Moderne Buizenversterker met PCL86's.
Moderator: Beheerdersteam
Moderne Buizenversterker met PCL86's.
Modern is alles behalve de buizen (mijn data-sheets stammen uit 1961):
-standaard print-uitgangstrafo.
-alle voedingsspanningen (ook de gloei) uit één gelijkgerichte 230Vac (na standaard scheidingstrafo) met een schakelende voeding.
-geen knollen van (ont)koppelcondensatoren en vermogensweerstanden (>1/4W).
-compacte printplaat. Mijn simulaties laten een -3dB bandbreedte zien van 17Hz tot 40kHz zonder overall-tegenkoppeling.
Bij een (instelbare) ruststroom van 2x35mA blijft ie tot 1W in klasse-A en in AB komt er ruim meer dan 10W uit.
Maar voordat ik 'm ga bouwen, hoor ik graag reacties van ervaren buizenbouwers, om eventuele instinkers te voorkomen.
Er is al uitgebreid gediscussieerd op http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15672 over het hoe en waarom van zo'n ontwerp, dus lees dit a.u.b. voordat je reageert.
-standaard print-uitgangstrafo.
-alle voedingsspanningen (ook de gloei) uit één gelijkgerichte 230Vac (na standaard scheidingstrafo) met een schakelende voeding.
-geen knollen van (ont)koppelcondensatoren en vermogensweerstanden (>1/4W).
-compacte printplaat. Mijn simulaties laten een -3dB bandbreedte zien van 17Hz tot 40kHz zonder overall-tegenkoppeling.
Bij een (instelbare) ruststroom van 2x35mA blijft ie tot 1W in klasse-A en in AB komt er ruim meer dan 10W uit.
Maar voordat ik 'm ga bouwen, hoor ik graag reacties van ervaren buizenbouwers, om eventuele instinkers te voorkomen.
Er is al uitgebreid gediscussieerd op http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15672 over het hoe en waarom van zo'n ontwerp, dus lees dit a.u.b. voordat je reageert.
Re: Moderne Buizenversterker met PCL86's.
Leuk gepuzzeld de laatste tijd
Om HF-oscillaties te voorkomen met die steile eindbuizen worden er meestal stopweerstanden tussen stuurrooster (1k) en rest gezet,idem voor het schermrooster (100ohm).
De stroom voor de eindbuizen wordt voornamelijk bepaald door Vp en I1 en ook iets door Vn,moeten wel stabiel zijn.
Hoe had je I1 willen doen ?
De instelling van de triodes bevallen me maar matig.Komt goed 70V over bij 1mA,om 10V te zakken moet Vg al naar 0V,wel erg krap.
Met een triode die het vertikt gaat het rooster van de penthode naar 18V,geeft wel erg veel stroom
.
Waarom die tranistors
,de triodes met een µ van 100 kunnen het best alleen af
.
Tijdje geleden ook al met zoiets bezig geweest,o.a. toe Aat met z'n ELL80 begon te stoeien.
Leverde toen het volgende op,
Anne
Om HF-oscillaties te voorkomen met die steile eindbuizen worden er meestal stopweerstanden tussen stuurrooster (1k) en rest gezet,idem voor het schermrooster (100ohm).
De stroom voor de eindbuizen wordt voornamelijk bepaald door Vp en I1 en ook iets door Vn,moeten wel stabiel zijn.
Hoe had je I1 willen doen ?
De instelling van de triodes bevallen me maar matig.Komt goed 70V over bij 1mA,om 10V te zakken moet Vg al naar 0V,wel erg krap.
Met een triode die het vertikt gaat het rooster van de penthode naar 18V,geeft wel erg veel stroom
Waarom die tranistors
Tijdje geleden ook al met zoiets bezig geweest,o.a. toe Aat met z'n ELL80 begon te stoeien.
Leverde toen het volgende op,
Anne
Ook een zonder dat de LS op 90V boven massa zit,met tegenkoppeling.
Bi die eerste kan de LS wel op massa-pot. met een afzonderlijke wikkeling op de UGT voor de kathodes,niet erg gangbaar.
En voeding erbij,anders is het maar de helft.Wel niet van de schakelende soort
.
Anne
Bi die eerste kan de LS wel op massa-pot. met een afzonderlijke wikkeling op de UGT voor de kathodes,niet erg gangbaar.
