DIY netfilter
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
DIY netfilter
Ik ben eens op het web gaan het zoeken naar DIY netfilters voor mijn audio installatie, en ben deze tegengekomen. Dit lijkt mij een vrij simpel ontwerp, een eenvoudig te bouwen. Vraag is eigenlijk of er forumleden zijn die ervaring hebben met soortgelijke netfilters. Tips zijn welkom.
http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/ ... ter_1.html
http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/ ... ter_1.html
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: DIY netfilter
Ik zie weer van die gevaarlijke Condensatoren van de voedingslijnen naar de aarde! Zonder geaard stopcontact GEVAARLIJK ( Y-Filter) 
Daar heb ik inderdaad al eens wat over gelezen, en begrijp dat dat iets is wat je dus niet wil. Zal mij daar eens in verdiepen. Suggesties!
Is dit iest om een netfilter mee te bouwen. Is wel niet echt DIY, maar zo wel handig zijn.
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... akt_image=
Klein foutje, ik zie dat ook hier de condensators met de aarde zijn verbonden.
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... akt_image=
Klein foutje, ik zie dat ook hier de condensators met de aarde zijn verbonden.
- Bijlagen
-
- Netfilter.pdf
- (156.29 KiB) 375 keer gedownload
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Omdat het Netfilterverhaal steeds weer opduikt hierbij mijn mening:
1. Netfilters zijn bedoeld om gebruikt te worden in apparaten die storingen VEROORZAKEN om aan EMI/EMC eisen te voldoen.
2. Netfilters hebben meestal een veiligheidsaarde nodig om te kunnen functioneren.
3. Audio apparatuur met goed ontworpen voedingen hebben geen last van lichtnetverontreinigingen.
4. Audio apparaten die "beter klinken" met duur netfilter zijn slecht ontworpen, zie punt 3.
5. Verkeerd gebruik van netfilters kan gevaar en schade opleveren.
6. Steek het geld liever in je voeding, levert meer rendement op.
Barst maar los jongens............
1. Netfilters zijn bedoeld om gebruikt te worden in apparaten die storingen VEROORZAKEN om aan EMI/EMC eisen te voldoen.
2. Netfilters hebben meestal een veiligheidsaarde nodig om te kunnen functioneren.
3. Audio apparatuur met goed ontworpen voedingen hebben geen last van lichtnetverontreinigingen.
4. Audio apparaten die "beter klinken" met duur netfilter zijn slecht ontworpen, zie punt 3.
5. Verkeerd gebruik van netfilters kan gevaar en schade opleveren.
6. Steek het geld liever in je voeding, levert meer rendement op.
Barst maar los jongens............
-
ds23man
- Ook commercieel actief
7. Zorg dat apparaten zoals je PC, magnetron en alles waar een geaarde stekker aan zit, in een geaard stopcontact gestoken zijn. Doe je dat niet, dan werken eventuele ingebouwde filters niet of slechter wat weer netvervuiling oplevert. Dus de vervuiling bij de bron aanpakken!
Goed artikel:
http://www.audiomisc.co.uk/mains/filters1.html
Onderaan even op next drukken voor de tweede pagina!
Goed artikel:
http://www.audiomisc.co.uk/mains/filters1.html
Onderaan even op next drukken voor de tweede pagina!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Mains filters commonly 'backfire' by coupling noise into the equipment, which is exactly what they're supposed to deal with! This happens because the mains earth wire that the filter's 'earth' terminal has to be connected to doesn't look like an earth to the RF signals that the filter is trying to deal with. Instead, it can look more like an aerial! Also, when several items have filters, all the RF noise that's picked up in cable shields and by metal cases is summed together, but has no particular place to go. Meanwhile, each filtering capacitor inside contributes a current leakage (including noise) from the live side, through the mains earth wiring. Worse, due to thoughtless design, the use of many items of gear with RF filters may cause any Residual Current Devices you have in your fusebox (or trip/safety switches, as you may know them) to be tripped out, preventing you using your equipment, or meaning you have to remove the RCD, and forego the safety it offers. The bottom line is that RF filters are best avoided. If they must be used, get an electrician's help (or that of another expert) to isolate the filters from the existing mains earth wiring and to connect them both separately back to the mains intake earth point, and also to a solid RF earth (there's more on RF earthing later in this article). If you have much equipment fitted with mains RF filters, this gear may have to be powered from separate circuits if you want to power it through RCDs, for personal safety in the studio.
Bron:
http://www.soundonsound.com/sos/jul03/a ... oblems.asp
Bron:
http://www.soundonsound.com/sos/jul03/a ... oblems.asp
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
maar ook veel waarderingds23man schreef:Zou kunnen, wel veel werk......Marp schreef:Als je er wat voor voelt: kan je e.e.a. samenvatten in een artikel?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Daar ben ik niet in weekje mee klaar....moet tenslotte allemaal wel kloppen. 
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Het hoeft niet gelijk een allesomvattend artikel te zijn hoor. Een wiki-artikel kan mooi in fases worden opgebouwd, dus een beknopte aanvang zou al mooi zijn. Met onderaan verwijzingen naar andere bronnen kan de lezer het dan zonodig zelf dieper uitspitten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Een leuk verhaal uit de praktijk:
Een aantal jaren geleden vroeg een PA bedrijf aan mij om te kijken naar een probleem wat zij af en toe hadden. Zij werken met een dsp gestuurd line array systeem van Nederlands fabrikaat.
Het gebeurde regelmatig dat bij openlucht festivals de electronische aardlekbeveiliging van het aggregaat er uit sprong, wat in het verleden met andere systemen nooit gebeurde. Het nieuwe systeem was voorzien van ingebouwde eindtrappen en geschakelde voedingen......
