Nep sanken transistors in luxman M03
Moderator: Beheerdersteam
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Nep sanken transistors in luxman M03
Ik heb een Luxman M-03 gekocht, een 200W/kanaal stereo eindversterker, wetende dat slechts één kant werkte. Blijkbaar was er al aan gewerkt geweest, maar vond de eigenaar het niet de moeite om de moeilijk verkrijgbare eindtransistoren (3 sanken 2SC2922 en 2SA1216 per kant) te vervangen. Ze waren reeds uit gesoldeerd. Ik kan geen andere defecte componenten vinden, enkel licht aangebrandde die wel nog goed meten(zullen vervangen worden).
Nu zou ik graag de versterker testen zonder eindtransistoren, want ik wil geen dure eindtransistoren vernietigen. Ik heb deze ook nog niet liggen, zullen pas besteld worden als ik er redelijk zeker ben dat ik hem kan herstellen.
Kan ik deze voorlopig vervangen door een weerstand(47k?) in serie met een diode te solderen tussen de emittor en basis aansluitingen van de eindtransistoren. Volgens mij kan je zo zien of de gelijkstroom instellingen goed zijn.
Klopt dit? Het lijkt een eenvoudige test maar ik heb er nog nergens iets over gevonden.
Nu zou ik graag de versterker testen zonder eindtransistoren, want ik wil geen dure eindtransistoren vernietigen. Ik heb deze ook nog niet liggen, zullen pas besteld worden als ik er redelijk zeker ben dat ik hem kan herstellen.
Kan ik deze voorlopig vervangen door een weerstand(47k?) in serie met een diode te solderen tussen de emittor en basis aansluitingen van de eindtransistoren. Volgens mij kan je zo zien of de gelijkstroom instellingen goed zijn.
Klopt dit? Het lijkt een eenvoudige test maar ik heb er nog nergens iets over gevonden.
Laatst gewijzigd door bromfietser op do 07 jun 2012, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Veilig herstellen van eindtrappen (Luxman M03)
als je de versterker echt wil testen ga je er toch torren in moeten zetten, maar dat hoeven uiteraard geen originele Sankens te zijn.
Elke darlington tor met ongeveer eenzelfde eigenschappen zal je in staat stellen om te controleren of de amp nog andere nukken vertoont of niet.
Uiteraard kan je hem testen zonder, maar dat zal dan slechts een beperkt stukje van het schema zijn aangezien er geen stroom loopt door je eindtrap
Elke darlington tor met ongeveer eenzelfde eigenschappen zal je in staat stellen om te controleren of de amp nog andere nukken vertoont of niet.
Uiteraard kan je hem testen zonder, maar dat zal dan slechts een beperkt stukje van het schema zijn aangezien er geen stroom loopt door je eindtrap
Als alle eindtransistoren naar de knoppen zijn, is de kans groot dat er nog wel meer stuk is. Ik zou op de print eerst eens zonder de eindtransistoren alle spanningen nameten, dan kun je een betere inschatting maken of er nog meer kapot is. Daarnaast weet ik niet hoe lang het apparaat stil heeft gestaan, maar misschien is het een goed idee om hem eerst via variac op een lagere spanning aan te zetten, zodat je de voedingselco's minder te verduren geeft.
Gelijkstroom goed instellen zul je toch moeten doen met de uiteindelijke transistoren erin, maar je kunt er nadat je alle onderdelen hebt gecheckt natuurlijk ook een paartje goedkope torren instoppen om even te testen (ik gebruik meestal BD249C en BD250C omdat ik daar erg goedkoop aan kon komen). Vervolgens kun je natuurlijk voor het testen met je originele transistoren een paar weerstanden in de voedingslijnen opnemen om te kijken of alles zich naar wens gedraagt.
Succes!
Gelijkstroom goed instellen zul je toch moeten doen met de uiteindelijke transistoren erin, maar je kunt er nadat je alle onderdelen hebt gecheckt natuurlijk ook een paartje goedkope torren instoppen om even te testen (ik gebruik meestal BD249C en BD250C omdat ik daar erg goedkoop aan kon komen). Vervolgens kun je natuurlijk voor het testen met je originele transistoren een paar weerstanden in de voedingslijnen opnemen om te kijken of alles zich naar wens gedraagt.
Succes!
- bas focal m180
- Contacteer:
Helemaal uit elkaar halen en goed schoonmaken om mee te beginnen .
Printbanen controleren en die weerstanden en elco's vervangen die lijken me echt niet meer gezond , lijkt wel of ze veel te heet zijn geweest (weerstanden) en elco zijn nu wel te oud want dit apparaat is uit eind 80 dacht ik .
