IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffle...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffle...

Bericht door Bas Horneman »

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40146524/

29 euro. Echt een koopje.

Ik ga ze gebruiken voor een open baffle.

Doe er je voordeel mee. Of niet.... ;)
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffl

Bericht door hans_b »

Bedankt voor de tip! Zeker een mooie aanbieding voor een Open Baffle speaker. Ik ben er ook een aan het bouwen dus ga snel een LAGAN Werkblad halen. Mooie Plundra aanbieding :lol:
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffl

Bericht door Bas Horneman »

Ik ben er ook een aan het bouwen dus ga snel een LAGAN Werkblad halen. Mooie Plundra aanbieding
Ben blij dat ik iemand er al een plezier mee heb kunnen doen!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffl

Bericht door Arno »

Ze zijn wel al geolied, dus als er nog dingen op gelijmd moeten worden, moet je er rekening mee houden dat er eerst wat van het oppervlak moet worden weggehaald.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffl

Bericht door hans_b »

Leuk voorbeeld van een dipool speaker gemaakt van zo'n soort werkblad
Bijlagen
dipool speaker van human-audio
dipool speaker van human-audio
wupsie
Berichten: 26
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 22:35

Re: IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffl

Bericht door wupsie »

Heb van een aantal van deze panelen een meubel gemaakt, ze zijn immers lekker goedkoop, en hebben een mooie maat.
Zou ik in de toekomst weer voor dergelijke panelen kiezen??

NEEN

De ikea panelen hebben een aantal nadelen:
Het gebruikte hout is geforceerd gedroogd waardoor de structuur van de vezels veranderd, bij een van de panelen kon ik met de hand stukken aftrekken, en het brak dus niet op lijmvlakken.
De panelen zijn niet 100% vlak, let hierop als je ze gaat kopen, want aan een krom paneel is weinig te doen, mits je geen probbleem hebt met enorme spanning in je werkstuk, met alle nadelen vandien.
Verder bestaat dit type paneel niet uit doorlopende stroken, maar zijn ze gefingerlast, en dat zie je.
Als je dat niet storend vind, is dat natuurlijk geen probleem.
De panelen zijn af fabriek geolied, in al mijn onwetendheid dacht ik dit op te lossen door de panelen op te schuren, maar de olie zit echt diep.
Hou hier rekening mee tijdens het verlijmen.

Mijn meubel was het eerste wat ik bouwde, maar toekomstige projecten gaan van ECHT hout gemaakt worden.
Dit ziet er beter uit, en werkt een stuk aangenamer, op alle vlakken, zowel verwerking als afwerking.

Just my 2 cents :)

Groet: Wupsie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffl

Bericht door Pjotr »

Klopt wel Wupsie. Die aanbiedingspanelen zijn van beuken, een houtsoort die van zichzelf al veel werkt. Zelf heb ik de berken variant gebruikt voor een Flexi-rack. Als losse planken werkt het wel prima. Maar i.d.d. opletten dat ze mooi recht zijn. Dus ter plekke uitpakken en controleren. Dat moet je ook doen om te controleren of ze niet beschadigd zijn. Van 1 van de panelen die ik een paar jaar geleden kocht was een hoek sterk beschadigd, kennelijk uit de stelling gevallen ofzo :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffl

Bericht door Henkjan »

wupsie schreef:
De panelen zijn af fabriek geolied, in al mijn onwetendheid dacht ik dit op te lossen door de panelen op te schuren, maar de olie zit echt diep. Hou hier rekening mee tijdens het verlijmen.
ja, dat lijmt niet fijn weet ik uit ervaring :? :(
wupsie
Berichten: 26
Lid geworden op: do 16 feb 2012, 22:35

Re: IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffl

Bericht door wupsie »

Inderdaad, de berken panelen zijn beter om mee te werken, heb ooit van een berken ikea tafelblad een subwoofer gebouwd, ziet er nog eens goed uit ook, mooi in de lemon oil en gaan met die banaan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: IKEA aanbieding van werkbladen. Geschikt voor open baffl

Bericht door Barry2001 »

Zocht degelijke planken, nooit een een Ikea gedacht, goede tip! Helaas is de aanbieding van 'Lagan' al lang voorbij, kosten nu EUR 39,- p/stuk. Heb 3 werkbladen gekocht en ze verder in de originele maat gehouden 126 x 60cm. Ik zocht eigenlijk iets om de buizenspeeltjes op kwijt te kunnen, door het gewicht moet het rek degelijk zijn.

Draadstangen zijn M20 / 1 meter lengte, heb er bok/zwenkwielen onder gemaakt zodat ik het rek bij de labtafel kan trekken als er eens wat gemeten moet worden (hij staat in de hobbykamer waar linoleum ligt), en heb de bladen ingesmeerd met de olie die Ikea erbij verkoopt. Het is echt degelijk, en staat toch wat beter dan een standaard stelling van de bouwmarkt.
Bijlagen
DSC00401.jpg
Plaats reactie