Sterngeerdet aka star-grounded

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Roland
Contacteer:

Sterngeerdet aka star-grounded

Bericht door Roland »

Hoi

Op mijn zoektocht naar kleine verbeteringen in wisselfilters kwam ik deze tegen: een star grounded wissel filter, dit houdt in dat je alle min punten op 1 plek laat samenkomen. Ik heb maar twee fabrikanten kunnen vinden die deze techniek gebruiken. Een daarvan is audio physic / sonics van ontwerper Joachim Gerhard.
http://www.stereoplay.de/sixcms/media.p ... Alegra.pdf
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd? zin of onzin.

Groeten Roland
JuuL

Bericht door JuuL »

Sterpunten is zeker geen onzin, hierdoor zorg je dat de stromen goed gescheiden blijven. Als dit bij de versterker niet goed is gedaan krijg je bijv brom. Bij alle (normale) versterkers is hier rekening mee gehouden.

Voor een filter kan dit ook vooruitgang bieden, het sterpunt flink dik maken zodat de gemeenschappelijke impedantie zo klein mogelijk is.

Maar de voordelen van sterpunten zul je veel meer merken bij de versterker zelf bijvoorbeeld. Het zal vast wel wat beter meten zo'n sterpunt bij zo'n filter maar of je het hoort?

Daarintegen merk je sterpunten veel meer bij actief filteren, daar moet het echt goed zijn.
weidok

Bericht door weidok »

He dat komt mij bekent voor zeg...
heb 2 jaar geleden de filters in elkaar geknutseld..
Hardwired op gaatjesboord.. met Tritec spoelen... !!!
van de Hammer Dynamics ..
Heb de schets die ik heb gemaakt even bekeken.
Alle minpunten zitten bijelkaar
Alle pluspunten beginnen ook bijelkaar..
Is een star grounded filter .. :wink: :wink:

Of zo'n filter voordelen heeft .. weet ik niet ?
JuuL

Bericht door JuuL »

Pluspunten bij elkaar is overbodig, door de minpunten goed bij elkaar te nemen zorg je er al voor dat de stromen niet door elkaar kunnen gaan.

Maar goed, ik denk dat het weinig nut heeft bij een passief filter.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik heb nog een exotische tweak gevonden voor filter opbouw, de buitenste wikkeling van de spoelen aan het min punt leggen en de binnenste wikkeling aan het pluspunt. Dit zou bescherming bieden tegen electrische velden. Heeft iemand hier mischien wat meer informatie over? of een link naar dit verschijnsel? Heeft iemand nog andere tips in de categorie: het lijkt me sterk dat je dat kan horen maar er zit theoretisch wel wat in?

Groeten Roland
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”