remote voor 4300 quadro receiver (maken?)

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

remote voor 4300 quadro receiver (maken?)

Bericht door bas focal m180 »

Wat ik zo jammer vindt van vintage dat er geen AB mogelijk is , maar op mijn 4300 quadro zit wel een remote aansluiting .
marantz remote.jpg
Dan heb je een rc4 unit nodig , als je al die vindt dan zijn ze peperduur .
rc4.jpg
De aansluiting is nog up to date , ik bedoel kabeltjes die erop passen zijn gewoon leverbaar .
kabeltje.jpg
kabeltje.jpg (9.64 KiB) 672 keer bekeken
Ik denk dat die rc4 werkt doordat er een stroompje loopt van reciever naar rc4 (voeding) 12v ofzo , en dat de schuifjes ook een spanning doorlaten bij het verschuifen ervan .

Dus dan zou het mogelijk moeten zijn om iets te maken waarmee ik mijn reciever ook via remote zal kunnen bedienen .
Om het simpel te houden alleen volume , de rest van de instellingen balans is niet noodzakelijk .

IK HEB NODIG : iemand die er wat vanaf weet hoe een rc4 werkt op de reciever , en een schema van de receiver en rc4 .
bas focal m180
Contacteer:

Re: remote voor 4300 quadro receiver (maken?)

service manuel gevonden , 16mb , 4400 shema , voor de remote is die hetzelfde .

Wel gevonden waar ie zit maar voor mij niet te doen , snap er niets van .
Eens kijken of ik m op meerdere a4'tjs kan uitprinten om duidelijk de lijntjes te kunnen kleuren waarheen ze lopen .
Bijlagen
Marantz 4400 Schematic.pdf
(570.62 KiB) 102 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Even :^o m'n best gedaan.Deel voor de afstandbdiening getekend,moet voor buiten nog 's gemaakt.
Anne

Schakelaar was verkeerom getekend :oops: ,vervangen
Bijlagen
Afst.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 05 mei 2012, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
bas focal m180
Contacteer:

Ah!buis schreef:
Even :^o m'n best gedaan.Deel voor de afstandbdiening getekend,moet voor buiten nog 's gemaakt.
Anne
bedankt Anne ik hoop dat ik hier al wat mee kan

Phoe wat ziet dat er ingewikkelt eruit als je er niet in thuis bent .

Eens kijken of ik het goed interpreteer na dik een uur brainstormen .

Het schema is van het inwendige van de receiver , maar moet hetzelfde worden opgebouwd voor de remote , de 50K zijn potmeters van 50K , dat is wat ik weleens zie bij potmeters 50K of 100K namelijk .
AFBG 1.jpg
De 4 50K in kruis zijn balans en de 50K onderelkaar is volume .

Ben ik voor dit moment geslaagt of gezakt met het inerperteren van het schema .

gr Bas
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoi Bas,
was gisteren wat laat,te vlug willen zijn,zelf gezakt :( .Schakelaar verkeerd,tekening vervangen.
De potmeters zijn lineair in de balansregeling en logarithmisch voor het volume.
Als je enkel volume wil,gewoon de rest niet aanbrengen,verandert verder niks.Ook de loudness kan weg,of zoals elders in dit forum al 's vertoond is,met potmeter zonder aftakking.
Anne
Bijlagen
Ca.JPG
bas focal m180
Contacteer:

Hoi Anne , eerst eens op google opgezocht wat
De potmeters zijn lineair in de balansregeling en logarithmisch voor het volume
inhoud , dat is me nu duidelijk geworden , ik wist niet eens dat daar verschil inzat , 2 type potmeters , ik wist tot heden dat de potmeters alleen waardes haden die 1 op 1 vervangen moest worden .

Ik dacht dat het via de voorversterker het signaal rood bij local-remote sckakelaar aankomt , de schakelaar maakt de selectie naar receiver of remote ( 4578 ) en dan 1236 naar en onafhankelijk wat je hebt geselecteerd(reciever- of remote) naar de bass-mid-trebble en van daar naar de bruggetjes pre-out main in .
marantzzz.jpg
In jouw schema zie ik 1236 naar 4578 , dus dan loopt alles anders om en wordt het signaal al vroeg gesplitst in 2 takken en de local-remote schakelaar bepaalt welke aankomt bij de pre-out main in bruggetjes .

