Project 2: Needle Deluxe Bamboo
Moderator: Beheerdersteam
Project 2: Needle Deluxe Bamboo
Ik geniet nu al een paar maanden van mijn eerste project: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15033 ze klinken echt geweldig, zijn alleen maar beter geworden. Deze speakers zouden eigenlijk op de slaapkamer komen waar ik zelf graag naar muziek luister, maar mijn vrouw wilde ze erg graag beneden hebben staan.
Dus het is tijd voor project nummer 2, Needles Deluxe Bamboo van BPA, http://oaudio.de/Loudspeaker-DIY-kits/N ... :4545.html
Gisteravond besteld, en ze zijn al onderweg.
De komende weken zal ik weer foto's laten zien van de voortgang.
Ik heb twee vragen:
Ten eerste,
Is het mogelijk de achterkant af te ronden, zoals in bijgevoegde schets, waarbij de afstand a-b (langs de achterkant) gelijk blijft? Of gaat er dan akoestisch iets mis? En ik wil ook nog wat advies vragen op het gebied van demping, is het bij dit ontwerp nodig, en welk materiaal moet ik gebruiken.
ik hoop dat dit project weer zo'n succes wordt al het vorige!
Groet,
Arnold
Dus het is tijd voor project nummer 2, Needles Deluxe Bamboo van BPA, http://oaudio.de/Loudspeaker-DIY-kits/N ... :4545.html
Gisteravond besteld, en ze zijn al onderweg.
De komende weken zal ik weer foto's laten zien van de voortgang.
Ik heb twee vragen:
Ten eerste,
Is het mogelijk de achterkant af te ronden, zoals in bijgevoegde schets, waarbij de afstand a-b (langs de achterkant) gelijk blijft? Of gaat er dan akoestisch iets mis? En ik wil ook nog wat advies vragen op het gebied van demping, is het bij dit ontwerp nodig, en welk materiaal moet ik gebruiken.
ik hoop dat dit project weer zo'n succes wordt al het vorige!
Groet,
Arnold
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Project 2: Needle Deluxe Bamboo
Leuk,
Demping kan net zoals in de Needle, daar kan Rudy je wellicht meer over vertellen.
Het meeste komt in de trechter, vrij achter de speaker maar wel een strook over de deler.
Boven en een stukje naar achter dan ook nog, dat zou het ongeveer wel moeten zijn.
Welk spul? BAF achtig lijkt me prima.
Die ronding kan prima. Er zal wellicht minder filterwerking in de gevouwen constructie zitten nu - het hoog verdwijnt steeds wat meer in die hoeken. 'laag' gaat bij wijze van spreken makkelijk de bocht om, hoog blijft hangen. Vandaag even bovenlangs en een stukje achter naar beneden nog wat dempmateriaal tegen het plaatmateriaal.
Zijkanten worden doorgaans bij Needle's niet gedempt, maar het staat iedereen vrij
Demping kan net zoals in de Needle, daar kan Rudy je wellicht meer over vertellen.
Het meeste komt in de trechter, vrij achter de speaker maar wel een strook over de deler.
Boven en een stukje naar achter dan ook nog, dat zou het ongeveer wel moeten zijn.
Welk spul? BAF achtig lijkt me prima.
Die ronding kan prima. Er zal wellicht minder filterwerking in de gevouwen constructie zitten nu - het hoog verdwijnt steeds wat meer in die hoeken. 'laag' gaat bij wijze van spreken makkelijk de bocht om, hoog blijft hangen. Vandaag even bovenlangs en een stukje achter naar beneden nog wat dempmateriaal tegen het plaatmateriaal.
Zijkanten worden doorgaans bij Needle's niet gedempt, maar het staat iedereen vrij
Ok, bedankt!
Volgens mij zit er sonofill bij het pakket en dat is genoeg voor de trechter denk ik.
Ik zal wat extra kopen om de rondingen te compenseren.
Is het een idee om vilt in de ronding te plakken?
Volgens mij zit er sonofill bij het pakket en dat is genoeg voor de trechter denk ik.
Ik zal wat extra kopen om de rondingen te compenseren.
Is het een idee om vilt in de ronding te plakken?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
goed plan. zeker die bovenin, onderin hoeft mss niet (en demping daar dempt ook de laag output)ArnoldS schreef:Is het een idee om vilt in de ronding te plakken?
