Hallo,
vol enthousiasme heb ik voor mn vriendin een oude
dual 295 party gekocht, maar nu heeft die een
3 polige din aansluiting, mono dus ook.
Maar goed, kan die in een normale 5 polige
aansluiting van een versterker, of is het slimmer
om een oude versterker ergens te kopen, of
die connector eraf knippen en een tulp
stekker vast solderen, of...?
Ik hoor graag jullie ideeen
3 polige din
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: 3 polige din
Volgens mij kan dat gewoon. Uiteraard blijft het mono, maar dat is die pickup ook.
Re: 3 polige din
Ik heb nog een oer oud boekje waar de aansluitingen van allerlei soorten connectoren in staan. Jaren 60.
Als ik weer thuis ben van vakantie zal ik proberen dit in te scannen en aan een artikel toe te voegen.
(hoe zo brommende versterker}
Als ik weer thuis ben van vakantie zal ik proberen dit in te scannen en aan een artikel toe te voegen.
(hoe zo brommende versterker}
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 3 polige din
dit kan gewoon, maar bij een stereo versterker zul je maar uit één kanaal ( ik denk links ) geluid horen.
Je kunt eventueel in de versterker een verbinding maken tussen twee pootjes, zodat het geluid uit beide speakers komt.
Een andere optie is dan om de plug te vervangen door een 5-polige (dat je daar nog een versterker voor hebt vind ik al leuk) en de verbinding in deze plug te maken. Dan blijft je versterker ook in staat om stereo apparaten goed aan te sluiten.
Wanneer je tegen de soldeerzijde van de plug (dus niet het chassisdeel) aankijkt dan is het meest rechtse pootje de input voor links, die daarnaast is de input van rechts. De middelste pen is de massa. De linker pennetjes zijn voor cassettedecks/taperecorders daar komt het record-signaal weer naar buiten. Bij mono pluggen zit er een derde pen voor de stevigheid.
(Pff, lang geleden dit soort pluggen. Ik heb er blijkbaar teveel mee gewerkt in de jaren 80, ik verbaas me dat ik me het nog herinner.)
Je kunt eventueel in de versterker een verbinding maken tussen twee pootjes, zodat het geluid uit beide speakers komt.
Een andere optie is dan om de plug te vervangen door een 5-polige (dat je daar nog een versterker voor hebt vind ik al leuk) en de verbinding in deze plug te maken. Dan blijft je versterker ook in staat om stereo apparaten goed aan te sluiten.
Wanneer je tegen de soldeerzijde van de plug (dus niet het chassisdeel) aankijkt dan is het meest rechtse pootje de input voor links, die daarnaast is de input van rechts. De middelste pen is de massa. De linker pennetjes zijn voor cassettedecks/taperecorders daar komt het record-signaal weer naar buiten. Bij mono pluggen zit er een derde pen voor de stevigheid.
(Pff, lang geleden dit soort pluggen. Ik heb er blijkbaar teveel mee gewerkt in de jaren 80, ik verbaas me dat ik me het nog herinner.)
Re: 3 polige din
zo, eindelijk is het me gelukt. Ik wor auwer...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16520
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16520
