amc 3020 el34 amp gereviseerd, doet nu niets meer

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ff lunche

amc 3020 el34 amp gereviseerd, doet nu niets meer

Bericht door ff lunche »

Ai,
ik denk nieuw elko's erin en nieuwe buizen plus buisvoeten en nu doet ie het niet meer
heb alle elko's 1 op 1 vervangen, de polariteit in de gaten gehouden. Deze versterker heeft de buizen op de print gesoldeerd,
Dat is natuurlijk waardeloos dus buisvoeten erin en nieuw buizen,
Alles in elkaar gesmurf , netspanning eraan. geen steekvlam of rare luchtjes, wel een brom in de luidsprekers die na ca 1 minuut stopte.
Verder gloeien de buizen en draaien de fan's (geforceerde koeling)
Maar geen muziek dus.
Nu heb ik al ontdekt dat een zekering stuk is Dat is fuse 401 in het schema
maar het is me nu niet duidelijk hoe het foutzoeken verder aan te pakken.
Ik heb het schema en wat foto's van het binnenwerk, zie de plaatjes
Bijlagen
AMC_CVT-2030_3030_service_manual.pdf
(980.47 KiB) 198 keer gedownload
ff lunche

Re: amc 3020 el34 amp gereviseerd, doet nu niets meer

Bericht door ff lunche »

plaatje
Bijlagen
IMG_09732.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo te zien krijgt je voorversterkertrap nu geen spanning meer.
Heb je de zekering al vervangen? Gaat ie dan direct weer stuk? Dan wordt 't ff zoeken.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

voorversterkertrap ?
kan dat ? het is eindbak
Moet eerste reserve-zekeringen scoren om te kijken of ie er weer uitklapt. dat weet ik niet nu
Het ligt wel voor de hand om uit te voeren. Kan een zekering ook zomaar stuk ?
dus zonder dat er elders iets fout zit ?

Ik heb m.i. super secuur gewerkt en sta er eigenlijk van te kijken, als je 1 op 1 componenten verwisseld dan kan zoiets als dit bijna niet fout gaan (bijna, zeg ik ook hè)
Dat de buizen gloeien, de fans draaien etc acht ik dan bemoedigend, het moet iets lulligs zijn lijkt mij
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Als ik het schema goed bekijk zit de zekering 401 in de anodevoeding, dus zonder anodevoeding geen geluid. Als je geluk hebt was het gewoon een slechte zekering. Anders proberen zonder de buizen erin. Het kan ook zijn dat een nieuwe buis niet goed is.

Ronny
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Soldeer fout, slecht contact buisvoetjes, misschien alles nog eens nalopen. Wel een leuke versterker. Ik heb hier een CD 6 van AMC staan die nog steeds draaid.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

@koifarm
da's een goede tip, F401 anodevoeding
dat verklaart ook dan dat ik al last had de bias instelling te meten etc
ik zal een nieuwe zekering (of meer dan 1 scoren) en eens zonder buizen testen
de buizen zijn trouwens nieuw en kan ik nog in een andere versterker zetten om te kijken of ze goed zijn
en de solderingen langslopen (al 6 x gedaan voor de spanning erop ging)
trouwens zocht jij niet een MHZZ cd88, die heb ik wellicht nog staan
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als je nieuwe eindbuizen gebruikt met een vaste ruststroom-instelling,zoals hier,zit het er dik in dat die meer (veel)stroom trekken dan de oude.Dat de zekering springt is maar goed ook :twisted: .
Met nieuwe buizen eerst de negatieve roosterspanning op max.instellen.Dat gaat met VR502 en VR503,voor elke buis één.
Aanzetten zonder de eindbuizen,stukke zekering hoeft nog niet vervangen,en de spanning op R521 en R522(=Vg1,pin 5)zo negatief mogelijk regelen.
Nu kunnen de buizen en de zekering(nieuwe) er weer in en moet de ruststroom op zo'n 50mA per buis afgeregeld.
Komt de vraag,hoe weet ik dat het 50mA is geworden :? .
'tIs wel niet naar Rome (wie wil er nog naar toe? O:) ) maar ook hier verschillende wegen.
Simpel maar link,een mA-meter tussen +B en de anode (pin 3)van de EL34.
Wat ook kan,toestel ZONDER SPANNING, de weerstand meten tussen elke pin3 en +B.Door dan ipv een mA-meter een voltmeter te gebruiken is er met de wet van ohm de stroom te vinden.
Beste,veiligste,maar meer werk is tussen elke kathode (pin 8) van de EL34 een weerstand te zetten,10ohm/1W (mag blijven zitten).Tussen massa en pin 8 vindt je dan voor elke mA 10mV.Afregelen op 0,6V (=60mA),is meer dat de genoemde 50mA maar hier gaat ook nog Ig2 door.
Laat de versterker eerst een kwartiertje opwarmen en regel in stappen,bijv.2x20mA...2x40mA en 2x60mA.
Pas op met de hoge spanningen :shock: .
Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

oei, als ik daar maar uitkom. paar keer lezen maar
klinkt nogal complex. Dus je gaat nog niet direct uit van een fout ergens in mijn revisiewerk ?
kan een verkeerd om gemonteerde elko ook voor dit soort problemen zorgen trouwens ?
ff lunche

