Pagina 1 van 3

6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: zo 24 jun 2012, 18:01
door democles
MOD door Marp: verwijderde topicinhoud teruggeplaatst
Had nog een aantal 6N23P buizen liggen,ze zeggen,de russische variant van de E88Cc,

Wilde de 6N23P in srpp met de 6N6P als kathode volger,,zoeken op het net heeft weinig opgeleverd,,[of je moet goed zijn in Russisch of Frans :-s ]

Heb nog een trafo staan met 230V/1A secondair ,[gelijkrichting zal met diodes worden uitgevoerd]

Het gaat hier dus over een voorversterker...


Heeft een mede forumlid misschien een idee,,?

Al vast bedankt.......................... :mrgreen:

http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6n23p.html

Heb ook de 6N23P-EV versies........................ In de ,,classic one,,voorversterker klonken ze erg mooi,maar met de 250v,die daar op de anodes staat,volgens mij iets te veel van het goeie,gezien de spec,s.................. :mrgreen:

Re: 6N23P in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 0:14
door democles
x

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 15:04
door nl3prc
XXX

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 15:34
door Vinculum
Gaat alles goed hier?

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 15:52
door FR_Aad
Hoor ik tromgeroffel :?:

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 15:56
door democles
Sorry,lui

Heb Henkjan gevraagd het onderwerp te verwijderen,iv.m. geen reakties...............

Zal nog even verder zoeken,wat ik met die 6N23P,s ga doen

De xxx,komen van mij.............. :-s

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 16:03
door nl3prc
Ja ik zat al te kijken kon me al niet meer herinenren dat ik me er op had aangemeld
wel snel weer verwijderd zo lang stond hij er dacht ik nog niet.

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 16:04
door FR_Aad
Ik denk hier komt wat spannends.
Ik ruim het bier en de chips wel weer op :(

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 16:20
door nl3prc
Hoeveel van die buizen heb je

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 16:23
door democles
Stuk of 40,,,,,,,,,,,,waaronder ook de EV types

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 16:30
door ray5150
Ik vind het erg overdreven om een onderwerp te gaan wissen, omdat er toevallig (nog) geen reacties op gekomen zijn. :?
Ik had het gelezen, maar kon geen zinnig antwoord geven, simpelweg omdat ik niet genoeg verstand van buizen heb. en nog nooit van dat type gehoord had. het is dan ook geen EL84 of ECC83.
Je moet dan gewoon mazzel hebben dat mensen als Aatv of Ah!buis je topic en vragen lezen, die hebben veel verstand van dat soort (aparte) types.
Niet iedereen zit iedere vrije minuut achter de computer.... :wink:

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 16:33
door democles
Ray,je hebt gelijk,,,de 6N23P is te onbekend,vandaar dat ik de boel gewist heb,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Had het beter via een andere weg moeten doen,gezien de reacties die nu loskomen....................... :(

Het onderwerp maar gewoon laten staan vond ik ook niks.........................

Re: x

Geplaatst: di 26 jun 2012, 17:44
door Henkjan
ray5150 schreef:
Ik vind het erg overdreven om een onderwerp te gaan wissen, omdat er toevallig (nog) geen reacties op gekomen zijn. :?
dat doen we dus ook niet 8)

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 19:19
door democles
Oke,Henkjan,laat dan maar staan,,,

Geen zin in een nutteloze ellenlange discussie..........................

Nogmaals sorry,wist niet dat ik deze reactie zou krijgen.....................

Maar goed de vraag staat dus nog,en die 6N23P,s liggen nog te wachten.............................

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 20:32
door nl3prc
Ik zou al snel zoiets als een leuke preamp maken.

mischien is het ontwerp wat al eerder langs is geweest een leuke bezigheid
mischien wel wat te veel van het goeie maar toch.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=15588

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 21:04
door democles
Is ook een leuk ding,maar niet met de 6N23P.

En ik zoek het in de eenvoud,,,dus SRPP met Kathodevolger,, geen klankregeling.

Waarom per se deze buis,,,ik heb ze liggen,,ze klinken fraai,vooral met stemmen in het mid,[beetje vette over rijpe perzik gevoel] zijn niet zo recht voor hun raap
als de 6N1P,,,de combinatie met een 6N6P lijkt me een leuk koppel.

Wel even zeggen, dat ik ze nog niet volledig ingespeeld heb gehoord.