Zo, de doos is binnen gekomen vandaag, wel even anders dan de MarkStart set.
Daar was het filter met kabels en al helemaal gesoldeerd, klemmetjes aan de kabels.
Hier zat het hele spul los in een zak, schroeven, filteronderdelen, alles door elkaar.
Bij de speakers zit ook geen rubber afdichtring, ik neem aan dat het wel nodig is iets van afdichting tussen de speaker en de kast te doen bij de montage?
Morgen maar even een soldeerbout halen......
Daar was het filter met kabels en al helemaal gesoldeerd, klemmetjes aan de kabels.
Hier zat het hele spul los in een zak, schroeven, filteronderdelen, alles door elkaar.
Bij de speakers zit ook geen rubber afdichtring, ik neem aan dat het wel nodig is iets van afdichting tussen de speaker en de kast te doen bij de montage?
Morgen maar even een soldeerbout halen......
Het is niet perse noodzakelijk om er iets tussen te leggen. Al heb ik wel eens gehad dat de faceplate van een tweeter op bepaalde frequenties resoneerde op de kast omdat er niets tussen zat.ArnoldS schreef:Bij de speakers zit ook geen rubber afdichtring, ik neem aan dat het wel nodig is iets van afdichting tussen de speaker en de kast te doen bij de montage?
Pas wel op met het gebruik van tochtband. Het lijkt een voor de hand liggende keuze, maar het tochtband in de bouwmarkt is bijna altijd 3 á 4mm dik. Als je dat gebruikt is de kans groot dat je korf van de luidspreker vervormt bij het vastschroeven. Ik gebruik wel eens dun karton (<1mm), en volgens mij zijn er ook die vijverfolie gebruiken.
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe mooi vlak de infrezing is.
Ik ga proberen zo netjes mogelijk te frezen
maar ik heb het idee om berken multiplex te gebruiken, dat blijf niet altijd even vlak.
Ik zag op de Rumoh website dit http://www.rumoh.nl/nl/sealing/2044-mdm ... stape.html, misschien is dat een idee, 2mm dik.
Ik zag op de Rumoh website dit http://www.rumoh.nl/nl/sealing/2044-mdm ... stape.html, misschien is dat een idee, 2mm dik.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dat spul is daarvoor heel geschikt, wordt heel plat bij belasting. Kan Rudy wellicht in een enveloppe doen?
Klein randje kit kan ook, of niets... Het is geen gesloten (drukkamer)kast he.
Klein randje kit kan ook, of niets... Het is geen gesloten (drukkamer)kast he.
Ik heb net nog een set binnen gekregen
Die 69 euro zal toch niet per set zijn geweest?
Ben ik nou gek of hebben zij een foutje gemaakt?
Die 69 euro zal toch niet per set zijn geweest?
Ben ik nou gek of hebben zij een foutje gemaakt?
Als ik zo naar de advertentie op de site kijk zou het best eens per set kunnen zijn.
Staat ook een actie pijs bij ja Van 99 voor 69 euro.
Maar er zijn vast nog wel ergens forumleden die je er graag van af willen helpen. Of gewoon alle vier bouwen dan het je je HT set al bijna compleet.
Gr,
Harm.
Staat ook een actie pijs bij ja Van 99 voor 69 euro.
Maar er zijn vast nog wel ergens forumleden die je er graag van af willen helpen. Of gewoon alle vier bouwen dan het je je HT set al bijna compleet.
Gr,
Harm.
Die speakerunits zijn volgens mij los per stuk 78 euro, dus ik heb of een hele goede deal, of er is iets mis gegaan.
Ik heb ze al een mail gestuurd, dus ik zal het wel horen.
Ik heb ze al een mail gestuurd, dus ik zal het wel horen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat lijkt me niet.hrscharft schreef:Als ik zo naar de advertentie op de site kijk zou het best eens per set kunnen zijn.
Shipping time: 5-7 Days
----------------------
69,30 EUR per unit
----------------------
Ik ben nog even aan het rekenen geweest, en als ik de omtrek van de box even lang wil houden met de afronding (10 cm) moet deze 5 cm dieper worden.