En voeding erbij,anders is het maar de helft.Wel niet van de schakelende soort
Anne
En wat voor een geschakelde voeding had je dan in gedachte want de meeste geven zoveel storing dat dit het buizen geluid niet ten goede komt-alle voedingsspanningen (ook de gloei) uit één gelijkgerichte 230Vac (na standaard scheidingstrafo) met een schakelende voeding.
De schakelende voeding is het geheim van de smid, ik ontwerp en bouw ze al 35 jaar en daar komt inderdaad veel bij kijken.
Maar duur wordt ie niet en buizen zijn eigenlijk een ideale belasting voor SMPS's met hun vrijwel constante stroomopname.
Ah!buis bedankt voor de tips, de stopweerstanden had ik ook al in gedachte.
De ingangstransistoren zitten er om de sprong van nul naar de negatieve Vg van de triodes te maken, zonder koppel C's.
De triode's gaan eerder (soft)clippen dan de transistoren, zodat het buizenkarakter behouden blijft.
De luidspreker-uitgangen staan zo ook gewoon rond nul, net als de ingang.
De instelbare stroombron wordt waarschijnlijk uitgevoerd met een FET.
Ik zet de gloei van de buizen in serie, die van de triode en pentode in een PCL86 staan al in serie!, zodat als er een het begeeft de rest er ook mee stopt, lijkt me voldoende beveiliging.
Maar duur wordt ie niet en buizen zijn eigenlijk een ideale belasting voor SMPS's met hun vrijwel constante stroomopname.
Ah!buis bedankt voor de tips, de stopweerstanden had ik ook al in gedachte.
De ingangstransistoren zitten er om de sprong van nul naar de negatieve Vg van de triodes te maken, zonder koppel C's.
De triode's gaan eerder (soft)clippen dan de transistoren, zodat het buizenkarakter behouden blijft.
De luidspreker-uitgangen staan zo ook gewoon rond nul, net als de ingang.
De instelbare stroombron wordt waarschijnlijk uitgevoerd met een FET.
Ik zet de gloei van de buizen in serie, die van de triode en pentode in een PCL86 staan al in serie!, zodat als er een het begeeft de rest er ook mee stopt, lijkt me voldoende beveiliging.
Nog wel een bedenking bij die gloeidraad met (HF)wisselspanning erop.De kathodes zitten niet aan de massa zodat de gloei/kathode capaciteit die wisselspanning binnenhaalt,vooral bij de triode is dat kwalijk.Vermoed dat het nodig zal zijn de gloeistroom gelijk te richten/af te vlakken (stabiliseren ?)
Anne
Anne
Zo deden ze dat ook in tv toestellen maar ik neem aan net als wat Anne al heeft opgemerkt dat dit DC spanning gaat worden om te voorkomen dat Cathodes worden meegeslingerd op de gloei FRQIk zet de gloei van de buizen in serie, die van de triode en pentode in een PCL86 staan al in serie!, zodat als er een het begeeft de rest er ook mee stopt, lijkt me voldoende beveiliging
Ik ben benieuwd hoe je voeding eruit gaat zien.
Die heb ik ook maar ook nog één uit 1968 1969(mijn data-sheets stammen uit 1961):
- Bijlagen
-
- PCL86-philips-1.pdf
- (280.52 KiB) 68 keer gedownload
Je kunt beter ook de gegevens van de ECL86 bekijken.Die buis is,op de gloei na,hetzelfde.
Daar vind je instellingen op 250V en 300V.Omdat de PCL86 bedoelt is voor voeding zonder trafo,zo de netspanning gelijkgericht,krijg je daar cijfers bij 200V en 230V.
Anne
Daar vind je instellingen op 250V en 300V.Omdat de PCL86 bedoelt is voor voeding zonder trafo,zo de netspanning gelijkgericht,krijg je daar cijfers bij 200V en 230V.
Anne
Das helemaal waar mischien toch voor de meeste ook handiger om ook in verband met de gloei meteen de ECL86 te kopen.
Maar toch kwamen ze met rechtstreekse voeding toch nog op zo'n 270 V altans volgens de tek. van meneertje philips
Maar toch kwamen ze met rechtstreekse voeding toch nog op zo'n 270 V altans volgens de tek. van meneertje philips
- Bijlagen
-
- ECL86-philips-1.pdf
- (344.17 KiB) 74 keer gedownload
-
- ECL86-philips-2.pdf
- (554.53 KiB) 57 keer gedownload
Om een hoop misverstanden te voorkomen, hierbij mijn voorlopige voeding:
Ik heb de elco's een factor 10 kleiner genomen, zodat je nog wat ziet gebeuren, anders krijg je alleen rechte lijnen.