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 21:05
door ray5150
Democles, mischien iets minder punten en komma's gebruiken ? :wink: Dat maakt het geheel een stuk leesbaarder.

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 21:08
door democles
Gecorrigeerd,Ray

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 22:21
door Ah!buis
Met zo'n vraagstelling kan ik eigenlijk geen kant op.Dus even wachten dacht ik,komt mogelijk wat meer duidelijkheid :sure: .
Een trafo 230V 1A ...230W voor een voorversterker :shock: .
Een 6N6 eerder een kleine eindbuis,goed voor "zwaar" werk. (koptel.aansturen bijv.)
Dan de 6N23 ,idd bijna E88CC.Goed voor een kathodevolger en aansturen van wat moeilijke eindbuizen.
Maar een SRPP met 6N23 om daarna een kathodevolger aan te sturen,een bulldozer om een zak pluimen te verschuiven.
Dan hoeveel versterking heb je nodig met die voorversterker :? .
Je zou met de 6N6 en een halve 6N23 (andere helft voor kan 2)een koptel.versterker kunnen maken ,denk zo'n 30mW voor 32ohm.
Een voorversterker met niet te veel versterking gaat eerder met een ECC82 SRPP en een halve 6N23 als katodevolger.
Of,al je graag overdrijft,nooit zelf gedaan maar heet erg goed,twee stuks 6N23 en een dubbele SRPP.
Anne

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 22:52
door democles
Allereerst,bedankt voor het inhaken,Anne :wink:

De trafo,had ik nog liggen,geef toe een beetje ruim bemeten :)

Wilde dus een voorversterker maken,geen koptelefoon versterker,daar zijn er al genoeg mooie van op dit forum.

Het gaat me er puur om de 6N23P,s te gebruiken[en hun specifieke klank],liggen anders maar wat te liggen,en dat is zonde!!!!!!!!

Een dubbele SRPP klinkt wel leuk :rock:

Misschien zo als die Aikido,die je voor me had aangepast?

Die heb ik toen niet gebouwd i.v.m. de 6N16 projecten.[en de steriele klank van de Aikido,,niet mijn ding]

Staar je niet vast op de trafo,dit kan altijd veranderd worden. :mrgreen:

Anne,als je een idee hebt,graag :wink:

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 23:29
door Ah!buis
Dat Aikido-geval was meer om te laten zien wat er nutteloos aanhing en dan ook weggelaten.
Is ook niet iets wat mij echt kan bekoren.
Zo'n dubbele SRPP is meer zoiets,
Anne

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 23:33
door democles
Mooi werk, Anne :rock:

Zal dit even een tijdje bestuderen :wink:

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: di 26 jun 2012, 23:45
door democles
Dus,2 buizen in SRPP, de ingangen parallel., met gekoppelde Kathodes van beide systemen?

Ben zoiets nog niet tegengekomen.

Je bedoeld niet toevallig dit?...[zie aanpassing, plaatje],wilde alleen even zeker weten,voordat ik los ga op deze schakeling :mrgreen:

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 13:43
door AatV
Ziet er exotisch uit zo'n dubbele SRPP, maar toch een paar opmerkingen:

- een C van 47uF aan de uitgang?
- de uitgangsimpedantie is m.i. net zo hoog(of laag) als van een enkele SRPP.
- de bias van de bovenste buis rechts wordt bepaald door de bovenste buis links, door
tolerantieverschil van de buizen lijkt me dit geen verbetering.

Zie eigenlijk geen voordelen voor een dubbele SRPP, alleen nadelen, zou het gewoon houden bij een enkele SRPP. Eigenlijk net als de "Classic Three", alleen moet je de voedingsspanning voor de eerste trap in dit geval zien te verlagen.

groet,
Aat

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Geplaatst: wo 27 jun 2012, 19:16
door democles
Bedankt ,Aat,voor het meedenken.

De classic 3,had ik ook al aan zitten denken, :| [met 6N23P in de SRPP] Eigenlijk het zelfde probleen, als toen ik ze in de ,,Classic one,,inplugde.

Maar ja die spanning op de eerste trap :(

In zoverre is het me nu duidelijk,dat de 6N23P op 200v/ 5mA draait,met kathode weerstanden van 510 ohm :wink:

Het schiet al een beetje op dus :)