Zomaar nieuwe componenten plaatsen en klaar zou ik niet doen , flinke reviesie om weer echt van deze versterker te kunnen genieten .
Mocht het tzt niet lukken weet ik wel een liefhebber van vintage die voor een zeer redelijk bedrag je versterker mischien wel wil reviceren , en die is echt goed daarin .
Ik denk dat welke weg je ook opgaat het de moeite waardt is om deze vintage amp weer goed te krijgen .
Printbanen controleren en die weerstanden en elco's vervangen die lijken me echt niet meer gezond , lijkt wel of ze veel te heet zijn geweest (weerstanden) en elco zijn nu wel te oud want dit apparaat is uit eind 80 dacht ik .
Zomaar nieuwe componenten plaatsen en klaar zou ik niet doen , flinke reviesie om weer echt van deze versterker te kunnen genieten .
Mocht het tzt niet lukken weet ik wel een liefhebber van vintage die voor een zeer redelijk bedrag je versterker mischien wel wil reviceren , en die is echt goed daarin .
Ik denk dat welke weg je ook opgaat het de moeite waardt is om deze vintage amp weer goed te krijgen .
-
bromfietser
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
De versterker wordt volledig in orde gezet. Ik twijfel wel nog om de voedingscondensatoren te vervangen, aangezien deze samen zo'n €200 (4* 15000µF/90V)kosten.
Ik heb dit weekend de versterker nog eens onder handen genomen. Een groot deel gepoetst en de defecte trap eens doorgemeten. Eerst zonder spanning en dan met spanning (met diode+weerstand in de plaats van de eindtorren). Geen fout te vinden behalve de defecte eindtorren. Maar mogelijk zijn er reeds onderdelen vervangen door de vorige eigenaar.
Tenslotte heb ik de eindtransistoren losgeschroefd en eens onderzocht. één transistor wijkt af van de andere:
- iets lichter gedrukte opdruk
- vier gaatjes in de behuizing ogen iets groter
- Weegt 13.2g (andere 18.4-18.6, spec: appr 18.4g)
- dikte 5.76mm (andere 6,00-6,02, spec 5,8-6,2)
- hoogte 21,00mm (andere 21,3-21,4, spec 21,1-21,7)
- breedte 35,81mm (andere 36,3-36,4, spec 36,1-36,7)
Google leerde mij dat het om een nep transistor(s) zou kunnen gaan:
http://sound.westhost.com/fake/counterfeit-p3.htm#c2922
De afwijking transistor is de linkse op de foto.
Om zeker te zijn zou ik deze moeten openen, maar dan is natuurlijk meteen het "bewijsmateriaal" verdwenen. Na het openen zal ik terug foto's plaatsen.
Nu begint de zoektocht naar onvervalste 2SA1216 en 2SC2922 transistoren.
Ik heb dit weekend de versterker nog eens onder handen genomen. Een groot deel gepoetst en de defecte trap eens doorgemeten. Eerst zonder spanning en dan met spanning (met diode+weerstand in de plaats van de eindtorren). Geen fout te vinden behalve de defecte eindtorren. Maar mogelijk zijn er reeds onderdelen vervangen door de vorige eigenaar.
Tenslotte heb ik de eindtransistoren losgeschroefd en eens onderzocht. één transistor wijkt af van de andere:
- iets lichter gedrukte opdruk
- vier gaatjes in de behuizing ogen iets groter
- Weegt 13.2g (andere 18.4-18.6, spec: appr 18.4g)
- dikte 5.76mm (andere 6,00-6,02, spec 5,8-6,2)
- hoogte 21,00mm (andere 21,3-21,4, spec 21,1-21,7)
- breedte 35,81mm (andere 36,3-36,4, spec 36,1-36,7)
Google leerde mij dat het om een nep transistor(s) zou kunnen gaan:
http://sound.westhost.com/fake/counterfeit-p3.htm#c2922
De afwijking transistor is de linkse op de foto.
Om zeker te zijn zou ik deze moeten openen, maar dan is natuurlijk meteen het "bewijsmateriaal" verdwenen. Na het openen zal ik terug foto's plaatsen.
Nu begint de zoektocht naar onvervalste 2SA1216 en 2SC2922 transistoren.
-
bromfietser
Vandaag heb ik besloten de transistoren eens op de pijnbank te leggen. Ik heb ze tussen de bankschroef geklemd en met een bijtel de bovenzijde eraf gemept. Dat ging goed tot als ik de nep transistor probeerde in te klemmen. Deze spatte al uit elkaar voor hij goed en wel vast zat. De constructie van deze transistor is danook erg verschillend van het echte exemplaar. In de nep transistor is het silicium erg klein en zit het vast met wat silicone. Ik ben vrij zeker dat het witte spul echt silicone is, aangezien het “uitgezweet was over de binnenkant van de behuizing. Lnks op de foto zie je de nep transistor.