Va wordt belast met 100mA, wat aan de hoge kant is, mijn simulaties laten zien dat bij een ruststroom van 2x20mA de eindtrap eigenlijk beter werkt.
Vp en Vn worden met 10mA belast, wat ook aan de hoge kant is.
De spanning over de gloeidraden is V(p,h) en de gloeistroom bedraagt 300mA.
De 100kHz-rimpel is eigenlijk alleen te zien aan dikkere lijnen.
De PWM-bron is in de praktijk een NCP1200P100 IC'tje van ca. 1 euro, wat tegenwoordig in veel AC/DC-adapters tot 100W zit. Dit IC bevat allerlei beveiligingen en kan direct uit de gelijkgerichte netspanning gevoed worden.
Va wordt belast met 100mA, wat aan de hoge kant is, mijn simulaties laten zien dat bij een ruststroom van 2x20mA de eindtrap eigenlijk beter werkt.
Vp en Vn worden met 10mA belast, wat ook aan de hoge kant is.
De spanning over de gloeidraden is V(p,h) en de gloeistroom bedraagt 300mA.
De 100kHz-rimpel is eigenlijk alleen te zien aan dikkere lijnen.
De PWM-bron is in de praktijk een NCP1200P100 IC'tje van ca. 1 euro, wat tegenwoordig in veel AC/DC-adapters tot 100W zit. Dit IC bevat allerlei beveiligingen en kan direct uit de gelijkgerichte netspanning gevoed worden.
De gloeidraad van P buizen is ontworpen voor stroomvoeding om er het het juiste gloeivermogen in te stoppen. Voedt die dingen dan ook uit een stroombron.
Dit i.t.t. E buizen waarvan de gloeidraad juist gemaakt is voor spanningsvoeding.
Dit i.t.t. E buizen waarvan de gloeidraad juist gemaakt is voor spanningsvoeding.
In principe klopt het wel,zijn voor 300mA
,maar zo erg is dat ook weer niet en met twee in serie is de een de stroombron voor de ander
.
Maar ik zie een veel groter probleem.De eindversterker en de schakelende voeding staan in serie,geen verbruik door de versterker is geen gloeistroom,geen gloeistroom geen verbruik
Anne
Maar ik zie een veel groter probleem.De eindversterker en de schakelende voeding staan in serie,geen verbruik door de versterker is geen gloeistroom,geen gloeistroom geen verbruik
Anne
Het wordt tijd dat hij zijn simulaties in een werkend prototype gaat omzetten zodat alle kinks aan het licht komen.
Daar hebben we Bart voornl3prc schreef:Het wordt tijd dat hij zijn simulaties in een werkend prototype gaat omzetten zodat alle kinks aan het licht komen.
Maar vertel, wat weet jij beter hierover?
Mijn grootste zorg is die blokgolf van die generator.
Ik ben bang dat die heel veel ruis tot gevolg gaat hebben.
Ik ben bang dat die heel veel ruis tot gevolg gaat hebben.
Als dat goed gedaan wordt en goed afgefilterd, hoeft dat geen probleem te zijn. Krijg van Mtb wel de indruk dat ie weet wat ie doet.
Ik heb zelf destijds 48V phantom microfoon voedingen gemaakt met een PWM converter vanuit een 9V batterijtje voor op locatie. Dat ging prima. En als het ergens kritisch komt is het wel bij die lage microfoon signalen. Het kan dus wel.
Ik heb zelf destijds 48V phantom microfoon voedingen gemaakt met een PWM converter vanuit een 9V batterijtje voor op locatie. Dat ging prima. En als het ergens kritisch komt is het wel bij die lage microfoon signalen. Het kan dus wel.
Vraag me ook af hoe die PWM geregeld gaat worden.Voor de max.stroom is dat vanaf R2.Maar om de gloeispanning op de juiste waarde te krijgen (houden) moet er een terugmelding van een deel dat ruim 80V boven voornoemde PWM hangt.Is nog wel het een en ander voor nodig.
Anne
Anne
Ik zie ook wel wat gevaren in dit ontwerp namelijk dat je niet meer gescheiden bent van het lichtnet dit lijkt mij toch levensgevaarlijk.
Volgens mij is dat ook de reden dat je een trafo gebruikt.
Volgens mij is dat ook de reden dat je een trafo gebruikt.
Dat dat snap ik ook niet helemaal.