Doet het erwat toe hoe het signaal loopt , ik bedoel met het aansluiten van de potmeters blijfd de werking van de potmeter hetzelfde als het signaal anders om loopt , lijkt mij niet .

gr Bas
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Op het schema aangegeven waarlangs het signaal gaat,voor één kanaal.
Komt aan tussen top en massa van volumeregelaar en gaat verder vanaf het sleepkontakt.
Anne
Bijlagen
Vdeel.JPG
bas focal m180
Contacteer:

AHHHHH , heel mooi nu weet ik hoe het signaal loopt , mijn dank Anne

Balans links-rechts ga ik niet gebruiken , wel biampen want versterker levert 4x40watt 8ohm of gebrugd 2x100 8ohm om dan een speaker erachter te hangen van 4ohm op gebrugd instelling zal de versterker niet fijn vinden zeker geen bassreflex want daavan verdraait de electrische fase ook nog eens .

Ik zie dat volume en balans potmeters in serie staan en dat bij beide de waarde 50K hebben dan is dus met een weerstand van 50K het volume volledig dicht en 0 Kohm volledig open .

Dan kan ik dus gaan spelen met waardes van potmeters en ook of ik parrelel of in serie aansluiten .

De bedoeling is namelijk om met een potmeter die het totaal volume regelt en de andere 2 potmeters het verschil kunnen maken voor bass en het mid-hoog , dat hoeft er maar een klein verschil te zijn als je iets meer laag of hoog wilt , neem ik mee dat je dan zelfs met laag en mid-hoog units die een iets ander rendement hebben kan gaan werken .

Dus nu ik denk hoe de potmeters aangesloten moeten worden ga ik maar eens een schema'tje maken .
bas focal m180
Contacteer:

Ik aan deze setup mogelijkheden , vorm en plaatsing van de remote als zowel aansluiten van de potmeters nog geen concrete idieen .

1 volume knop voor het geheel en 2 potmeters om 6db harder of 6db zachter te kunnen spelen voor front of rear .

Dan komt het erop aan welke waarden potmeters je neemt en hoe je ze aansluit serie of parralen , met eventueel een weerstand voor de front rear potmeters , 50Kohm is volledig dicht .
functie remote.jpg
Of naar marantz quadro volume potmeter zoeken , en 2 gewonen stereo dat houd het wel origineler , eens J de Regt mailen of hij wat heeft liggen . .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kun je zo doen.Wel maar de helft getekend,je weet wel,liever lui ... O:) .
Anne
Bijlagen
VolBal.JPG
bas focal m180
Contacteer:

Ah!buis schreef:
Kun je zo doen.Wel maar de helft getekend,je weet wel,liever lui ... O:) .
Anne
Daar leert een ander wel het meest van .

Nu heb ik een paar keer vandaag naar het plaatje gekekn maar ik begrijp het niet .

Ik dacht namelijk dat de potmeters in serie staan .
En dat met de balans een andere waarde evt met een weerstand aangesloten moest worden .
Bijlagen
zo dacht ik.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een balansregeling met één in en uit :o
De bedoeling is toch om twee in's gezamelijk te regelen,tegen elkaar in.
Uitleg bij het voorstel :sure:
De twee gekoppelde pots regelen elk een ingang.Met in de middenstand een verzwakking van 1/2 =-6dB voor beide in's naar de volumeregelaar.Naar het einde gedraaid geeft dat voor de ene geen verzwakking meer (relatief +6dB) en de andere naar 1/4 is -12dB (relatief -6dB).
Die 24k moet eigenlijk 25k zijn,24k is standaardwaarde,maakt niet veel uit.
Dus pot halfweg 25k naar beide kanten.Richting bron blijft dat zo,andere kant +25k serieweerstand =50k en dat // aan vol.reg 50k geeft weer 25k en dus ingang gedeeld door 2.
Balans onderin,50k vol reg. // 25k geeft (50/3)k en 50k vandaar naar in.De in isdan gedeeld door (50/3)/[(50/3)+50]=1/4.
Is dat duidelijk :?: Vragen,geen vragen,dan gaat majoor Kees verder :lol: (naar een bekend Hagenaar)
Anne
bas focal m180
Contacteer:

Dank voor de uitleg Anne , ik ga dat een paar keer lezen en op me in laten werken .
Ik kan het klakkeloos overnemen zonder iets te snappen maar dat is niet de bedoeling .

