
(prijskaartje is wat hoog door neodymium)
http://bmsspeakers.com/fileadmin/bms-da ... 009_06.pdf
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 16:23
door rho
Dat levert best wel een leuke Vd op als je een 18"subs met een x-max van 19mm voorziet. (er zijn extremere voorbeelden maar die kosten nog een duit meer denk ik)
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 16:46
door TimVG
LMS 5400U is prestatie gezien de beste 18" sub voor thuisgebruik. Nadeel is de prijs, en bij overbelasting kan de konus vervormen, met ernstige gevolgen.
De Mach 5 18" en 21" subs zijn prijs/kwaliteit gezien een betere keuze geloof ik.. de UXL loopt niet ver achter de LMS ultra, de FTW zal de ultra waarschijnlijk evenaren (overtreffen?) maar ik denk dat een grotere kist nodig zal zijn voor die driver.
In Italië is ook de sundown ZV3 18 (
http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=41) verkrijgbaar voor €560 incl. verzenden naar de lage landen.
De Mach 5 heb ik ook overwogen, maar de bouwkwaliteit van de Sundown is beter. De UXL presteert wel iets beter, maar er zijn blijkbaar wat problemen geweest met quality control en schade bij aankomst.. Liever op zeker, voor garantie is kopen in de EU ook wat makkelijker..
Groetjes
Tim
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 17:14
door Peertje
architect: ik ben/was druk bezig met andere dingen zodat dit niet mijn volle aandacht had.
TimVG schreef:LMS 5400U is prestatie gezien de beste 18" sub voor thuisgebruik. Nadeel is de prijs, en bij overbelasting kan de konus vervormen, met ernstige gevolgen.
De Mach 5 18" en 21" subs zijn prijs/kwaliteit gezien een betere keuze geloof ik.. de UXL loopt niet ver achter de LMS ultra, de FTW zal de ultra waarschijnlijk evenaren (overtreffen?) maar ik denk dat een grotere kist nodig zal zijn voor die driver.
In Italië is ook de sundown ZV3 18 (
http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=41) verkrijgbaar voor €560 incl. verzenden naar de lage landen.
De Mach 5 heb ik ook overwogen, maar de bouwkwaliteit van de Sundown is beter. De UXL presteert wel iets beter, maar er zijn blijkbaar wat problemen geweest met quality control en schade bij aankomst.. Liever op zeker, voor garantie is kopen in de EU ook wat makkelijker..
Groetjes
Tim
Hoi Tim,
De sundown driver was bij mij nog niet bekend, bedankt voor je tip.
Ik zal deze morgen eens door winISD heen halen, kijken wat hij doet.
Persoonlijk vind ik de LMS 5400 ultra ook erg aan de stevige prijs.
De FTW 21" is in de zelfde kast vergelijkbaar met de LMS ultra, hij heeft wel meer output als ik de kast grote maak, maar die ik juist niet wil.
Pjotr schreef:Peertje schreef:
Als het een sub voor muziek is lijkt me dit de beste keus. (grote motor, relatief licht membraan)
Een grote motor is prima maar een licht membraan is van geen waarde als je hem in een kleine gesloten kast gaat stoppen. Daar wil je juist een wat zwaarder membraan zodat Fb niet al te hoog gaat worden. Een zwaarder membraan is doorgaans ook dikker en daarmee steviger --> minder doorbuigen t.g.v. de de tegendruk in de kast.
Bedankt voor het melden, zijn er ook testen van een pa driver vs een hifi driver.
Bijvoorbeeld 12" hifi vs 18" pa, en 15" of 18" hifi tegen 21" hifi, bij voorkeur de PD2150?
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 17:39
door rho
TimVG schreef:LMS 5400U is prestatie gezien de beste 18" sub voor thuisgebruik.
Waar baseer je die uitspraak op?
Welke parameters neem je in overweging?
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 17:46
door Ronkel
Als je laag wilt zou ik geen pro driver nemen met een heel hoog rendement. Bovendien is de Fs meestal veel te hoog. Dat soort drivers zijn niet gemaakt om laag te gaan. In 120 liter haalt die 18sound slechts een Fb van 53 Hz met Qtc 0,59.
Als je een 18" driver wilt die redelijk laag gaat in 120 liter zul je moeten zoeken naar iets met een enorme bewegende massa en extreem sterke aandrijving. Als je een Fc wilt van 30 Hz in 120 liter moet je bij een 18" driver al ca. 500 gram bewegende massa hebben...
Met een geschikte 15" driver maak je meer kans om diep te gaan in 120 liter, maar ook dan geldt dat je iets moet hebben met een behoorlijke Mms en Bl.
Ik zou dus gaan zoeken in de typische zware woofers met zwaar membraan, grote magneet en soepele, brede rolrand.
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 17:52
door TimVG
Op zowat alle objectieve testen/metingen van 18" subs, de LMS 5400 is gewoon een bewezen driver voor gesloten kisten.
Kist kan klein (100l), vervorming blijft laag en hoog SPL.. Duur, dat wel
http://www.data-bass.com/data?page=system&id=3&mset=35
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -100l.html
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 17:53
door ds23man
En dan kom je uit op de JBL 2235 die niet meer gemaakt wordt, Fs 19Hz.
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 18:01
door architect
goede vraag.
...en als de kast groter mag en uiteraard gesloten ivm met strak voor muziek, welke speakers is dan de beste keuze?
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 18:02
door Ronkel
Die LMS 5400 lijkt me behoorlijk geschikt. 500 gram bewegende massa, hoge Bl en hoge Qms. In 120 liter Fc 36 Hz, Qtc 0,57.
EDIT: Ding is wel kneiterduur, dat zal > 1000 euro kosten om hier te krijgen denk ik.
Re: 18 of 21" subwoofer
Geplaatst: vr 03 aug 2012, 18:03
door Ronkel
architect schreef:goede vraag.
...en als de kast groter mag en uiteraard gesloten ivm met strak vor muziek, welke speakers is dan de beste keuze?
Ligt eraan hoe laag je wilt, hoe groot de kast mag, welk formaat driver je wilt... maar als je laag wilt gaan bovengenoemde criteria meestal wel op.