resultaat WIN ISD
Moderator: Beheerdersteam
resultaat WIN ISD
Is er iemand die even de tijd heeft om te controleren of mijn resultaat juist is want het lijkt me teveel.
Ik heb de parameters van de Beyma 10br60v2 in gegeven in win isd en kom op een vented volume van 79 liter wat me veel lijkt.
En maar een goeie 40 liter als je deze dirver in een closed box steekt. waarschijnlijk gaat deze driver lager in een vented box dan in een closed box, maar heb ik dubbel volume nodig, klopt dat over de grote lijn?
Ik heb de parameters van de Beyma 10br60v2 in gegeven in win isd en kom op een vented volume van 79 liter wat me veel lijkt.
En maar een goeie 40 liter als je deze dirver in een closed box steekt. waarschijnlijk gaat deze driver lager in een vented box dan in een closed box, maar heb ik dubbel volume nodig, klopt dat over de grote lijn?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: resultaat WIN ISD
Het hangt geheel van de parameters af, maar 2x zoveel kastinhoud bij bassreflex is vrij normaal. Indien het de bedoeling is dat een hulpvaardige lezer controleert of dat ook in dit geval geldt, is het handig om ook even in de parameters te voorzien.
Re: resultaat WIN ISD
Juist , zover had ik nog niet gedacht, hier komen ze dan
diameter 250mm
Z 8 ohm
Re 6.5 ohm
Power 100 Wrms
Sensitivity 90.6 dB
Bl 10.6 N/A
fs 31 hz
Qms 3.29
Qes 0.55
Qts 0.47
Le 1.5mH
Xmax 6.5mm
Sd 0.038m²
lijkt me voldoende, niet?
diameter 250mm
Z 8 ohm
Re 6.5 ohm
Power 100 Wrms
Sensitivity 90.6 dB
Bl 10.6 N/A
fs 31 hz
Qms 3.29
Qes 0.55
Qts 0.47
Le 1.5mH
Xmax 6.5mm
Sd 0.038m²
lijkt me voldoende, niet?
Re: resultaat WIN ISD
Nèt.Yvan schreef:lijkt me voldoende, niet?
Als de rest van je parameters klopt, is je Vas zo rond de 105 liter (die ontbrak in je lijstje).
Ik kom met die TSP overigens tot een fors grotere kast: rond de 150 liter voor een 'nette' afstemming (Small) Afgestemd op 28Hz (pijpje 80mm doorsnede en 55mm lang). Het piekje in de response is de poortresonantie (leuk voor meelezers
Re: resultaat WIN ISD
Ja juist Vas = 108.2 l lees ik hier.
How, 150 liter is heel groot, zal mijn kastje van 79 liter maar aanpassen zeker?
How, 150 liter is heel groot, zal mijn kastje van 79 liter maar aanpassen zeker?
Re: resultaat WIN ISD
Of misschien zonder pijpje maar dan gaat ie waarschijnlijk niet zo laag he?
Re: resultaat WIN ISD
Die zat er natuurlijk wel in
Blauw is gesloten in 80 liter, rood de BR in 155 liter (was trouwens geen Smalliaanse afstemming zag ik net). Uiteraard komt de BR dieper, maar om te kunnen beoordelen of dat voor jou zinvol is moeten we eerst meer weten over wat je voor muziek speelt en hoe hard je dat wil. En ook waar...
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: resultaat WIN ISD
Wat een raar idee om een 10" in een 150 Ltr BR te zetten.
Is hier nisk beters mee te maken? Tapped horn ofzo ? Of een TL?
Maar vertel eens wat je plannen zijn hiermee?
Is hier nisk beters mee te maken? Tapped horn ofzo ? Of een TL?
Maar vertel eens wat je plannen zijn hiermee?
