accoustisch meten tbv X-over bij 400Hz
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
accoustisch meten tbv X-over bij 400Hz
tja, zoals in dit topic te lezen is, wil ik gaan crossen bij 400Hz. nix mis mee dacht ik zo. maaaar hoe ga ik dat nou fatsoenlijk opmeten? zo ongeveel overal in huis zit er altijd wel een muur/vloer/plafond op ~1m wat dus met MLS een onderste freq van al iets boven de 400Hz geeft
en als ik de units nearfield meet dan meet ik de baffle step niet. iemand wat ervaringen (400Hz is toch voor 3weggers een veel gebruikte frequentie), tips, ideeen, opmerkingen, etc? zo af en toe zou ik wel kunnen uitwijken naar de lokale gymzaal, maar al te vaak zal dat niet lukken denk ik
Op basis van simulatie zul je de bafflestep moeten inschatten. Gecombineerd met een close range meting krijg je dan een benadering van de werkelijkheid. Je manipuleert dus het resultaat (frd-file) van de close range meting met wat de bafflestep doet (dit is na te bootsen met een parallel RC-netwerk dat een weerstand aanstuurt). Het resultaat sla je weer op als frd-file en die ga je editten door alle data boven 300 Hz te wissen en te vervangen door het resultaat van een standaard meting op 1 meter afstand. Wel eerst het niveau van de close range meting aanpassen aan dat van de meting op 1 meter afstand. Controleer of na de niveau aanpassing de amplitude op 300 Hz exact gelijk is en de fase redelijk in de buurt komt. Door in je software te spelen met het akoestisch centrum op het resultaat van de close range meting kun je de fase op 300 Hz zo je wilt ook exact gelijk krijgen aan die van de 1 meter gesimuleerde dode kamer meting. Een en ander vereist wat handigheid met software voor scheidingsfilter ontwerp, die kan werken met frd- en zma-files zoals je die hebt uitgevoerd uit je meetsoftware. Speaker Workshop is een voorbeeld van zeer geschikte software hiervoor.
Gewoon in de tuin op zondagmorgen vroeg. Ff wachten tot het weer wat warmer wordt en er weinig wind is. Wat ik ook wel eens gedaan heb is de box in het raamkozijn zetten (wel naar buiten dan) met de mic er aan een hengel op 1m voor.Henkjan schreef:tja, zoals in dit topic te lezen is, wil ik gaan crossen bij 400Hz. nix mis mee dacht ik zo. maaaar hoe ga ik dat nou fatsoenlijk opmeten? zo ongeveel overal in huis zit er altijd wel een muur/vloer/plafond op ~1m wat dus met MLS een onderste freq van al iets boven de 400Hz geeft