Ben toen eens gaan meten, wat bleek: elke kast veroorzaakte een lekstroom van 1,5 mA naar de aarde ( Y-filter). Dus bij gebruik van 10 kasten of meer zit je boven de gemiddelde tripwaarde van een aardlekschakelaar! Dat dit probleem vooral bij een aggregaat voordeed, komt door het feit dat deze tegenwoordig voorzien zijn van een electronische en zeer gevoelige aardlekmodule. De ouderwetse mechanische aardlekken hadden er veel minder last van of de krachtstroom aansluitingen in gebouwen zijn niet of met een aardlek met veel hogere tripwaarde voorzien.
Leuk he zo'n filtertje.......
Een aantal jaren geleden vroeg een PA bedrijf aan mij om te kijken naar een probleem wat zij af en toe hadden. Zij werken met een dsp gestuurd line array systeem van Nederlands fabrikaat.
Het gebeurde regelmatig dat bij openlucht festivals de electronische aardlekbeveiliging van het aggregaat er uit sprong, wat in het verleden met andere systemen nooit gebeurde. Het nieuwe systeem was voorzien van ingebouwde eindtrappen en geschakelde voedingen......
Ben toen eens gaan meten, wat bleek: elke kast veroorzaakte een lekstroom van 1,5 mA naar de aarde ( Y-filter). Dus bij gebruik van 10 kasten of meer zit je boven de gemiddelde tripwaarde van een aardlekschakelaar! Dat dit probleem vooral bij een aggregaat voordeed, komt door het feit dat deze tegenwoordig voorzien zijn van een electronische en zeer gevoelige aardlekmodule. De ouderwetse mechanische aardlekken hadden er veel minder last van of de krachtstroom aansluitingen in gebouwen zijn niet of met een aardlek met veel hogere tripwaarde voorzien.
Leuk he zo'n filtertje.......
Ik denk, ik gooi eens wat in de groep, en kijk wat er allemaal van komt. Ik ga eerst maar eens even stofzuigen en dweilen, en kijk dan nog wel eens weer naar een netfilter. 
ik zat onlangs met hetzelfde.
Wou toch wel eens zo'n netfilter installeren om wat 'propere' stroom te leveren aan mijn apparaten en om alle audio-toestellen die schakelende voedingen gebruiken ook apart te zetten.
Op aanraden van Sander Sassen heb ik mij toen ook verdiept in de discussie van het al of niet Y-tap condensator.
Het is niét eenvoudig om een filter te vinden zonder deze, maar medische filters (waar géén lekstroom mag optreden) of zelfbouw zijn er 2 van.
Na heel wat wikken en wegen ben ik gegaan voor Medische netfilters van Corcom (welke ik gratis gesampled heb
).
Door het ontbreken van deze Y-condensatoren zal je dus common mode storingen minder dempen.
Eerlijk. ik hoor het verschil niét met/zonder filter.
maar, ik heb er ook een bliksembeveiliging enzo bijgebouwd, enfin, tis een soort van beveiliging- en filterding geworden.
Heb er wel eens een spectrum analyser aangehangen, maar aangezien dat zo'n ingebouwd ding is in m'n scoop kan/wil ik daar geen conclusies uit trekken.
hier kan je enkele foto's zien:
viewtopic.php?f=62&t=15393
al bij al toch tevreden.
2 gescheiden circuits, apparaten krijgen mooie stroom en zijn beveiligd tegen bliksem/overstroom.
ds23man haalt hierboven de voornaamste redenen aan om een filter te kiezen ZONDER Y-tap condensatoren dus daar moet je niét meer aan twijfelen
Wou toch wel eens zo'n netfilter installeren om wat 'propere' stroom te leveren aan mijn apparaten en om alle audio-toestellen die schakelende voedingen gebruiken ook apart te zetten.
Op aanraden van Sander Sassen heb ik mij toen ook verdiept in de discussie van het al of niet Y-tap condensator.
Het is niét eenvoudig om een filter te vinden zonder deze, maar medische filters (waar géén lekstroom mag optreden) of zelfbouw zijn er 2 van.
Na heel wat wikken en wegen ben ik gegaan voor Medische netfilters van Corcom (welke ik gratis gesampled heb
Door het ontbreken van deze Y-condensatoren zal je dus common mode storingen minder dempen.
maar, ik heb er ook een bliksembeveiliging enzo bijgebouwd, enfin, tis een soort van beveiliging- en filterding geworden.
Heb er wel eens een spectrum analyser aangehangen, maar aangezien dat zo'n ingebouwd ding is in m'n scoop kan/wil ik daar geen conclusies uit trekken.
al bij al toch tevreden.
2 gescheiden circuits, apparaten krijgen mooie stroom en zijn beveiligd tegen bliksem/overstroom.
ds23man haalt hierboven de voornaamste redenen aan om een filter te kiezen ZONDER Y-tap condensatoren dus daar moet je niét meer aan twijfelen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Heftig doosjeBertDB schreef:ik zat onlangs met hetzelfde.
Na heel wat wikken en wegen ben ik gegaan voor Medische netfilters van Corcom (welke ik gratis gesampled heb).
al bij al toch tevreden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zeer interessant leesvoer:
http://www.conformity.com/artman/publis ... _200.shtml
Je kunt door een verkeerde keuze van filtering de situatie erger maken!
http://www.conformity.com/artman/publis ... _200.shtml
Je kunt door een verkeerde keuze van filtering de situatie erger maken!