Weer een DAC vraag

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

De nodige hier op het forum al gelezen over DAC's en sta op het punt ook een DAC te bestellen via eBay maar welke.

Zoals het er nu uitziet heb ik zeker 4 ingangen nodig (2 opt en 2 coax) dat hebben ze geen van allen dus dat is makkelijk :) en ingangen zijn er wel bij te maken.
Nu zit ik alleen welke DAC kan ik het beste bestellen. USB is leuk maar zal niet gebruikt gaan worden.

Een aantal die ik tegenkwam op eBay.
1. http://www.ebay.nl/itm/NEW-Hi-end-DAC-2 ... 2ebc12cd23 is een bouwpakketje en heeft alleen coax uit.

2. http://www.ebay.nl/itm/CS8416-PCM1798-2 ... 3cbf96ac3a als ik het goed heb de opvolger van de hier bekende HK-DAC.

3. http://www.ebay.nl/itm/24BIT-192k-WM880 ... 2c63cfc21a

4. http://www.ebay.nl/itm/Upsampling-24bit ... 3a73d3a766 heeft upsampling en USB

5. http://www.ebay.nl/itm/Audiophonics-DAC ... 2313ad82fb

Wie kan me helpen met een keuze te maken?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Ja die was ik ook tegen gekomen maar heb ik niet te veel aandacht een gegeven omdat deze niet past in het plaatje wat ik wil de behuizing moet zo basic mogelijk, de DAC moet bij in de voorversterker komen en daar wil ik eigenlijk maar 3 knoppen (power, volume, input) op hebben een paar ledjes en meer niet.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door Zweitse »

Je zou ook even kunnen wachten op de DAC van forumlid Knuisje.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Dat had ik ook al doorgelezen en het ziet er wel erg gelikt uit en ben ook wel benieuwd naar het eind resultaat maar ook hier zit weer te veel aan voor mij.
Ik wil alleen kunnen schakelen tussen de ingangen (analoog en digitaal) en dan de versterker in en alles zonder display.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

En toch maar een DAC besteld :) nou maar afwachten als het ook nog wat is O:) en anders heb ik weer een lekker kunnen hobbyen :lol:

Het is deze http://www.ebay.nl/itm/200723844387?ssP ... 1497.l2649 geworden.

Alleen schoot mij later te binnen nadat de bestelling en betaling was gedaan dat een optische ingang ook wel handig was geweest :( dus daar moet ik nu maar wat anders voor vinden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door ray5150 »

Leuk, Ik heb van de week deze binnen gekregen...
http://www.ebay.com/itm/CS8416-CS4398-D ... 1931007487

Ja, hij is goedkoper, en ja, deze heeft ook nog een USB input.
Optisch in is relatief makkelijk zelf toe te voegen, ontvanger, paar weerstanden en naar ik meen, een 7400 IC. (maar het kan ook een iets ander type zijn.) er is wel wat te vinden over op het forum.

Ik ben er erg blij mee dat de SMD's van tevoren al gesoldeerd zijn.
mijn plan is om hem met een zelfgemaakte "luxe" voeding te gaan gebruiken.
Er komt mettertijd wel een topic over...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door John P »

rjmulder schreef:
En toch maar een DAC besteld :) nou maar afwachten als het ook nog wat is O:) en anders heb ik weer een lekker kunnen hobbyen .
Ik heb hem ook en ik ben zeker niet teleurgesteld, hij is een stuk beter als de DAC in mijn Denon AV-receiver. U wordt een gelukkig mens, staat in de horoscoop.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

ray5150 schreef:
Leuk, Ik heb van de week deze binnen gekregen...
http://www.ebay.com/itm/CS8416-CS4398-D ... 1931007487

Ja, hij is goedkoper, en ja, deze heeft ook nog een USB input.
Optisch in is relatief makkelijk zelf toe te voegen, ontvanger, paar weerstanden en naar ik meen, een 7400 IC. (maar het kan ook een iets ander type zijn.) er is wel wat te vinden over op het forum.

Ik ben er erg blij mee dat de SMD's van tevoren al gesoldeerd zijn.
mijn plan is om hem met een zelfgemaakte "luxe" voeding te gaan gebruiken.
Er komt mettertijd wel een topic over...
Die zag ik ook voorbij komen maar mijn idee is hoe minder er aan dingen op zit hoe beter :)
Bang voor het solderen van SMD ben ik zeker niet vind het zelf wel leuk.

Je gaat dus een andere voeding gebruiken dan erop zit? Ga je nog meer anders doen dan?

Voor de optische ingang ben ik aan het zoeken geweest op het internet en heb de nodige schema's gevonden is met een 74HC04.
De ingang (toslink rx) heb ik van een oude SB-Live uitbreiding ding gesloopt die ik nog had liggen dus die wordt morgen in elkaar gezet om vast te testen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

John P schreef:
rjmulder schreef:
En toch maar een DAC besteld :) nou maar afwachten als het ook nog wat is O:) en anders heb ik weer een lekker kunnen hobbyen .
Ik heb hem ook en ik ben zeker niet teleurgesteld, hij is een stuk beter als de DAC in mijn Denon AV-receiver. U wordt een gelukkig mens, staat in de horoscoop.
Dat is goed nieuws :D heb je er ook nog aanpassingen aan gedaan dan?
En gelukkiger worden is altijd goed O:)

Nu misbruik ik de DAC van mijn MD speler (Kenwood DM9090) om een signaal de LM4780 versterker (waar ik morgen ook weer mee verder ga) in te krijgen en kan dan daar mooi mee vergelijken en de CD speler mag ook mee gaan doen met de test.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door John P »

Ik heb een kant en klaar printje gekocht, deze elektronica is te klein voor mijn dikke vingers. Het enige dat ik heb gedaan is twee punten doorgesoldeerd, zodat je aan een 2x15 voeding genoeg hebt. Ook de opamp heb ik vervangen door een LM4562, het verschil was erg klein. Het enige waar je even naar kunt kijken is dat de blauwe ledjes erg fel branden, misschien kun je een grotere weerstand ervoor plaatsen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Ik heb gekeken naar de laagste prijs en ja dan moet je de soldeerbout aanzetten al scheelt het niet eens zoveel.
Ja die brug erin solderen scheelt weer een trafo ik weet ook niet als dat merkbaar is qua geluid. Ik kan het gaan proberen trafos liggen al klaar.

