Alweder beste mede zelfbouwers.
Nu mijn tweeter reparatie poging voor de helft mislukt is, zit ik met 4 opties om de kern van de Kef B160 mid drivers te vullen.
De tweeter reparatie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=15730
Dit zijn;
- De oude stukke tweeters er in terug plaatsen en niet gebruiken.
- Nieuwe tweeters nemen en deze op maat maken.
- Een fase kegel in de kern plaatsen.
- Een opvulling voor de mooi-igheid.
Ik hoef geen rekening te houden met het niet of wel ventileren van de driver want deze heeft nooit een stofkap gehad. Het enige wat naar mijn idee gelijk moet blijven is de diameter van het object dat in de kern van deze driver geplaatst zal worden.
Nu heb ik al gelezen dat een fasekegel het afstraal gedrag verbeterd qua interferentie. Dit is natuurlijk een goed iets. Maar ik lees dan ook veel dat het eigenlijk alleen echt voordelig nut heeft als er maar één luister plek is.
Het doel is natuurlijk om een zo mooi mogelijk afstraal gedrag te verkrijgen on- en of- axis.
Het maken is voor mij geen probleem, echter zal de vorm van de fase kegel wel een hoop uitmaken heb ik al gemerkt.
Nu vraag ik me dus ook af of er regels zijn voor het ontwerpen van een fase kegel.
Op de foto is te zien dat het originele tweetertje niet boven het eind van de spoeldrager komt en dus ook helemaal geen taak als fase kegel vervult.
Als ik een fase kegel maak voor deze drivers zal het hoog door een Tannoy Mercury M20 tweeter overgenomen worden in het 3weg ontwerp.
De front plaat van deze tweeter wordt dan ook koperkleurig.
En eerlijk gezegd vind ik zo'n fase kegel wel erg mooi om te zien.
Wat ook kan is een Dayton ND16FA-6 tweeter nemen en deze naar de goede maat draaien. Van ø32,50mm naar ø30,75mm.
Dit lijkt me echter misschien wat veel om van deze tweeter af te moeten halen.
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7640
Ik moet dan alleen nog wel een oplossing hebben voor het bevestigen van de Dayton tweeter. en dat hij op dezelfde plek qua diepte in de driver komt te zitten.
Het minste werk is natuurlijk de oude tweeter gewoon laten zitten en de Tannoy tweeter erbij knallen.
Alleen heb ik het idee om een aantal koperen details in het ontwerp van deze luidsprekers toe te voegen, te beginnen met koperen luidspreker voetjes die ook meteen de aansluitingen zijn tussen de losse kasten onderling. De zilveren randen van de originele tweeters passen dus niet echt in het ontwerp.
Ik kan natuurlijk een testje doen met de 2 drivers in andere toestand, alleen moet ik dan wel eerst een goede fase kegel hebben. of een aantal net andere fase kegels.
Weten mensen hier misschien hoe je zo'n fase kegel met de goede geometrie kan ontwerpen.
Gegroet,
Luuk.
Modificatie Kef B160 mid drivers. Tweeter of Fase kegel.
Moderator: Beheerdersteam