Ik heb bij tdk gekeken naar 4 kanaals potmeters maar die zijn prijzig , iets van €189 zag ik voorbij komen .

Iemand die nog andere betaalbare 4 kanaals potmeters weet .
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Heb er hier nog 1 liggen (met motor zelfs). Maar zo duur/zeldzaam zijn die dingen niet.
Deze: http://www.ebay.ie/itm/ALPS-Quad-Potent ... 0467804650
maar da's met motor, kan je een ab maken voor je ab :mrgreen:

google eens op alps 50kax4. B.v. http://ampslab.com/accessories.htm, 25 dollar de twee. Opletten dat je een log uitvoering koopt.
bas focal m180
Contacteer:

guido schreef:
Heb er hier nog 1 liggen (met motor zelfs). Maar zo duur/zeldzaam zijn die dingen niet.
Deze: http://www.ebay.ie/itm/ALPS-Quad-Potent ... 0467804650
maar da's met motor, kan je een ab maken voor je ab :mrgreen:

google eens op alps 50kax4. B.v. http://ampslab.com/accessories.htm, 25 dollar de twee. Opletten dat je een log uitvoering koopt.
Dat is ook een mogelijkheid , een hele mooie maar mischien te hoog gegrepen voor een leek .
Aan de andere kant wat kan er mis gaan zolang de reciever maar heel blijfd en dat is een kwestie van de potmeters goed aansluiten de rest staat daar los van .
Dan heb ik wel een 70'er jaren reciever met draadloze AB en volledig origineel .

Het is wel erg overbodige luxe ,alhoewel een 4 kanaals potmeter is lang dus een ab die de remote aanstuurd is uiteindelijk wel de mooiste oplossing maar niet de makkelijkste .

Ik denk dat ik ervoor moet gaan , met FORUM-LEDEN hulp zou het wel kunnen lukken .

Dus een Kabel-remote die via ab te bedienen is .
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Dat moet kunnen idd. Er zijn zat kitjes te krijgen op ebay voor de aansturing.
Dan moet je alleen de potmeter vervangen door zo'n 4 delige met motor.

http://www.ebay.com/itm/Assemble-Remote ... 19d0a3a331

bijvoorbeeld en dan de input print weglaten. Of nog even verder zoeken :wink:
Hier vind je alles, maar geen china prijzen: http://electronics.dantimax.dk/Kits

Helemaal zelf bouwen kan ook, maar dat moet je met controllers beginnen (laagste drempel wordt dan arduino of zo).
Maar tegen de prijzen uit china valt niet meer op te bouwen (of je moet het helemaal zelf kunnen, processor wat drivers en gaatjesprint).

Wel even opletten dat het motortje hetzelfde voltage gebruikt. Dus even informeren als je van verschillende bronnen gaat combineren.
bas focal m180
Contacteer:

Ik heb vanalles met de goede zoektermen op ebay kunnen vinden , quad 50k log potmeters met en zonder motor , stereo potmeters en kitjes voor motor gestuurde potmeter nu even alles doorlezen wat af valt en wat intressant is .

Voor balans is het onzin om volledig het signaal te onderbreken want dan speel je maar met een speaker .

Ik heb 50k nodig om het signaal volledig weg te krijgen , maar als ik bv een 10k neem dan houd dat in dat bij volledig dicht nog +- 80% van het signaal door wordt gelaten .

Als dat klopt kan je dus met 10k inplaats van 50k heel nauwkeurig je balans regelen want een volledig draai doet maar 10k in plaats van de benodigde 50k die je nodig hebt om het volledig stil te krijgen .

klopt mijn theorie met de praktijk ?

Balans heb ik alleen nodig om de front (mid-hoog) en rear (laag) iets te kunnen bijstellen ,
speaker links en rechts moeten gewoon goed staan want je kan wel een kant zachter zetten maar dan werk je de looptijd verschillen nog niet weg die blijf je horen .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat van die 10 versus 50k snap ik niet :? Je wou toch niet een potm. 10k met 40k naar massa ipv 50k zetten :shock: .
Regelt praktisch niks meer :o .Omgekeerd wel maar dan blijf je op -14dB steken.
Wat die motor betreft,die moet wel een voeding krijgen evenals de stuurlogika,kan niet uit de versterker.
Anne
bas focal m180
Contacteer:

Ah!buis schreef:
Dat van die 10 versus 50k snap ik niet :? Je wou toch niet een potm. 10k met 40k naar massa ipv 50k zetten :shock: .
Regelt praktisch niks meer :o .Omgekeerd wel maar dan blijf je op -14dB steken.