Met een Topswitch-II 3-poter van Power Integrations gooi je zo een geïsoleerde fly-back van 50 - 100W in elkaar.
Met een Topswitch-II 3-poter van Power Integrations gooi je zo een geïsoleerde fly-back van 50 - 100W in elkaar.
Als er dan toch geen scheiding is heb je volgens mij die moeilijke voeding niet eens nodig.
Maar ik blijf erbij dat ik het gevaarlijk vindt!
Maar ik blijf erbij dat ik het gevaarlijk vindt!
Ha Anne,Ah!buis schreef:In principe klopt het wel,zijn voor 300mA,maar zo erg is dat ook weer niet en met twee in serie is de een de stroombron voor de ander
![]()
.
Mijn ervaring met die P buizen is dat het stukje gloeidraad wat uit de kathode steekt een tijdje erg fel oplicht bij aansteken als je ze met spanning voedt, ook al heb je er een paar in serie staan. Dat brandt dan eerder dan nodig is door op den duur.
Dat fel oplichten van de gloei gebeurde in tv´s ook en ik heb nog nooit een buis gehad waar de gloeidraad van was doorgebrand hier stonden alle buizen in serie op de toen nog 220 volt
Dus denk ik dat dit nu niet echt een probleem gaat worden.
Dus denk ik dat dit nu niet echt een probleem gaat worden.
In een TV zat er altijd nog een grote weerstand voor die de stroom begrensde. Als je ze direct op een spanningsbron zet loopt die stroom in het begin veel hoger op. Nou ja, zo'n vaart loopt dat ook weer niet en bovendien stonden de meeste buizen in een TV dermate op hun tenen dat ze sowieso niet langer dan een 1000 uur meegingen. In een audio versterker kunnen ze mits ordentelijk ingesteld, makkelijk een 5000 uur halen. Dus als je de mogelijkheid hebt zoals hier, waarom zou je het dan laten om P-buizen uit een stroombron te voeden?
Voor een goede uitleg over schakelende voedingen, verwijs ik graag naar http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 5868.lynkx, dat je voor €1,20 kan downloaden.
Ik gebruik een buck(stepdown)-converter voor Va en een flyback-converter voor Vh en Vp, in één.
Dit soort converters zijn in principe stroombronnen, waar de spanning afhankelijk van de belastingsweerstand wordt bepaald en tegengekoppeld.
Omdat dit een hobby-project is, ga ik uit van een standaard 230V-scheidingstrafo van een paar tientjes, zodat je geen problemen hebt met EMC en dat het SMPS-trafo'tje ook niet aan allerlei strenge eisen hoeft te voldoen, die kan je dan makkelijk zelf wikkelen.
Er komt een eenvoudige tegenkoppeling in met een opto-coupler van een halve euro, om het potentiaalverschil van ca. 90V te overbruggen, zie ook http://search.datasheetcatalog.net/key/NCP1200.
Ik gebruik een buck(stepdown)-converter voor Va en een flyback-converter voor Vh en Vp, in één.
Dit soort converters zijn in principe stroombronnen, waar de spanning afhankelijk van de belastingsweerstand wordt bepaald en tegengekoppeld.
Omdat dit een hobby-project is, ga ik uit van een standaard 230V-scheidingstrafo van een paar tientjes, zodat je geen problemen hebt met EMC en dat het SMPS-trafo'tje ook niet aan allerlei strenge eisen hoeft te voldoen, die kan je dan makkelijk zelf wikkelen.
Er komt een eenvoudige tegenkoppeling in met een opto-coupler van een halve euro, om het potentiaalverschil van ca. 90V te overbruggen, zie ook http://search.datasheetcatalog.net/key/NCP1200.
Laatst gewijzigd door mtb op ma 02 jul 2012, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou het zal wel maar ik vind het een beetje krom geredeneerd: Eerst een scheidingstrafo van een paar tientjes en dan een SMPS? Gooi er dan gelijk een ordentelijke buizentrafo in van een paar tientjes.
Overigens voor iemand met 30 jaar ervaring met SMPS is het toch een fluitje van een cent om even een ordentelijke fly-back trafo uit te rekenen en te wikkelen?
Dat kan ik zelfs
Hoe je het ook verzint, voor nabouwen blijft zoiets toch voorbehouden aan een enkeling.
Overigens voor iemand met 30 jaar ervaring met SMPS is het toch een fluitje van een cent om even een ordentelijke fly-back trafo uit te rekenen en te wikkelen?