Blauwe ledjes :cry: gelukkig heb ik nog wel andere liggen, blauw vind ik een mooie kleur maar niet voor ledjes.

Ook nog maar op zoeken welke aanpassingen er zijn voor deze DAC dan kan ik ze beter meteen doorvoeren dan later.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Vandaag een enveloppe uit Hongkong binnen gekregen alleen klopt het volgens mij niet.

Deze http://www.ebay.nl/itm/200723844387?ssP ... 1497.l2649 had ik besteld en dit is naar mijn idee een print met alle onderdelen.
Wat ik heb binnen gekregen is een print met de SMD onderdelen en verder niets, geen onderdelen lijst en/of onderdelen.

Had ik nou het verkeerde besteld of .....

Het soldeer werk valt me in ieder geval wel tegen :( had ik liever zelf gedaan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door ray5150 »

Lullig, ik meen dat er advertenties van dezelfde verkoper zijn voor kale printen of met alleen de SMD onderdelen erop.
Waarschijnlijk is er daar iets met jouw bestelling mee verwisseld. heb je wel de volle mep ervoor betaald ?

Gelukkig staan alle waarde's op de printen aangegeven. Anders even de verkoper mailen voor het schema.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Ja de prijs die gevraagd wordt heb ik ook betaald.
Ga wel een mailtje in GEngels naar die verkoper sturen en zie wel hoe dat afloopt, alleen dit weekend dus geen DAC :(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door ray5150 »

Voor ongeveer 3 knaken heb je de rest van de onderdelen in huis : http://www.dickbest.nl/
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Hmm dat wordt lastig knaken zijn er niet meer :rofl:

Maar voor DickBest heb ik toch nog een lijstje liggen wat besteld moet worden dus dat scheelt dan weer, kan het mooi daar bij mee.
Maar zal dan eerst het schema en/of onderdelen lijst moeten hebben er staan wel veel waarder op de print maar alleen L1 of L2 daar kom ik niet veel verder mee.

Gelukkig kan ik wel lekker bezig zijn Conrad is geweest met de onderdelen voor 2 LM4780 in bridge :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door ray5150 »

Mischien kan je hier wat mee :
AK4393 dac kit Schema.pdf
(28.21 KiB) 195 keer gedownload
BOM.pdf
(14.86 KiB) 337 keer gedownload
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Dank je, ga ik van het weekend naar kijken misschien vanavond nog wel :) anders slaap ik toch weer niet :lol:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Er is contact met de verkoper maar veel komt daar niet uit :( alleen je heb een PCB gekocht met de gesoldeerde SMD onderdelen.
De vraag van een onderdelen lijst of schema wordt niet eens beantwoord :( dan maar een sterretje minder :)

Kijken hoe ver ik kom met de onderdelen die ik heb liggen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door Marp »

Kennelijk is hij er echt van overtuigd dat je niet de DAC als kit kocht, maar enkel een PCB+SMD voor zo'n DAC. Ik zou hem toch nog eens duidelijk maken dat je toch echt de kit, en dus de volledige DAC hebt besteld.

Op diyAudio loopt een topic over die DAC. Het begint met een oudere versie met groen PCB, maar in deze post lijkt het PCB al bijna op jouw versie (zie ook bijlages). Op het 1e zicht valt enkel een iets verschillende opdruk op (condensatoren), maar verder gaat het duidelijk over dezelfde DAC.

Misschien dat je daar de juiste bezetting kan terugvinden, of kan iemand daar je aan een stuklijst helpen.
Bijlagen
ak4396sc_pcb_rjmulder.jpg
Bron: diyaudio.com (voor link zie tekst)
Bron: diyaudio.com (voor link zie tekst)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Dat zou ook kunnen dat die niet goed gelezen heeft :) ik heb hem al een mailtje gestuurd dat ik het zelf wel uitzoek en de beoordeling ook al gedaan, helaas voor hem iets minder *etjes. Ga hem nog wel een mailtje sturen.

Aan de hand van verschillende plaatjes de print die ik heb alles genoteerd aan onderdelen en die zijn net besteld bij DickBest, de onderdelen die in de vakjes heb liggen zijn te weinig of van een verkeerde waarde.

Bij het zoeken op het grote internet kwam ik DiyAudio ook tegen ga maar even een account aangemaakt anders zie je nog niks aan plaatjes dat voor vanavond lekker rustig op de bank, Engels is niet mijn sterkste punt dus moet ik wat meer tijd voor vrij maken :D

Alleen weet ik nog niet wat er op de plek van L1 en L2 moet komen, een spoeltje maar welke????
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door knuisje »

Dat zijn geen spoeltjes maar ferrietkralen. Als je die niet kan vinden kun je ook een weerstandje nemen van 4.7 ohm of zo.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door rjmulder »

Zijn "Ferriet "varkensneusje", 6 gats, bedraad" van DickBest dan goed?

Kwam er net achter dat ik nog meer moet hebben van DickBest :oops: even een mailtje er achteraan :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Weer een DAC vraag

Bericht door ray5150 »

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=291
Volgens mij deze, maar vraag me niet naar de waarde.
Plaats reactie