Peerless xls10 maar welke
Moderator: Beheerdersteam
Peerless xls10 maar welke
Hallo Allemaal,
Heb op marktplaats een Peerless xls10 + radiator gekocht.
De radiator is 265 g.
Het ideale volume is volgens mij ongeveer 30 l.
Nu kan ik op internet 3 ontwerpen vinden van een sub met deze combinatie (allemaal ongeveer 30l).
1/ XA10S
De woofer en radiator zitten boven elkaar
http://goemichel.de/XA10S.PDF
2/ Cinema sub 6
De woofer zit aan de voorkant. De radiator aan de zijkant
http://www.speakerland.nl/paginas/artic ... -mkii.html
3/ Vikash zijn sub
Radiator aan de onderkant. De woofer zit aan de voorkant.
http://www.vikash.info/audio/xls10/
Is er volgens jullie een verschil tussen deze ontwerpen of is het puur cosmetisch.
Of is de een beter dan de ander?
Heb op marktplaats een Peerless xls10 + radiator gekocht.
De radiator is 265 g.
Het ideale volume is volgens mij ongeveer 30 l.
Nu kan ik op internet 3 ontwerpen vinden van een sub met deze combinatie (allemaal ongeveer 30l).
1/ XA10S
De woofer en radiator zitten boven elkaar
http://goemichel.de/XA10S.PDF
2/ Cinema sub 6
De woofer zit aan de voorkant. De radiator aan de zijkant
http://www.speakerland.nl/paginas/artic ... -mkii.html
3/ Vikash zijn sub
Radiator aan de onderkant. De woofer zit aan de voorkant.
http://www.vikash.info/audio/xls10/
Is er volgens jullie een verschil tussen deze ontwerpen of is het puur cosmetisch.
Of is de een beter dan de ander?
Re: Peerless xls10 maar welke
Die Vikash zou ik niet doen. Als de PR gaat doorhangen dan kan je problemen krijgen met de X-max. Een PR hoort eigenlijk verticaal te staan (met de as door het midden van het membraan dus horizontaal).
Die andere 2 zijn eerder esthetische keuzes.
Die andere 2 zijn eerder esthetische keuzes.
Re: Peerless xls10 maar welke
Je kan wel de actieve unit naar de bodem laten stralen, dan kun je de passieve unit horizontaal houden.rho schreef:Die Vikash zou ik niet doen. Als de PR gaat doorhangen dan kan je problemen krijgen met de X-max. Een PR hoort eigenlijk verticaal te staan (met de as door het midden van het membraan dus horizontaal).
Die andere 2 zijn eerder esthetische keuzes.
Re: Peerless xls10 maar welke
Bedankt voor de info.
Heeft iemand misschien een tekening van die cinema sub 6?
Heeft iemand misschien een tekening van die cinema sub 6?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Peerless xls10 maar welke
Dat gaat om een commerciëel bouwpakket. Even Ruud van Speakerland benaderen, of gewoon zelf een cubus van vergelijkbare afmetingen tekenen, waarin je 2 montage-openingen en voldoende bracing aanbrengt.
Re: Peerless xls10 maar welke
Kijk hier eens: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49463.0OldSkool schreef:Het gaat mij eigenlijk om de versteveging hoe die eruit ziet.
Ik vraag me wel af of het überhaupt nodig is om bracing toe te passen als de wanddikte 40mm is, ik zou het iig niet overdrijven en een enkel balkje van 20x20mm tussen bodem en plafond plaatsen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Peerless xls10 maar welke
Uit de afwijkende maten in dat topic is af te leiden dat oorspronkelijk 25mm MDF wordt gebruikt. Dat komt neer op voor de 30 x 30 x 35cm voor de inwendige afmetingen , en een netto kastinhoud van 31,5 liter.
Bij zulke beperkte afmetingen en 40mm dikke wanden lijkt bracing inderdaad wat overbodig, al is het een kleinigheidje om inderdaad dat balkje tussen tegenoverliggende wanden te plaatsen. Met name als je minder dik MDF gebruikt.
Bij zulke beperkte afmetingen en 40mm dikke wanden lijkt bracing inderdaad wat overbodig, al is het een kleinigheidje om inderdaad dat balkje tussen tegenoverliggende wanden te plaatsen. Met name als je minder dik MDF gebruikt.
