Hey,
Is het mogelijk om de gloeidraden van twee 2A3 buizen in serie te plaatsen zoals in onderstaande tekening.
Volgens mij moet dit lukken maar wat zijn de nadelen indien ik dit zou toepassen in een pushpull-trap?
Ik vraag dit omdat ik geen trafo met 2,5V wikkelingen heb maar wel een paar met stevige 6,3V wikkelingen.
Deze zou ik dan gelijkrichten en op 5V DC brengen voor de 2 2A3 buizen.
Wat denken jullie?
Gloeidraden 2A3 in serie?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gloeidraden 2A3 in serie?
Denk wel dat het moet kunnen.
Zo werd het gedaan met gelijkstroom-buisjes met dubbele gloeidraad.
Anne
Zo werd het gedaan met gelijkstroom-buisjes met dubbele gloeidraad.
Anne
Anne,
Volgens jouw tekening, ligt pin 1 van de linkse 2A3 dan niet bijna 5V hoger tov de kathodeweerstand?
Is dit niet nadelig voor de instelling? In mijn opstelling liggen beide uitersten van de 2A3's 2,5V hoger dan de kathodeweerstand.
Of zou ik met deze opstelling beter voor een instelling met negatieve roosterspanning opteren?
Jim
Volgens jouw tekening, ligt pin 1 van de linkse 2A3 dan niet bijna 5V hoger tov de kathodeweerstand?
Is dit niet nadelig voor de instelling? In mijn opstelling liggen beide uitersten van de 2A3's 2,5V hoger dan de kathodeweerstand.
Of zou ik met deze opstelling beter voor een instelling met negatieve roosterspanning opteren?
Jim
Die paar volt verschil bij een neg.roosterspanning van 60V en meer zal niet veel uitmaken.Zoals je het zelf voorstelde zal ook best kunnen.Heb alleen laten zien hoe het gedaan werd om de anodestroom van de linkse buis,die door de gloeidraad rechts gaat te kompenseren.Zal hier niet veel uitmaken met die grote gloeistroom.Bij vroegere batt.buisjes met gloeistroom van 25mA wel.Vorbeeld voor een DL96
.
Anne
Anne