Bericht door ff lunche »

oh, ja , 50 á 60 mA niet veel voor een el34 ?
hangt vd anodespanning af , eens kijken wat daarover in de docu staat (niks dus)
de buizen zijn goed , een andere versterker speelt er goed mee
Ik heb trouwens een bias adaptervoet met een 1 ohm weerstand erin en twee draadjes eraan die ik aan de MM kan hangen
volgens de wet van ohm dan millivolts meten, 1 millivolt is dan 1 mAh. ( heb ik dat goed ?) kan ik die niet gebruiken ? die adapter ?
Bij mijn andere amp werkte dat heel goed
en hoe moet ik
(=Vg1,pin 5) lezen ? Hoe regel ik die spanning zo ver mogelijk terug
met die Vr's ?

dit stukje docu had ik ook nog. Als ik dat volg doe ik dat met zekering erin of eruit
en met de buizen erin of eruit ?
Bijlagen
CVT3030 CVT2030 Power Amplifier Adjustments.pdf
(69.31 KiB) 110 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het instellen van de ruststroom (bias) die beschreven wordt is die met de voltmeter zoals ik voorstelde als tweede.Ze hebben het weerstandmeten en wet van ohm al voor je gedaan en komen op 6V voor de juiste instelling.
Zo'n voetje met weerstand erin is een mooie oplossing,wist niet dat je dat had 8) .
Het regelen moet natuurlijk in werkende staat,zonder geluid.
Eerst zonder buizen terugregelen is wel nodig,anders springt de zekering weer :( .
De kleinste stroom gaat lopen als het stuurrooster ( g1) zo veel mogelijk negatief is.Dat rooster zit aan de pin waaraan ook R521 of R522 zitten.
Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

Anne, Je zegt dit:
Het instellen van de ruststroom (bias) die beschreven wordt is die met de voltmeter zoals ik voorstelde als tweede.Ze hebben het weerstandmeten en wet van ohm al voor je gedaan en komen op 6V voor de juiste instelling.
Zo'n voetje met weerstand erin is een mooie oplossing,wist niet dat je dat had 8) .
Het regelen moet natuurlijk in werkende staat,zonder geluid.
Wel met de LS eraan ? of juist niet ?

Eerst zonder buizen terugregelen is wel nodig,anders springt de zekering weer :( .
De kleinste stroom gaat lopen als het stuurrooster ( g1) zo veel mogelijk negatief is.Dat rooster zit aan de pin waaraan ook R521 of R522 zitten. Ah vandaar dat ik op die punten kan meten

Dat snap ik niet , had die vr's ingesteld zoals ze zeggen, de ene counterclockwise en de ander clockwise, neem aan dat ik dan de roosterspanning max negatief zet. Daarna de buizen erin en aan gezet en pats, wat is het verschil met wat jij uitlegt ?

Dan die andere afstelling , center voltage, nog aan morrelen ?
de versterker is 20 jaar oud en heeft altijd met de org buizen gedraaid, dus die zullen wel de nodige uurtjes erop hebben zitten.

Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

Nieuwe zekering gestoken, buizen eruit en apparaat aan
zekering knalt niet, dus als er al een reden was daarvoor dan moet die op de buisprint zitten
Gemeten tussen pen 3 en 8 en de DC is 466 volt op alle 4 de buisvoeten, lijkt me mooi !
Maar nu , ik heb een tabel met afstelgegeven waarin voor een hele zwik octaal buizen de ruststroom staat afgebeeld voor diverse hoogten van de anode-spanning,. Nu staat daar bij anode - spanning 450 volt voor de el34 als minimale ruststroom 28mA en 39mA maximaal. Is die 50-60 niet een beetje veel dan om hem daar op af te stellen ?