Dat lijkt me niet helemaal goed. In de bouwtekening staat dat de afstand tussen het tussenschot en de achterwand 83 mm moet zijn, als ik de totale lengte van a-b (de omtrek van de kast) gelijk wil houden met afronding wordt dit 138mm, en dan wordt het a-symetrisch en klopt volgens mij de "vouw" van de lijn niet meer.
Moet ik nou de diepte van de kast hetzelfde houden, zodat die 83 mm hetzelfde blijft, of moet ik de kast wel 5 cm dieper maken en het tussenschot naar het midden verplaatsen, dus op 108 mm.
Als ik de kast 5 cm dieper maak blijft dus de omtrek wel hetzelfde, maar wordt de inhoud weer groter, moet ik daar naar kijken? Dan hoeft de diepte veel minder vergroot te worden.
Dat lijkt me niet helemaal goed. In de bouwtekening staat dat de afstand tussen het tussenschot en de achterwand 83 mm moet zijn, als ik de totale lengte van a-b (de omtrek van de kast) gelijk wil houden met afronding wordt dit 138mm, en dan wordt het a-symetrisch en klopt volgens mij de "vouw" van de lijn niet meer.
Moet ik nou de diepte van de kast hetzelfde houden, zodat die 83 mm hetzelfde blijft, of moet ik de kast wel 5 cm dieper maken en het tussenschot naar het midden verplaatsen, dus op 108 mm.
Als ik de kast 5 cm dieper maak blijft dus de omtrek wel hetzelfde, maar wordt de inhoud weer groter, moet ik daar naar kijken? Dan hoeft de diepte veel minder vergroot te worden.
Gisteren trouwens een soldeerbout gehaald bij HEC in Delft, het was denk ik 15 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was geweest, helemaal niks veranderd.
Nog steeds goede service
Nog steeds goede service
Als ik het goed heb begrepen meet je niet de omtrek van de kast, maar de lengte van de lijn door het hart van het labyrinth.
Ok, dus als ik het goed begrijp moet de rode lijn even lang blijven?
Niet alleen de lengte van de lijn moet even lang blijven, de dwars doorsnede oppervlaktes moeten ook ongewijzigd blijven. Het verdiepen van de kast is dus niet nodig. De afronding kan zo blijven als bedacht, wat vilt ertegen aan om de hoge tonen te dempen is afdoende. De rest van de kast zou ik ongewzijzigd laten.
Reinder
Reinder
Is het niet leuk om iets met bamboe te doen?ArnoldS schreef:...ik heb het idee om berken multiplex te gebruiken...
-
wouter
- Ook commercieel actief
Die kast hoeft vanwege rondingen echt niet helemaal opnieuw berekend te worden, je zult het verschil in een simulatie amper zichbaar krijgen. Wat doorgaans ideeen zijn om de lengte te bepalen is de hartiljn volgen, maar dit vind ik vrij dubbieus. Een andere manier is de lengte van de buitenzijde binnenkant opmeten, en de binnenzijde (tegen de deler) en dit delen door 2. Dat is je lengte.
Zelf maak ik liever een ongevouwen constructie en knip die in stukken, dat werkt prettig. Maar hoe dan ook, dit komt echt niet erg nauwkeurig, ook al dacht ik vroeger echt van wel.
Hier een lastig te bepalen verloop van project W130S-8 en...
Zelf maak ik liever een ongevouwen constructie en knip die in stukken, dat werkt prettig. Maar hoe dan ook, dit komt echt niet erg nauwkeurig, ook al dacht ik vroeger echt van wel.
Hier een lastig te bepalen verloop van project W130S-8 en...
Ok, dan houdt ik de afmetingen zoals het origineel.
Met een afronding van 10 cm.
Het verschil in de lengte van de hartlijn zal een paar cm zijn.
Bedankt voor de tips!
Met een afronding van 10 cm.
Het verschil in de lengte van de hartlijn zal een paar cm zijn.
Bedankt voor de tips!
Na een halve goede vrijdag te hebben geklooid om te proberen een gebogen stuk te maken met een straat van 9 cm maar besloten om de kast gewoon volgens tekening te maken.
Wel zoveel mogelijk verstek gezaagd om te voorkomen dat de afwerking zo lang duurt.
Wel zoveel mogelijk verstek gezaagd om te voorkomen dat de afwerking zo lang duurt.