Re: resultaat WIN ISD
In mijn ervaring is elk effectief 'open' systeem volumineuzer dan een gesloten box (CB). Wat ook wel logisch is.bartsegers schreef:Is hier nisk beters mee te maken? Tapped horn ofzo ? Of een TL?
Een kleinere kast kun je bouwen door een GHP te maken (CB met seriecondensator). Is deze driver zeer geschikt voor: Blauw is een GHP, kast 30 liter en 560uF voorgeschakeld, groen is 80 liter gesloten. Tot net boven de 40Hz geheel gelijk. Hoger belastbaar en gemakkelijker uit te breiden met een (echte) sub, zo je dat wil.
Overigens kun je best een BR bouwen met 80 liter. Laag afstemmen op 30Hz (pijpje 80mm van 125mm lang). Kast wél goed vullen met BAF. Matige belastbaarheid en dito impulsgedrag, maar wel een lekkere boombox (rode curve).
Re: resultaat WIN ISD
Er is niets op tegen om een kleinere BR ook van een serie condensator te voorzien.
Als notoire CB fan kom ik eigenlijk een beetje terug van CB voor het laag ten faveure van een tam getunede BR. Een BR mag dan wel wat steiler afvallen met een wat mindere GD, de vervorming ervan is uiteindelijk aanzienlijk lager in het laag.
Als notoire CB fan kom ik eigenlijk een beetje terug van CB voor het laag ten faveure van een tam getunede BR. Een BR mag dan wel wat steiler afvallen met een wat mindere GD, de vervorming ervan is uiteindelijk aanzienlijk lager in het laag.
Re: resultaat WIN ISD
Zou het je met deze driver een kleinere kast (dan 80 liter) opleveren? Als ik een 50 liter BR met serie-C simuleer win ik weinig boven de GHP-opzet met 30 liter.
Re: resultaat WIN ISD
Wel, de bedoeling is om set 3 weg speaker te maken (zuil model vanop de grond) en ze worden gewoon in onze living geplaatst.
Heb vroeger nog wel speakers zelf gebouwd maar nog nooit echt werk van gemaakt om het te berekenen en af te werken.
Dus deze keer wil ik het eens doen zoals het moet.
Het moet niet extreem hard gaan, maar als het vrouwtje en de kindjes het huis uit zijn hou ik er wel van om aan de volume knop te draaien.
En wat de muziek betrefd speel ik zowat alles wat mij persoonlijk aanstaat, zo kan ik perfect van een stukje Jazz genieten evenals hardrock, techno zelfs dubstep.
Dus een beetje vanalles.
Heb wel de drivers reeds besteld dus zit er een beetje aan vast.
En de kasten mogen ook niet te groot uitvallen, met die +/- 80 liter kan ik leven.
Heb vroeger nog wel speakers zelf gebouwd maar nog nooit echt werk van gemaakt om het te berekenen en af te werken.
Dus deze keer wil ik het eens doen zoals het moet.
Het moet niet extreem hard gaan, maar als het vrouwtje en de kindjes het huis uit zijn hou ik er wel van om aan de volume knop te draaien.
En wat de muziek betrefd speel ik zowat alles wat mij persoonlijk aanstaat, zo kan ik perfect van een stukje Jazz genieten evenals hardrock, techno zelfs dubstep.
Dus een beetje vanalles.
Heb wel de drivers reeds besteld dus zit er een beetje aan vast.
En de kasten mogen ook niet te groot uitvallen, met die +/- 80 liter kan ik leven.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: resultaat WIN ISD
Pfoe,
zuilen van 90 liter, dat is echt fors!
Die 10" aan de zijkant zetten wellicht?
90 liter, dat is een speaker van 1m hoog, en 30x30 vloeropp.
Ik zal eens kijken wat een TL (of MLTL) doet.
In 80 liter, kom ik niet verder dan dit.
(wil je lager, dan ga je snel naar 100+ liter)
Op zich ligt het rendement wel lekker hoog.
zuilen van 90 liter, dat is echt fors!
