Ik heb een oude woofer thuis staan, deze heeft lang stil gelegen en sinds kort sluit ik hem wel eens aan op een amp.(in free air) om de woofer te testen.
Het betreft deze woofer:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1558
Als ik de woofer redelijk hard heb staan(in free air), dan ratelt, krast of trilt er iets in de woofer...
Ik dacht eerst dat het de lytzedraden waren die tegen de conus op klapperen, maar dat bleek niet het geval...
Hij loopt niet aan, want als ik hem met de hand beweeg dan voel ik dat hij niet schuurt.
Zou het kunnen zijn dat het gewoon de ophanging is die die stug is geworden omdat hij lang heeft stilgestaan?
Zou het ongewenste geluid kunnen stoppen als ik hem gewoon een tijdje laat spelen en de ophanging en membraam weer flexibel wordt?
Of is het de clipping die je hoort van de versterker?
Ongewenst geluid uit woofer
Moderator: Beheerdersteam
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem


