Vraagtekens bij 6,5" midwoofer T/S parameters

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
SmauG

Vraagtekens bij 6,5" midwoofer T/S parameters

Bericht door SmauG »

Ik wil binnenkort eens gaan experimenteren met een 2 weg systeem wat al jaren (werkelijk) op de kast ligt te verstoffen.
Het betreft hier absolute high end componenten uit de caraudio.
namelijk (niet mijn foto): Hertz Mille mlk 2
bestandbron:<br />http://www.team-bhp.com/forum/iipcache/84950.jpg
bestandbron:
http://www.team-bhp.com/forum/iipcache/84950.jpg
Deze zijn nog helemaal nieuw, en eigenlijk is het vreselijk zonde dat ik ze nooit heb ingebouwd.

Nu is bij mij het idee gaan groeien om ze eens in een testkastje te schroeven om te kijken hoe dat klinkt op de versterker thuis. Als dit nu bevalt wil ik misschien wel echt knappe houten monitoren maken álá Sonus Faber Auditor.

En nu komt het.
Als ik de woofer simuleer in een gesloten kast, in een gepoorte kast of zelfs infinite baffle (autodeur) met de volgende parameters:
pdf_ml1600_web.pdf
bestandsbron: http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_ml1600_web.pdf
.
(580.2 KiB) 60 keer gedownload
Krijg ik er met geen mogelijkheid een knappe response uit. Terwijl de fabrikant 40hz~7khz opgeeft.
Nu heb ik ze wel eens gehoord heb in gesloten kasten (demomuur) en in een auto met subwoofer @ 40hz en ik na je melden. Deze woofers kunnen het wel. De set klinkt werkelijk voortreffelijk.

Hoe kan ik het beste te werk gaan om een goede, gepoorte kast te berekenen.
Alle advies is welkom.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Vraagtekens bij 6,5" midwoofer T/S parameters

Bericht door Henkjan »

ik zie zo 123 geen reden waarom je geen goede response zou kunnen krijgen. echt diep zal t niet gaan, maar nette curves krijg ik hier http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver wel
SmauG

Bericht door SmauG »

Henkjan schreef:
ik zie zo 123 geen reden waarom je geen goede response zou kunnen krijgen. echt diep zal t niet gaan, maar nette curves krijg ik hier http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver wel
Ik gebruik ook winISD en ik krijg er ook soortgelijke curves uit. Maar dit komt totaal niet overeen met wat ik voor mijn gevoel heb gehoord. vooral de gesloten kast is hierbij leidend.

hoe zou jij een gepoorte kast afstemmen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

m'n gevoel zegt dat een ietwat grotere kast met een wat lagere afstemmning goed zou moeten gaan.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

SmauG schreef:
Krijg ik er met geen mogelijkheid een knappe response uit. Terwijl de fabrikant 40hz~7khz opgeeft.
Nu heb ik ze wel eens gehoord heb in gesloten kasten (demomuur) en in een auto met subwoofer @ 40hz en ik na je melden. Deze woofers kunnen het wel. De set klinkt werkelijk voortreffelijk.
Laat allereerst het opgegeven frequentiebereik varen. Buiten dat niet bekend is in welke behuizing, op welke afstand en in wat voor ruimte dat geldt, wordt tevens niet vermeld of de laagste frequentie op -3dB, -12dB of misschien zelfs nog zachter meespeelt. Daar kan van alles van worden gemaakt, wat ook veelal gebeurt.

De parameters zijn bepalend voor de maximale diepgang in een bepaalde behuizing. Dit zijn redelijk optimale curven:
closed &amp; vented enclosure
closed & vented enclosure
Veel meer diepgang is niet te verwachten met een Fs van 71Hz. In de kleine ruimte van een auto lijken de laagste frequenties duidelijker aanwezig te zijn doordat staande golven optellen bij bepaalde lage frequenties (cabin gain). Wel is er voor een iets egalere afval nog ruimte om te spelen met wat Henkjan voorstelt.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Met een transmissielijn of TQWT kom je wel flink onder fs. Ik zie een Qts van 0,41 dus verwacht dat het wel gaat lukken. Krijg je wel een veel grotere behuizing, ik zou lekker voor een 8 liter kastje gaan!
SmauG

Bericht door SmauG »

wouter schreef:
Met een transmissielijn of TQWT kom je wel flink onder fs. Ik zie een Qts van 0,41 dus verwacht dat het wel gaat lukken. Krijg je wel een veel grotere behuizing, ik zou lekker voor een 8 liter kastje gaan!
Ik heb met die gedachten gespeeld, maar ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten uitvoeren. Begrijp de formule wel en dit zou in een vloerstaander toch moeten gaan.
Kan iemand dat eens simuleren voor mij? hoe ziet zoiets er dan uit t.o.v. de gepoorte monitor?
Ik heb echter wel op internet gelezen dat de Transmissielijn wat dempt in het middengebied (wat dat ook mag betekenen). Dit is echter wel het gebied waar deze woofer zo uitzonderlijk presteerd. Gaat dit nadelige gevolgen hebben?

Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Kijk er echt naar uit om er wat moois van te maken. Mn schoonvader (meubelmaker/timmerman) ook :kwijl:

[edit]
Als we ervan uitgaan dat de gegevens dus kloppen.

10L met een poort afgestemd op 66hz geef een F3 van 60hz en een kleeeeinnn rimpeltje van -0,35 tot +0,2 dB. Dit is verwaarloosbaar lijkt me?
Anders een 8L met afstemming op 68Hz, komt lekker dichtbij optimaal, en zou getuned kunnen worden met wol en poort op gehoor.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij nader inzien, een 6,5" in een kast van 8 liter... hmmm. Niet helemaal mijn ding. Maar zou met 10 liter ook goed moeten gaan, een rimpeltje is het probleem niet. Ik zou het uitslinger gedrag willen weten, maar van een 6,5" maak ik me daarover echt geen zorgen in een compacte behuizing.

Een TL zou ik in Ajhorn wel kunnen simuleren, echter ik zou een beginner geen TL 2-weg adviseren. Ik weet niet hoe gefilterd is maar ik verwacht dat je de beste klank krijgt op een wat bredere luidspreker, liever breed en plat dan smal en diep.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Kan goed in 10L netto met een poortje van 5cm, lengte 10cm bijvoorbeeld. F3 gesimuleerd is dan rond 58Hz. Het lijkt er op dat ie ontworpen is voor gebruik icm een sub.
SmauG

Bericht door SmauG »

Bertje schreef:
Kan goed in 10L netto met een poortje van 5cm, lengte 10cm bijvoorbeeld. F3 gesimuleerd is dan rond 58Hz. Het lijkt er op dat ie ontworpen is voor gebruik icm een sub.
Hallo Rob. Jij ook hier. Long time.

Natuurlijk is de ml1600 ontworpen voor mobiel gebruik en met ondersteuning van een sub. Het is ook niet ondenkelijk dat deze luidsprekers in dat gebied aktief highpass gefilterd worden.
Het is meer, dat ze al 4 jaar op de kast liggen. :oops: zo zonde.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Yep ook alweer paar jaar hier, al lees ik veel meer dan ik post.
Om in caraudio termen te spreken is deze Hertz woofer een echte kickwoofer en gaat ie niet echt diep voor een 6,5". Toch maar eens in een autodeur stoppen dan... ? :lol:
Rob.
Plaats reactie