Ik ben eens gaan zoeken naar werking potmeters , de ene keer sluit men 2 van de 3 pootjes aan de andere keer alle 3 de pootjes .
Waarom dat is is mij (nog) een raadsel .

Die -14dB dat is volvermogen wat je maar met 14db kan verminderen , of ik kan maar maximaal 14dB versterken ?

Maar moet ik ook alle 3 de pootjes aansluiten , ik dacht met 2 pootjes aansluiten op die manier maar een beperkt regelberijk te hebben in het verminderen van het geluid .

Wat die motor betreft,die moet wel een voeding krijgen evenals de stuurlogika,kan niet uit de versterker.
Anne
Dat weet ik ,een potmeter die ik op het oog heb is een quad potmeter met motor maar ook goed te gebruiken om handmatig te draaien .
Das Quad (4-fach) Motor-Potentiometer ALPS RK 27114 MC 50k log hat einen Motorantrieb, kann aber auch mit der Hand gedreht werden (audiophiles Drehgefühl
dan kan ik alle kanten nog op . ik kijk ook naar een remote kitje daarvoor , dat wordt denk ik iets makelijker voor me dan de materie van de potmeter (hoop ik ) .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hopelijk zeggen een paar tekeningetjes meer dan een lang (vermoeiend :-$ ) verhaal O:) .
Anne
Bijlagen
Potzooi.JPG
bas focal m180
Contacteer:

Ik ben eens gaan googlen met de term ''potmeter waarden bepalen''
ik zie diverse keren tekst en uitleg dus ik ga eens lezen , wat ik weet van vroeger schooltijd is dat als het kwartje eenmaal valt dan snap je het vanzelf .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Jammer dan dat er geen kwartjes meer zijn :o :shock: :lol:
Anne
bas focal m180
Contacteer:

Ah!buis schreef:
Jammer dan dat er geen kwartjes meer zijn :o :shock: :lol:
Anne
ja-ja lag jij maar jij shut zo alles uit je losse mouw , jij Albert Einstein interlegentie maar ik niet . :wink:
einstein.jpg
einstein.jpg (25.22 KiB) 480 keer bekeken

Maar ik moet niet te lang stil blijfen staan hoe en wat het exact allemaal werkt .

Je hebt me al een schema gegeven (mijn dank daarvoor) waar ik iets mee kan .

Ik kijk nu naar motor-potentiometer en stuurboardje , die plaats ik zo op het forum .
bas focal m180
Contacteer:

Zeer ingewikkelt allemaal :oops: ik heb vermoeden hoe het werkt , maar even weer focussen op de remote want hoe het exact allemaal werkt is zeer intressant maar is geen pré lijkt me .

Je gaf mij al een schema voor volume en balans en daarmee kan ik verder en dat is het voornaamste .
VolBal.JPG
2 dezelfde motorpotmeters gevonden beide rond de €40,- incl verzenden
potmeter met motor 1.jpg
potmeter met motor 1.jpg (22.41 KiB) 480 keer bekeken
2 boardjes voor het aansturen van het motortje
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0876151688
print 1.jpg
maar ook een bij een dezelfde verkoper als het potmetertje maar een stuk duurder maar wel voor de alps motorpotentiometer .http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0543571199
print 2.jpg
print 2.jpg (43.18 KiB) 480 keer bekeken
En mogelijkheid 3 originelen marantz potmeter en balans schuifjes .

Adviesen tips , of beter alternatief ROEPT U MAAR .
bas focal m180
Contacteer:

Maar wat ook mogelijk is is om de pré en main bruggetjes eraf te halen , daartussen een 50k quad volume potmeter , de reciever volume moet dan vol open om met de losse pot,eter te kunnen regelen .
In die setup kan ik de balans en toon regelaars gewoon blijfen gebruiken op het apparaat .
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”