Nu ben ik dus 100% zeker dat het om een vervalste 2SA1216 gaat. Als iemand een betrouwbare bron weet voor sanken 2SA1216 en 2SC2922 hoor ik het graag!
Mouser, digikey, farnell en RS components hebben deze transistor helaas niet meer in hun programma.
Nu ben ik dus 100% zeker dat het om een vervalste 2SA1216 gaat. Als iemand een betrouwbare bron weet voor sanken 2SA1216 en 2SC2922 hoor ik het graag!
Mouser, digikey, farnell en RS components hebben deze transistor helaas niet meer in hun programma.
Re: Nep sanken transistors in luxman M03
Bij je zoektocht naar de Sanken zeker geen zaken doen met Okaphone in Groningen, en ik spreek uit ervaring.
echt spijtig dat zulke dingen gebeuren vind ik
Verziekt de boel behoorlijk.
Probleem is ook dat je vaak op afstand moet kopen en dus nooit 100% zeker bent of het echte zijn die je koopt of niet
Verziekt de boel behoorlijk.
Probleem is ook dat je vaak op afstand moet kopen en dus nooit 100% zeker bent of het echte zijn die je koopt of niet
Nog een klassieker:
En hier nog meer huiver: http://hobbyaudios.blogspot.nl/2011/03/ ... citor.html
En hier nog meer huiver: http://hobbyaudios.blogspot.nl/2011/03/ ... citor.html
En er dan 45 VDC opzetten....denk je aan de veilige kant te zitten...
Men heeft wel nog moeite gedaan om er een Rubycon in te plakken.
Denk dat ze gewoon het eerste de beste partijtje surplus er in stoppen.ray5150 schreef:En er dan 45 VDC opzetten....denk je aan de veilige kant te zitten...![]()
![]()
Met restuaraties van buizenradios word het juist expres gedaan om de oude "look" te handhaven. bij van die sardinenblikjes die ooit een papier-in-olie condensator waren, worden dan leeggehaald, schoongemaakt, en er wordt een Wima oid in het blikje gesoldeerd.
Ook maar even een test gedaan met dit als resultaat. Links een Sanken, recht een door Okaphone geleverde ISC waarvan zij zeggen dat dat een vervanger is voor de SankenZweitse schreef:Bij je zoektocht naar de Sanken zeker geen zaken doen met Okaphone in Groningen, en ik spreek uit ervaring.
Gelijk maar nieuwe besteld bij Ampslab in Amerika, en een mailtje gestuurd naar Okaphone. Kijken wat dat opleverd.
-
bromfietser
Ik heb contact opgenomen met Lab electronics (http://www.labelec.be/labelec/webpage.aspx?wid=5) en hen gevraagd de transistoren op te meten met een schuifmaat. Meetwaarden duidden niet op namaak, dus heb ik de eindtransistoren besteld + een extra paar om te openen en te controleren of het echte betreft. Kosten: 45 euro voor 8 transistoren inclusief verzending.
2 Transistors heb ik geopend en bleken echt sanken te zijn.
Transistoren in de versterker geplaatst, bias afregelen, korte test met dummy load en muziek

2 Transistors heb ik geopend en bleken echt sanken te zijn.
Transistoren in de versterker geplaatst, bias afregelen, korte test met dummy load en muziek
Heeft Okaphone nog wat met je mail gedaan? Ik vind het wel een fout van zo'n bedrijf.
Eigenlijk niet zo veel. De drie nep Sanken hebben ze na veel mail wisseling terug willen nemen. De transistors die ik heb open gehaald om het hele verhaal duidelijk te maken hebben ze dus niet vergoed. De rest hebben ze dus ook niet retour genomen. Ik heb dus nog drie Sanken transistors over waar ik dus eigenlijk niets aan heb. Voor mij is Okaphone een zaak waar ik éénmalig zaken mee heb gedaan, en nooit weer. Bestel nu grotendeels bij Farnell, of de hofleverancier van Ray 5150, Dick Best.
I.d.d. slechte reclame Zweitse. Dat kost ze zo meer omzet dan een paar nep torren.
Wat ik uiteindelijk helemaal niet begrijp is dat ze gewoon niet willen toegeven dat het gaat om nep Sanken , en aangeven dat het bij de nep Sanken het gaat om een betrouwbare Chinese leverancier.