Mijn eerste serieuze versterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
JB84

Mijn eerste serieuze versterker project

Bericht door JB84 »

Beste forumleden,

Na 2 maal een kleine versterker "gebouwd" te hebben met de ta2024 en ta2020 word het nu eens tijd voor wat betere audio in de woonkamer!

De versterker zou eerst een "all-in-one" worden en in een hifi2000 behuizing komen, maar wegens wijzigingen in het interieur word dit toch te groot. Daarom heb ik besloten om de voor-en eind versterker in een aparte behuizing te plaatsen.
De behuizing word geheel gebouwd van aluminium en zal kwa looks de ronde vormen van de PS audio perfectWave dac/Sonos/Hexateq behuizing krijgen. Het formaat van beide behuizingen zullen zo ongeveer 300 x 300 mm zijn.

Voor de eindversterker ben ik er nog niet helemaal uit welke dit zullen worden. Ik neig zelf erg naar de ucd modules i.c.m een SMPS voeding, maar de definitieve beslissing zal ik tijdens de bouw nemen.

De voorversterker zal voorzien zijn van een input selector en volume bordje met de PGA2310 en de welbekende HK-DAC.
Van deze print heb ik de rca connectoren al verwijderd en daarvoor in de plaats is (op aanraden/advies van Co) Van Damme Classic SPOFC silver plated kabel gekomen.
Van Damme audio cable.JPG
PGA2310print.JPG
HK-DAC.JPG

Ook de HK-DAC word met deze kabel aan de print verbonden.

Op de print zit een OUT (rood omcirkeld op bovenstaande foto) met een L, R en GND, kan ik deze verbinden met een XLR male chassis deel en deze ook weer plaatsen als input (female xlr) in de behuizing van de eindversterker ?

Ik ben nog aan het wachten op een paar onderdelen, en aluminium profielen.

Hoop snel weer iets van me te laten horen!

groeten Jens
scanspeakman

Re: Mijn eerste serieuze versterker project

Bericht door scanspeakman »

JB84 schreef:
Op de print zit een OUT (rood omcirkeld op bovenstaande foto) met een L, R en GND, kan ik deze verbinden met een XLR male chassis deel en deze ook weer plaatsen als input (female xlr) in de behuizing van de eindversterker ?
Hi Jens,

Op zich kan dat (technisch) maar is naar mijn mening niet zo netjes; verwarring als je eens een "echt" gebalanceerd apparaat wil aansluiten ligt op de loer. Ik ken de print niet maar gezien de opdruk is het de bedoeling dat je hier gewoon 2 rca's voor gebruikt. Als je per sé 1 connector wil gebruiken (bijvoorbeeld omdat je maar 1 kabel wil hebben oid) zou ik iets meer afwijkends gebruiken uit de stal van Neutrik. Bv een 4- of 5-polige XLR waar je dan maar 3 polen van gebruikt. Heb zelf in het verleden die fout gemaakt door voor verbinding tussen externe voeding en pre-amp xlr te gebruiken. Na verhuizing zat iemand te kijken hoe je toch die voeding op de xlr uitgang van mijn dac moet aansluiten.......... :roll:

Scanspeakman
JB84

Re: Mijn eerste serieuze versterker project

Bericht door JB84 »

@scanspeakman: zo heb ik er eigenlijk niet eens aan gedacht, en het is ook heel logisch zoals je het schrijft. Ik ga iets anders bedenken denk ik.

Verder heb ik al een begin gemaakt met het ontwerpen van de achterpanelen.

Zoiets moet het gaan worden:
achterpaneel pre-amp.jpg
achterpaneel eindversterker.jpg
Plaats reactie