Kan dit?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michelp

Kan dit?

Bericht door michelp »

Ik weet niet of het een gek idee is, maar ik heb nog een woofer liggen die tegen x-mech heeft aangezeten volgens mij
Hele tijd terug in de auto iig, kortsluiting, en toen.. boem. Hij deed het nog wel, maar met rare trillingen..
Zou ik deze nog verder kunnen 'slopen' en er een passieve radiator van maken door de magneet en spoel te verwijderen bijvoorbeeld?
Zo ja, moet ik hem wel even schoonmaken want hij is een tijdje als grote asbak gebruikt :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Kan dit?

Bericht door Henkjan »

als het idd alleen de spreekspoel is die defect is, dan kan dit prima lijkt me. een PR is immers niets anders dan een luidspreker zonder aandrijving. moet je wel een goede manier vinden om extra gewicht aan te brengen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sorry Henkjan maar een PR die ook als PR ontworpen is, is NIET hetzelfde als een luidspreker zonder aandrijving. De Cms van een PR is veel hoger dan van een speaker. Het liefste zou je die Cms van een PR oneindig groot zien, maar dat gaat om praktische redenen niet.
michelp schreef:
Zou ik deze nog verder kunnen 'slopen' en er een passieve radiator van maken door de magneet en spoel te verwijderen bijvoorbeeld?
In principe gaat dat niet omdat de ophanging van een speaker doorgaans veel stijver is dan van een PR. I.c.m. een andere speaker kunt je er dan geen goede of optimale afstemming mee maken.

Beste kun je dat eerst eens simuleren om te bezien waar je uitkomt.
michelp

Bericht door michelp »

Ja daar ga ik zeker even naar kijken. Ben nu op werk, dus kan vanavond pas er naar kijken.
Het was maar een idee wat ik tijdens werk had :P
Ik had ook wel verwacht dat een echte pr andere parameters heeft dan een normale driver. Maar het idee is wel een beetje hetzelfde natuurlijk. Zou mooi zijn als het kan werken, heb nooit nooit een pr subwoofer gemaakt. En ben een beetje aan het kijken voor wat andere behuizingen dan de standaard gesloten of br kist bijvoorbeeld.
Tapped horn heb ik ook al een beetje mee geprobeerd in hornresp. Best een leuk programma, alleen wel lastig als je er net mee begint. Gaat allemaal steeds beter :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je kunt eens kijken met WinISD: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro Dat simuleert aardig goed een PR. En dan eens wat gaan spelen met verschillende waarden van Cms.

Het grootste deel van Cms wordt bepaald door de spider. Maar die kun je er niet uithalen, dan zou de conus scheef gaan hangen. Als die speaker toch al total loss is zou je kunnen overwegen om de hele conus met spider en al er uit te halen, op de rubber rand na, en te vervangen door een platte van balsahout. Dat heb ik anderen met succes zien doen. Ideetje: I.p.v. balsahout kun je denk ik ook 2 -3 cm dik geschuimd polyurethaanplaat nemen wat in de bouwmarkt als isolatieplaat verkocht wordt.
markbakk

Bericht door markbakk »

Het lijkt me dat je ook de spider zou kunnen modificeren door er taartpunten uit te snijden. Heb het nog niet geprobeerd en je moet er ook maar bij kunnen.
michelp

Bericht door michelp »

En dat is dan om minder weerstand te krijgen ofzo? Dan moeten ze wel allemaal precies hetzelfde gesneden worden lijkt me? Is misschien wel wat lastig.
Maar ik heb net even gekeken waar dat ding stond, maar kon hem nergens meer vinden.. Morgen maar weer eens wat beter zoeken, anders zullen mijn ouders hem wel een keer weg gegooid hebben ofzo :evil:
En wat is het voordeel van het vervangen van de conus door bijvoorbeeld balsahout?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

michelp schreef:
En wat is het voordeel van het vervangen van de conus door bijvoorbeeld balsahout?
Dat het plat is. Dan kun je de spider weglaten. Dat kun je niet met een conus, die zou dan scheef gaan hangen.

De hoge veerkracht van de spider is er de oorzaak van dat je onrealistische hoge afstemmingen krijgt die meestal niet gaan werken. Bij een officiële PR is de veerkracht van die spider extra laag gehouden.
michelp

Bericht door michelp »

Oh zoo. Dan kan die ook een flinke uitslag maken dus? De woofer waar ik het over heb had zowiezo al een behoorlijk hoge xmax
Hoe zet ik dit dan in winisd? Weet zo niet uit mijn hoofd welke gegevens ik dan in moet vullen. Ik neem aan dat er best wat veranderd als de spider weg gaat en de conus vervangen word
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Volgens mij heb je in WinISD alleen de Sd, Mms en de Cms van de PR nodig. Laat je de spider weg dan wordt Cms een flink stuk hoger. Gewoon maar eens experimenteren met verschillende waarden van Cms en Mms, zie je vanzelf wat er gebeurt.
michelp

Bericht door michelp »

Winisd heeft nodig:
-vas
-qms
-fs
-sd
-xmax

Qms veranderd als de spider er af gaat denk ik, fs ook? xmax misschien ook? Sd ook als de conus vervangen word, maar dit is wel te berekenen
Vas weet ik niet, want weet niet precies wat het is.. :oops:

Hoe ga ik dit nu simuleren? :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ai, wat maken ze het toch weer moeilijk :lol: Ik heb WinISD niet op mijn huidige computer staan, zal het er weer eens opzetten. Anyway:

Vas is een maat voor de veerkracht en daar kun je Cms uit herleiden.
Fs is de resonantie frequentie van de PR en die kun je weer herleiden uit de Mms en Cms
Sd is het conusoppervlak en kun je uitrekenen met de conus diameter, dan neem je de maat tot halverwege de rubber rolrand.
Xmax is arbitrair en dat is de maximale uitslag die de PR kan maken één kant op. Moet je dus een beetje schatten.
Qms is wel een vervelende want die wordt van een PR bijna nooit opgegeven. Maar ingeval van jouw speaker is dat de Qms van de speaker. Voor een losse PR ligt meestal ergens rond de 1.

Hoe je e.e.a. in elkaar omrekent kun je hier lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

Let wel op dat het daar om SI eenheden gaat. En ik weet niet wat je in moet vullen bij WinISD. Cms is in SI enheden m/N maar vaak wordt gerekent met mm/N, dat moet je dan dus even omrekenen. B.v. 1m/N = 1000mm/N

Maar goed als je de datasheet van je speaker k vinden staan daar die T/S waarden wellicht in.
michelp

Bericht door michelp »

Dat is nog heel wat werk dan denk ik.
Maar even heel wat anders:
Ben met hornresp bezig en een heel goedkope woofer (<30€) en daar kom ik toch op een best leuke kast uit voor een 12 inch. 183 liter tapped horn en een -3db punt op 18hz ofzo. En nog iets boven 90db rendement op 20hz op half space radiation :kwijl: . Begint vanaf 40hz ook al af te vallen, maar dat maakt niet uit, is alleen voor het laagste laag dan.
Alleen nu de vraag. Ik snap het gedeelte niet helemaal waar ik de xmax en pmax in moet vullen. Als ik pmax aanklik in loudspeaker wizard krijg ik ineens een heel andere lijn. Hoe moet ik dit nu zien? Een veranderende lijn is gewoon dat hij met dat vermogen over zijn xmax heen gaat ofzo? Het verschil is echt heel groot iig. Ben paar dagen geleden pas begonnen met hornresp :wink:
Plaats reactie