Ongewenst geluid uit woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Beatpower
Contacteer:

Ongewenst geluid uit woofer

Bericht door Beatpower »

Ik heb een oude woofer thuis staan, deze heeft lang stil gelegen en sinds kort sluit ik hem wel eens aan op een amp.(in free air) om de woofer te testen.

Het betreft deze woofer:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1558

Als ik de woofer redelijk hard heb staan(in free air), dan ratelt, krast of trilt er iets in de woofer...

Ik dacht eerst dat het de lytzedraden waren die tegen de conus op klapperen, maar dat bleek niet het geval...

Hij loopt niet aan, want als ik hem met de hand beweeg dan voel ik dat hij niet schuurt.

Zou het kunnen zijn dat het gewoon de ophanging is die die stug is geworden omdat hij lang heeft stilgestaan?

Zou het ongewenste geluid kunnen stoppen als ik hem gewoon een tijdje laat spelen en de ophanging en membraam weer flexibel wordt?

Of is het de clipping die je hoort van de versterker?
teacher

Bericht door teacher »

of de driver zit tegen zijn xmax aan en je hoort de spoel tegen de poolplaat aan slaan, of er zit ergens een scheurtje.

t.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Ik weet niet hoe je de woofer getest hebt, maar het kan ook nog zo zijn dat hij staat te trillen met de ondervloer waarop hij staat. Til hem eens op zou ik zeggen in dat geval.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik zou inderdaad ook denken dat hij buiten z'n lineaire gebied komt, en dat daardoor bepaalde bijgeluiden ontstaan. Ik heb mijn scanspeak 23W laatst ook aan 't ratelen gekregen :roll:
teacher

Bericht door teacher »

free air kunnen bijna alle woofers ineens niets meer hebben..
Plaats reactie