Die 10" aan de zijkant zetten wellicht?
90 liter, dat is een speaker van 1m hoog, en 30x30 vloeropp.
Ik zal eens kijken wat een TL (of MLTL) doet.
In 80 liter, kom ik niet verder dan dit.
(wil je lager, dan ga je snel naar 100+ liter)
Op zich ligt het rendement wel lekker hoog.
Re: resultaat WIN ISD
Ja het zijn wel redelijke kleppers die kasten, 32 x29 x116 (in cm) als ik me niet vergis dus 10" moet niet noodzakelijk aan de zijkant, heb de keuze nog niet gemaakt maar ik kan ze aan voor of zijkant plaatsen , wat denk je dat het beste is?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: resultaat WIN ISD
nou,
het voordeel van een woofer in de zijkant is dat je een slank profiel kunt maken.
Dan "oogt" het slanker.
Kwestie van smaak...
Je hebt deze woofers dus al gekocht?
Wil je 80 liter in de kamer, of groter?
(ik neig zelf naar de GHP versie, al dan niet in basreflex)
het voordeel van een woofer in de zijkant is dat je een slank profiel kunt maken.
Dan "oogt" het slanker.
Kwestie van smaak...
Je hebt deze woofers dus al gekocht?
Wil je 80 liter in de kamer, of groter?
(ik neig zelf naar de GHP versie, al dan niet in basreflex)
Re: resultaat WIN ISD
Ja de 10" zijn vandaag toegekomen en wat de kast betrefd heb ik reeds een kast half gemaakt die nu uitkomt op 80 liter, anders probeer ik eens wat het geeft en als het me niet aanstaat kan ik nog altijd nieuwe kasten maken die smaller uitkomen want dat vind ik persoonlijk ook mooier.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: resultaat WIN ISD
Als ik het probeer met mijn DHZ software kom ik op een heel behoorlijk resultaat in een gesloten kast van 79 L met een serie-C van 600 uF. Het alternatief is een BR, ook van 79 L, afgestemd op 22 Hz en met een serie-C van 1000 uF. De BR geeft wat lagere conusexcursies, de CB een wat dieper doorlopend laag.
veel succes, Tom
veel succes, Tom
Re: resultaat WIN ISD
misschien nog een klein vraagje, die condensator moet ik daar rekening houden met het voltage ?
Re: resultaat WIN ISD
Ja.
De luidsprekerzelfbouwhandel helpt je graag verder. Zoek in elk geval naar bipolaire exemplaren die minstens 35V ACeff kunnen hebben.
De luidsprekerzelfbouwhandel helpt je graag verder. Zoek in elk geval naar bipolaire exemplaren die minstens 35V ACeff kunnen hebben.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: resultaat WIN ISD
Wat je oorspronkelijke vraag betreft: Met een Vas van ongeveer 110 liter en een relatief hoge Qes is een reflexvolume van 180 liter vrij normaal. Afstemming komt dan bij 22 Hz o.i.d uit. Hoe WinISD aan 79 liter komt is de vraag. Evenzo is een gesloten volume van ongeveer 60 liter te verwachten, opnieuw is de keuze van WinISD vreemd. Maar met een serie-C kan er nog van alles.
Tom
Tom
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: resultaat WIN ISD
Het antwoord: mogelijk werden de parameters niet correct ingevoerd, danwel een onjuiste eenheid gebruikt. Deze laatste verandert door er simpelweg op te klikken, dus per ongeluk kan daar best eens een foutje insluipen.Tom Magchielse schreef:Hoe WinISD aan 79 liter komt is de vraag.
Bij een Vas van 105 liter komt WinISD keurig met een advies van 83,1 of 173,8 liter voor respectievelijk een CB of BR.
Re: resultaat WIN ISD
Ok ga eens navragen, mag ik jullie allen bedanken voor de goeie ideën die jullie voorgesteld hebben , ik zal voorlopig mijn kast 79 liter gebruiken in combi met serie condesator.
