TubeSociety Mable project
Geplaatst: di 12 jun 2012, 19:33
Hallo,
Zo als ik hier al eens gemeld had volg ik de TubeSociety bij Menno van der Veen.
Erg leerzaam en leuk om te doen.
De verschillende stadia van het ontwikkelen en upgraden van buizen versterkers komt hier langs.
Tot nu zijn de basis principes besproken, van de werking van de buis tot hoe deze in te zetten en deze optimaal te matchen aan de trafo die wordt gebruikt.
Als leerobject wordt hier de Mable gebruikt dat ook een erg dankbaar object lijkt te zijn.
Als basis is deze versterker gewoon niet goed.
We gaan bij de mable uit van de basis zonder tegenkoppling
Deze blijkt dan nog wel wat modificaties nodig te hebben.
Het doel is immers deze versterker gewoon echt goed te maken.
Daar bij wordt uitgegaan van de huidige behuizing UGT en voeding.
De rest kan allemaal gewijzigd worden.
We zijn begonnen met de voeding van de gloeidraden.
Deze werden gelijk gericht met en negatieve spanning van -12.6V
Hier voor werden de EL84 in serie gezet.
De negatieve voeding is dan later weer nodig voor de CCS van de gelijk richter maar daar over later meer.
Vervolgens wordt de hoogspanning aangepakt en ook dat is goed zichtbaar.
Bij de metingen is duidelijk zichtbaar dat de rimpel op 100Hz bijna volledig is verdwenen.
De metingen zijn hier te vinden.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... tingen.doc
Verdere vorderingen zal ik hier natuurlijk ook melden.
Mocht je het zelf ook willen volgen.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html
Dan hoe nu verder.
Inmiddels is het vakantie en een ieder is bezig om zijn eigen versterker aan te passen naar het geen hij het beste lijkt.
Hier over kan ik nog even niet veel meer zeggen tot dat deze modificaties ook op de site van Menno staan.
Wel wil ik vast een tipje van de sluier oplichten.
De instelling van de eindbuizen wil ik doen met een auto Bias op basis van een DN2540N5 idee komt hier vandaan.
http://www.diyaudio.com/wiki/DN2450_bas ... utput_tube
Wat wil ik daar mee doen.
R3 kan worden bepaald als de potmeter is ingesteld en de pot volledig vervangen.
Maar ook is mogelijk een schakelaar te plaatsen zo dat R3 aan en uit kan worden geschakeld.
Hier mee is het dan mogelijk om de bias stroom te schakelen tussen hoog en laag.
Om dat ik de versterker ook gebruik tijdens mijn werk hoeft deze dan niet optimaal te presteren.
Door dat voor deze transformatoren een hoge stroom instelling nodig is slijten de buisjes namelijk behoorlijk snel.
Om deze beter te krijgen wil ik de stroom dus schakelbaar maken voor als ik goed ga luisteren.
Nu ben ik dus opzoek naar de DN2540.
Deze is lastig te vinden, wel heb ik deze gevonden bij Mouser maar die rekent dan weer €20,- verzend kosten voor 10 van deze mosfets.
Andere optie is Ebay maar daar wordt dan weer rustig €3.24 per stuk gerekend waar bij je nog moet afwachten of dat dan ook geen imitatie is.
Wie weet waar ik deze DN2540 N5 kan kopen?
Of zijn er alternatieven die hier gebruikt kunnen worden?
Hier is een leuk stukje over verschillende mosfets en hoe deze presteren in een CCS opstelling.
http://www.pimmlabs.com/web/ccs_performance.htm
Groetjes George
Zo als ik hier al eens gemeld had volg ik de TubeSociety bij Menno van der Veen.
Erg leerzaam en leuk om te doen.
De verschillende stadia van het ontwikkelen en upgraden van buizen versterkers komt hier langs.
Tot nu zijn de basis principes besproken, van de werking van de buis tot hoe deze in te zetten en deze optimaal te matchen aan de trafo die wordt gebruikt.
Als leerobject wordt hier de Mable gebruikt dat ook een erg dankbaar object lijkt te zijn.
Als basis is deze versterker gewoon niet goed.
We gaan bij de mable uit van de basis zonder tegenkoppling
Deze blijkt dan nog wel wat modificaties nodig te hebben.
Het doel is immers deze versterker gewoon echt goed te maken.
Daar bij wordt uitgegaan van de huidige behuizing UGT en voeding.
De rest kan allemaal gewijzigd worden.
We zijn begonnen met de voeding van de gloeidraden.
Deze werden gelijk gericht met en negatieve spanning van -12.6V
Hier voor werden de EL84 in serie gezet.
De negatieve voeding is dan later weer nodig voor de CCS van de gelijk richter maar daar over later meer.
Vervolgens wordt de hoogspanning aangepakt en ook dat is goed zichtbaar.
Bij de metingen is duidelijk zichtbaar dat de rimpel op 100Hz bijna volledig is verdwenen.
De metingen zijn hier te vinden.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... tingen.doc
Verdere vorderingen zal ik hier natuurlijk ook melden.
Mocht je het zelf ook willen volgen.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html
Dan hoe nu verder.
Inmiddels is het vakantie en een ieder is bezig om zijn eigen versterker aan te passen naar het geen hij het beste lijkt.
Hier over kan ik nog even niet veel meer zeggen tot dat deze modificaties ook op de site van Menno staan.
Wel wil ik vast een tipje van de sluier oplichten.
De instelling van de eindbuizen wil ik doen met een auto Bias op basis van een DN2540N5 idee komt hier vandaan.
http://www.diyaudio.com/wiki/DN2450_bas ... utput_tube
Wat wil ik daar mee doen.
R3 kan worden bepaald als de potmeter is ingesteld en de pot volledig vervangen.
Maar ook is mogelijk een schakelaar te plaatsen zo dat R3 aan en uit kan worden geschakeld.
Hier mee is het dan mogelijk om de bias stroom te schakelen tussen hoog en laag.
Om dat ik de versterker ook gebruik tijdens mijn werk hoeft deze dan niet optimaal te presteren.
Door dat voor deze transformatoren een hoge stroom instelling nodig is slijten de buisjes namelijk behoorlijk snel.
Om deze beter te krijgen wil ik de stroom dus schakelbaar maken voor als ik goed ga luisteren.
Nu ben ik dus opzoek naar de DN2540.
Deze is lastig te vinden, wel heb ik deze gevonden bij Mouser maar die rekent dan weer €20,- verzend kosten voor 10 van deze mosfets.
Andere optie is Ebay maar daar wordt dan weer rustig €3.24 per stuk gerekend waar bij je nog moet afwachten of dat dan ook geen imitatie is.
Wie weet waar ik deze DN2540 N5 kan kopen?
Of zijn er alternatieven die hier gebruikt kunnen worden?
Hier is een leuk stukje over verschillende mosfets en hoe deze presteren in een CCS opstelling.
http://www.pimmlabs.com/web/ccs_performance.htm
Groetjes George
