Aanduiding type buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jaapschreuder

Aanduiding type buizen

Bericht door jaapschreuder »

Beste medeforummers,

Ik ben steeds breder aan het kijken in de buitenwereld en denk er over om zelf ook waar te gaan bouwen ipv te modificeren.

Nu zie ik dat, bij bijvoorbeeld de ecl82 buizen die ik nu gebruik in mijn huidige versterker, dat er op de doosjes een 09, 10, 11, 12 o gedrukt staat. Dat is in elkgeval wat mij opviel bij ebay aanbieders.

Kan iemand mij vertellen wat dit inhoud, op de foto lijken ze me niet geluk namelijk...positie van de gedrukte tekst op het glas is sowieso niet gelijk

http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem? ... 1762182732
AatV

Re: Aanduiding type buizen

Bericht door AatV »

De cijfers op een buis kunnen per fabrikant verschillen, meestal is het een code die de maand en het jaar van de productie zijn, maar blind kun je hierop niet varen. Ik zie dat er cijfers op de doosjes staan variërend van 011 tot 014. Dit kan werkelijk van alles zijn, bijvoorbeeld een batchnummer. Ook is niet gezegd dat oorspronkelijke buis in het doosje zit!
Het enige waar je op af kan gaan is het typenummer van de buis (in dit geval ELC82, dus een triode en een penthode in éen ballon). Het is trouwens goed om te bedenken dat sommige buizen wel 10 tot 20% van de datasheets voor dat typenummer kunnen afwijken!

groet,
Aat
nl3prc
Contacteer:

Re: Aanduiding type buizen

Bericht door nl3prc »

En er is ook een vervanger die iets zwaarder is de 6F3P.
Bijlagen
6F3P_ecl82.pdf
(158.17 KiB) 54 keer gedownload
Plaats reactie