Wat de afwerking betrefd heb ik vernomen dat mdf met de tijd een beetje gaat uitzetten door vochtigheid en temperatuurverschillen , zodat de mooi glad geschuurde naden na verloop van tijd mogelijk terug zichtbaar worden. Zou het misschien een optie zijn om eerst te behangen met fiberglas en dan te verven? Wat zijn jullie meningen hierover, of heeft er iemand dit al geprobeerd?.
mvg
Yvan
Wat de afwerking betrefd heb ik vernomen dat mdf met de tijd een beetje gaat uitzetten door vochtigheid en temperatuurverschillen , zodat de mooi glad geschuurde naden na verloop van tijd mogelijk terug zichtbaar worden. Zou het misschien een optie zijn om eerst te behangen met fiberglas en dan te verven? Wat zijn jullie meningen hierover, of heeft er iemand dit al geprobeerd?.
mvg
Yvan
Re: resultaat WIN ISD
I.d.d Marp, klopt. De pro versie accepteert trouwens geen T&S parameters meer die niet consistent zijn en terecht. Inconsistente parameters in datasheets komt regelmatig voor.Marp schreef:Het antwoord: mogelijk werden de parameters niet correct ingevoerd, danwel een onjuiste eenheid gebruikt. Deze laatste verandert door er simpelweg op te klikken, dus per ongeluk kan daar best eens een foutje insluipen.Tom Magchielse schreef:Hoe WinISD aan 79 liter komt is de vraag.
Bij een Vas van 105 liter komt WinISD keurig met een advies van 83,1 of 173,8 liter voor respectievelijk een CB of BR.
Beste is om de belangrijkste eerst in te vullen: VAS, Fs, Sd, Re, Qe, enz. en dan WinISD zoveel mogelijk de rest zelf uit te laten rekenen en dat af te checken met de datasheet. Zie ook de help file daarover.
Re: resultaat WIN ISD
Lees de relevante topics hierover maar eens door. Dit bijvoorbeeld.Yvan schreef:Wat de afwerking betrefd heb ik vernomen dat mdf met de tijd een beetje gaat uitzetten door vochtigheid en temperatuurverschillen , zodat de mooi glad geschuurde naden na verloop van tijd mogelijk terug zichtbaar worden.
Re: resultaat WIN ISD
Even was ik van de aardbol verdwenen maar nu weer boven water.
De stand van zaken is nu zo dat ik toch gekozen heb voor een staande speaker type zuilmodel met de woofer langs de zijkant om zo een smal strak model te kunnen behouden (type jamo 606) maar heb nu een inhoud van 85 liter ter beschikking. moet ik mijn kist nu bekleden met dempingsmateriaal langs de binnenkant of is dit niet nodig?
En is de plaats van de frequentiefilter belangrijk ? of staat die goed op de plaats waar ie nu staat? Heb ook gekozen voor een velleman kit bescherming tegen DC bij het door slagen van je eindtrap, was iemand dat me die tip gaf, wat denken jullie, graag je input, ben ik op de goede weg of moet er iets veranderen volgens jullie?
De stand van zaken is nu zo dat ik toch gekozen heb voor een staande speaker type zuilmodel met de woofer langs de zijkant om zo een smal strak model te kunnen behouden (type jamo 606) maar heb nu een inhoud van 85 liter ter beschikking. moet ik mijn kist nu bekleden met dempingsmateriaal langs de binnenkant of is dit niet nodig?
En is de plaats van de frequentiefilter belangrijk ? of staat die goed op de plaats waar ie nu staat? Heb ook gekozen voor een velleman kit bescherming tegen DC bij het door slagen van je eindtrap, was iemand dat me die tip gaf, wat denken jullie, graag je input, ben ik op de goede weg of moet er iets veranderen volgens jullie?
