Neo3 "ribbon tweeters", hoe is de kwaliteit?
Moderator: Beheerdersteam
Neo3 "ribbon tweeters", hoe is de kwaliteit?
Op ebay verschijnen ineens nieuwe Neo3 ribbon tweeters voor 35 pond per paar! Lijkt me een onwaarschijnlijk lage prijs voor ribbon tweeters... Daarom ook mijn vraag, is dit goedkope troep wat op high-end moet lijken, of is het een superaanbieding?!
Hoi Benadiski
Voor 51,- euro per paar is het een koopje, normaal kosten ze 35,- euro per stuk in de VS (komt dan nog transport en btw 19% bij) ze werden onlangs erg goed getest http://www.zaphaudio.com/nondomes/ Let wel op welke versie je koopt je hebt 1 versie (pdr) met een laag rendement en iets beter afstraal gedrag en een versie met hoger rendement en een minder afstraal gedrag. Ik heb ze wel eens gebruikt en ben er zeer over te spreken.
Technisch gezien zijn het magnetostaten geen ribbons. Om ze mooi in te bouwen heb je eigenlijk ook nog een faceplate nodig:http://www.partsexpress.com/webpage.cfm ... &sm=2&so=1 Die mooiere faceplate met 8 bevestigings gaten is ook te koop bij proraum uit je eigen post over de neo's
Groeten Roland
PS: Of het high end is geen flauw idee, het klinkt in ieder geval erg goed.
Voor 51,- euro per paar is het een koopje, normaal kosten ze 35,- euro per stuk in de VS (komt dan nog transport en btw 19% bij) ze werden onlangs erg goed getest http://www.zaphaudio.com/nondomes/ Let wel op welke versie je koopt je hebt 1 versie (pdr) met een laag rendement en iets beter afstraal gedrag en een versie met hoger rendement en een minder afstraal gedrag. Ik heb ze wel eens gebruikt en ben er zeer over te spreken.
Technisch gezien zijn het magnetostaten geen ribbons. Om ze mooi in te bouwen heb je eigenlijk ook nog een faceplate nodig:http://www.partsexpress.com/webpage.cfm ... &sm=2&so=1 Die mooiere faceplate met 8 bevestigings gaten is ook te koop bij proraum uit je eigen post over de neo's
Groeten Roland
PS: Of het high end is geen flauw idee, het klinkt in ieder geval erg goed.
Ok bedankt! Er zitten trouwens al faceplates bij!
Hier zijn ze trouwens vinden op Ebay voor de liefhebbers.
EDIT: Het gaat om het vertikale afstraalgedrag neem ik aan? Daar heb ik toch niet veel aan, ze komen namelijk in de auto te zitten, op de hoedenplank naar voren gericht. Op oorhoogte ongeveer dus.
Hier zijn ze trouwens vinden op Ebay voor de liefhebbers.
EDIT: Het gaat om het vertikale afstraalgedrag neem ik aan? Daar heb ik toch niet veel aan, ze komen namelijk in de auto te zitten, op de hoedenplank naar voren gericht. Op oorhoogte ongeveer dus.
Ja, als surround boxjes natuurlijk. En voor de show, want wie heeft er nou magnetostaten in de auto!
Voorin gaan ze jammergenoeg niet, door het slechte vertikale afstraalgedrag moeten ze op oorhoogte gemonteerd worden dus dan zie ik weinig meer.
Ik moet nog wat moois vinden voor voorin de auto trouwens. Ik denk dat ik maar een druppelvormige kast van MDF maak in de deur met een mooie middentoner erin en goede tweeters op/in het dashboard. Ik heb nog twee vifa's liggen (d26tg-05-06), ik weet niet of dat nog wat is en of het wel past...
EDIT: Misschien dat er ook nog een buizen(tussen)trapje in de auto gaat komen, ik heb een klasse A "voorversterker" ontworpen met een russische buis (6S19P). Klinkt erg goed, instrumenten zijn duidelijker van elkaar te onderscheiden, het gehele geluid is transparanter en de bas is toch lekker vol. Helemaal mijn smaak wat geluid betreft en het ziet er interessant uit!
Het zijn trouwens militaire buisjes, dus ze kunnen tegen een stootje.
Voorin gaan ze jammergenoeg niet, door het slechte vertikale afstraalgedrag moeten ze op oorhoogte gemonteerd worden dus dan zie ik weinig meer.
Ik moet nog wat moois vinden voor voorin de auto trouwens. Ik denk dat ik maar een druppelvormige kast van MDF maak in de deur met een mooie middentoner erin en goede tweeters op/in het dashboard. Ik heb nog twee vifa's liggen (d26tg-05-06), ik weet niet of dat nog wat is en of het wel past...
EDIT: Misschien dat er ook nog een buizen(tussen)trapje in de auto gaat komen, ik heb een klasse A "voorversterker" ontworpen met een russische buis (6S19P). Klinkt erg goed, instrumenten zijn duidelijker van elkaar te onderscheiden, het gehele geluid is transparanter en de bas is toch lekker vol. Helemaal mijn smaak wat geluid betreft en het ziet er interessant uit!
Vifa BGS119/8 doen het uitstekend in mijn dashboard. Je moet wel een oplossing bedenken voor het laag (uit 10 cm komt niet zo veel laag) maar een tweeter heb je niet nodig. Een dikke condensator in serie om ze tegen te veel laagenergie te beschermen (filteren op 150 tot 200 Hz), geeft een uitstekend resultaat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
OK!
buizen in de auto, vet!
goede breedbanders is een goede optie, kan je zo veel mogelijk van voor laten komen ipv uit de deur. ik weet niet wat je kwijt kan, maar als je voor een 8cm of kleinere gaat heb je met de betere een bijna zo'n goed hoog hebt als met een tweet, wel lastiger utirichten natuurlijk
buizen in de auto, vet!
goede breedbanders is een goede optie, kan je zo veel mogelijk van voor laten komen ipv uit de deur. ik weet niet wat je kwijt kan, maar als je voor een 8cm of kleinere gaat heb je met de betere een bijna zo'n goed hoog hebt als met een tweet, wel lastiger utirichten natuurlijk
-
de vuilnisman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: di 31 aug 2004, 12:46