Ondertussen 2 van de 4 buizen erin en aangezet om de buizen op dat kanaal af te regelen.
ze gloeien alsof het houtskool is , de platen worden helemaal rood, dat kan nooit goed zijn. Snel maar uitgezet maar nu....... ?
Ik snap er niets van, met buizen eruit meet ik een mooie spanning maar met buizen erin gaat er iets goed fout.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

LS eraan of niet doet er niet toe,is wel makkelijk met om zeker te zijn dat ie stil is.Met geluid neemt de stroom toe.
De ruststroom bepaald vanaf welk niveau de versterker van A naar B gaat.
In bedrijf zakt de voeding vermoedelijk naar zo'n 400V ,met een stroom van 50mA wordt er 20W in warmte omgezet,max.toegelaten is 25W.
Om te weten wat de fabrikant had gewild,weerstand anode->+ meten,6V erover geeft de stroom(wet van ohm).
Hoe die VR's moeten gedraaid hangt af van hoe ze bedraad zijn.Veiligst is dus -Vg1 meten.
Dat de buizen (anode's?)rood worden is een teken dat de stroom veel te groot is.Die derde regeling,laat die maar met rust,komt niet zo precies.
Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

In die handleiding staat hoe ze moeten staan
de ene Vr 502 counterclockwise en de vr503 fully clockwise
dat heb ik gedaan . Wellicht heb ik ze de verkeerde kant opgedraaid maar als je onderstaande leest zou dat niet kunnen
de linker vr draaien ze clockwise om te verhogen en de rechter counter-clockwise
maar ik check mezelf in dat soort dingen. Ik kan ze de andere kant opdraaien en nog eens kijken maar wat als het blijft ?
Kan er een andere reden zijn dat de stroom veels te hoog is ?
Andere regelmogelijkheden heb ik toch niet ?

Of is er iets mis gegaan met mijn geknutsel, ik heb de elko's op de voedingsprint vervangen en op elke buisprint ook 3 elko's vervangen
en de buisvoeten.

En dat ze zo rood werden leek mij ook dat er veels te veel stroom door gaat
-Vg1 zegt mij niets. weet er niet heel veel vanaf,
moet nog een hoop leren....

C. Tube Bias:
2. connect black lead (ground) to large R520 resistor (B+ supply) lead - right side center of board
3. connect red lead (hot) to plate voltage / pin 3 of tube - on left side first
4. connect a source or jumper RCA's to AUX in, then turn ON meter and set to DC voltage
5. turn ON the amp...let run for 2 minutes
6. turn LEFT trimpot slowly clockwise to adjust plate current to 5.5 volts
7. turn amp OFF and unplug from socket...then turn OFF meter/source
8. connect red lead (hot) to plate voltage / pin 3 of tube - on right side
9. turn RIGHT trimpot slowly counter-clock to adjust plate current to 5.5 volts
10. turn OFF amp, source and meter...disconnect leads
11. go back and adjust the LEFT and RIGHT sides again for drift
---------------------------------
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hmm,de 6V van het eerste verhaal is hier 5,5V geworden,je ziet de stroom komt niet zo nauw.Wel belangrijker is dat de stroom door de twee buizen zo goed mogelijk gelijk zijn.
Voor die negatieve roosterspanning in de beginstand te krijgen,voltmeter tussen pin 1+8=de plus en pin 5 de min.Dan de bijbehorende VR op max.spanning regelen (denk een goeie 50V)
De enige andere oorzaak zou een lekke koppelC zijn,maar twee (nieuwe)tegelijk :o .
Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

dit snap ik even niet, je ziet ik weet er steeds minder van hoe ingewikkelder het wordt
voltmeter tussen pin 1+8=de plus en pin 5 de min.

zeg je nu meten tussen pin 1en 8 samen/pin 5 OF pin 8/pin 5 Of pin 1/pin 5?
en is dat met buizen erin of eruit ?

En dan met de vr op 50 v zetten, wat bereik ik hier mee ?

en waar zitten die koppel elco's ?
oh ja,en stel dat de polariteit van die dingen verkeerd om zit, wat is het effect daarvan ?
en als ze vervangen zijn door types van een hoger voltage ? is dat van invloed ?
Laatst gewijzigd door ff lunche op vr 01 jun 2012, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als je 's even wil kijken,pin 1 en 8 zitten aan elkaar :o
Met de meest negatieve spanning daar,gaat er de kleinste stroom door de eindbuizen (veiligst om te beginnen)
en natuurlijk,had ik al gezegt,eerst max.negatief dan pas de buizen er weer in (kan ook met de gesprongen zekering eruit/niet vervangen,maar t is blijkbaar al verwarrend genoeg zo :sure: )
De koppelC's hebben geen polariteit waar op gelet moet worden.
Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

ach verwarrend ?
ik ben reuze blij met je hulp, absoluut !! geloof me , wordt zeer gewaardeerd
veel is voor mij nieuw, hoor en verondersteld een bepaalde kennis om te interpreteren wat je zegt
Mijn vorige reparatieproject lukte prima , ook met wat hulp van hier
, zie ander topic van mij.
Dus dit moet ook lukken , de aanhouder wint, en hè, de stoppen in huis zijn er niet uitgeknald, geen boem of steekvlam , ook geen schokken. en de fan's en de gloeispanning is voor elkaar dus er gaat al een hoop wel goed, dat houdt de moed erin.
en er zit al teveel geld in om het op te geven.

pin 1 en 8 zitten in de buis bij elkaar toch ?
dus pin 1 of 8 is om het even en dus Volts meten met pin 5
Met de buizen erin ? of zonder en gewoon op de buisvoet ?
als ik het langzaam begin te snappen zou ik zeggen zonder buis. Correct ?

trouwens, is het wijs het boeltje zo lang aan te laten met de buizen erin , die buizen lijken te gaan ontploffen of wordt die soep niet zo heet gegeten ? Of er klapt weer een fuse uit of zo als ie zo veel stroom trekt, het is een 1A fuse maar schijnbaar zit het amperage er boven maar ik heb er nu 2 van de 4 buizen in dus wellicht gebeurd dat niet.

Maar wat ik niet snap als die vr's zo laag mogelijk staan ingesteld volgens de handleiding kan ik meten wat ik wil maar lager ga ik het dan toch niet krijgen?
Omdat er wellicht iets anders niet op orde is ?
en wat bereikte ik nu met die 50V ? wat is het plan daarmee ?
Laatst gewijzigd door ff lunche op vr 01 jun 2012, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het vuurwerk is bij Ray met een sisser afgelopen,hier toch nog een kans :twisted: :lol:
Pin 1 en 8 moeten bij de voet aaneen voor een EL34.Bij buizen als 6550 of KT88 zit het vanbinnen samen aan 8,niks aan 1.
Als er op pin 5 idd zo'n 50V negatief staat (tov pin8) en je zet de boel weer in gang moeten de buizen niet weer zo rood worden.
Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

ik werk wel voorzichtig hoor......
wat was dat met die Ray dan ?
nou ik vraag me af of die twee pinnen wel aan elkaar zitten
daar heb ik niets van gezien of het is op de print geregeld
en als ze niet aan elkaar zitten ?

klopt het dat er ook een pin loos is ?

de buizen zijn trouwens e34l en geen el34 maar dat zou niet uit moeten maken

maar even met alle respect voor je kennis
als die variabele weerstanden al in de goede uitgangssituatie staan en het gaat niet goed, dan kan ik toch meten wat ik wil
maar blijft het niet goed. ?

Meten is weten en het zal zeker inzichten leveren maar ik volg even de strategie niet , ligt aan mij.
en sommige dingen die voor jouw heel vanzelfsprend zijn vraag ik me dan af
doe ik deze meting nu dan met buis of zonder buis ?
en is het schadelijk het lang aan te laten staan met die kerncentrales op volle kracht ?
Laatst gewijzigd door ff lunche op vr 01 jun 2012, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

In een versterker voor EL34 zitten pin 1 en 8 aaneen,enkel pin 6 dient niet.
Heb je nou die roosterspanningen flink naar beneden geregeld :?: Dan de buizen er weer in en draaien maar,nou ja draaien :lol:
Als ze dan weer gloeiend worden is er toch iets mis met de ombouw,zoniet kun je gaan regelen.
De fabrikanten waarschuwen,overschreiden van de maxima verkort de levensduur drastisch :cry: .
Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

nee, moet nog, ben ict beheerder en ondertussen ook aan het werk met updates etc. en dat moet buiten kantoortijd
dit gaat tussen door of het werk gaat tussendoor , net hoe je het zien wilt, haha
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ga ik ondertussen dan lekker slapen,goeie nacht :D
Anne
ff lunche

Bericht door ff lunche »

@anne, goed geslapen ?

continuing story
Met de rode meetpen (+) op pin 8 en de zwarte meetpen (-) op pin 5 meet ik
39,6 V en
Evenzo tussen pin 1 en 5, ook 39,6 V

dit op 2 buisvoeten , die van het linker kanaal,
die van het rechterkanaal liggen eruit maar kan ik zo terugsteken natuurlijk

als ik aan de vr's draai wordt het minder tot aan nagenoeg 0 toe, Hoger dan die 39,6 wordt het niet.
is dit bemoedigend ?
het is niet die 50V die jij noemde

Het aparte is dat de vr's nu precies maximaal de andere kant op zijn gedraaid t.o.v wat in de handleiding staat.
Daar stond
vr502 fully counterclockwise en vr503 fully clockwise maar nu staat
vr502 fully clockwise en vr503 fully counterclockwise ??????? huh ?

zou er een fout in de handleiding staan ?, Ik heb een foto van de handleiding, de vorige eigenaar heeft daar met pen vr502 en vr503 aangeduid, daar ben ik op af gegaan.
Bijlagen
IMG_1013.JPG
Plaats reactie