wanneer headphone amp gebruiken?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jaapschreuder

wanneer headphone amp gebruiken?

Bericht door jaapschreuder »

beste,

Ik ben opzoek naar een hoodtelefoon, aangezien ik mijn 'oude' kwijt ben.

Ook kom ik steeds meer mensen tegen die een headphone amp gebruiken aangezien ze geen uitgang hebben, of omdat de hoofdtelefoon op een normale radio te weinig aansturing zou hebben.

Wanneer heb je nu een apparte versteker nodig voor een hoofdtelefoon? op het schema van mijn versterker zie ik 0.6v bij 8 ohm staan. Ik durf alleen niet te zeggen of dit genoeg zal zijn voor een serieuzere hoofdtelefoon.
Pjotr

Re: wanneer headphone amp

Bericht door Pjotr »

Hoofdtelefoons zijn heel andere dingen dan speakers. Het geluidsniveau (SPL) wordt b.v. aangegeven bij 1 mW (1 milliwatt). Verder ligt de impedantie veel hoger, tussen de 30 ohm en 300 ohm.

Verder heb je tegenwoordig z.g.n. hooggevoelige hoofdtelefoons voor gebruik met MP3 spelers, die zijn doorgaans 30 ohm. Die kunnen met een enkele volt af. De High-End hoofdtelefoons zijn ergens tussen de 80 ohm en 300 ohm en hebben iets van 10V maximaal nodig.

Je hebt dus heel weinig vermogen nodig voor een hoofdtelefoon. Voor die lage vermogens kun je technisch gezien een veel betere versterker maken met veel lagere vervorming dan voor de vermogens die luidsprekers vragen. Een goede HP laat ook meer detail horen en geeft die details ook beter weer dan een luidspreker. Het loont dus om een kwalitatief zo goed mogelijke versterker te gebruiken om dat er dan ook uit te halen. Vandaar dus dat je aparte hoofdtelefoonversterkers ziet.
jaapschreuder

Re: wanneer headphone amp gebruiken?

Ok duidelijk,

Bedankt voor het duidelijk uitleg.

Ik ben me wat aan het oriënteren voor een nieuwe hp trouwens. Ik had een akg 701/702 op het oog...ik weet niet of er nog wat aan te raden valt, ik weet zo niet precies waar ik hier de wat 'betere' hp's kan bekijken beluisteren...
jaapschreuder

Re: wanneer headphone amp gebruiken?

Ik ben me op het moment aan het oriënteren op een nieuwe hoofdtelefoon.

Nu bekijk ik natuurlijk ook de specificaties, en zie dat sommige hoofdtelefoons wel een impedantie hebben van 300 ohm.

Nu is dan vervolgens mijn vraag; is mijn receiver wel 'sterk' genoeg om een dergelijk hoofdtelefoon van 300 ohm aan te sturen? Volgens het schema heeft de hoofdtelefoon uitgang een output van 0.6v/8ohm.

Bij gevoegd het schema van de huidige schema, graag wil ik in de toekomst een aparte versterker bouwen voor de hoofdtelefoon, alleen ben ik nog niet zover.
Bijlagen
schema-SX410.pdf
(830.77 KiB) 72 keer gedownload
Plaats reactie